Eksplosiv stigning i mæslinger på verdensplan

Antallet af mæslingetilfælde er på verdensplan steget med 79 procent i årets første to måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Det varsler en dyster udvikling for sundhedstilstanden i verdens fattigste lande.

I årets første to måneder er antallet af tilfælde med mæslinger steget med hele 79 procent set i forhold til samme periode i 2021. UNICEF og WHO forudser, at denne udvikling er et dystert tegn på en øget risiko for spredning også af andre sygdomme, der kunne have været forebygget ved vaccination.

Den store stigning tilskrives primært Covid-19 pandemien, der betød, at de basale vaccinationsprogrammer for bl.a. mæslinger i mange lande enten blev suspenderet eller stoppet helt. Og mange steder er vaccinationsprogrammerne ikke blevet genoptaget på grund af krig og konflikt. Det gælder bl.a. i Ukraine, Etiopien, Somalia og Afghanistan.

I 2020 fik 23 millioner børn ikke de basale vacciner mod for eksempel polio og mæslinger. Det var en stigning på næsten 4 millioner sammenlignet med 2019 og det højeste antal i 11 år.

Samtidig ser vi i mange lande, at pandemien har overbelastet sundhedssystemer, der i forvejen var under pres. Og så står vi i dag i en situation, hvor nedlukningerne er ophævet og opfordringerne om at holde afstand, ikke længere gælder. Det betyder gunstige forhold for smitte af sygdomme som mæslinger.

”Når de basale vaccinationsprogrammer ikke samtidig er på plads, står vi i en situation med skræmmende gunstige forhold for infektionssygdomme som mæslinger. UNICEF og WHO har en vigtig opgave nu med at genoprette vaccinationsprogrammerne. Men vi er også afhængige af, at de nationale myndigheder kommunikerer aktivt og forklarer vigtigheden af ​​vaccinationer, så vi kan sikre, at der er tilslutning til vaccinationsprogrammerne,” siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Baggrund
I januar og februar 2022 blev der rapporteret om 17.338 tilfælde af mæslinger på verdensplan. I samme periode i 2021 lå tallet på 9.665.

Aktuelt er 57 vaccineprogrammer, der var planlagt til at være blevet udrullet under pandemien, stadig udskudt. Af disse er 19 kampagner målrettet mæslinger.

Mæslinger er en meget smitsom sygdom, hvilket hurtigt kan aflæses i antallet af smittetilfælde, når vaccinationsprogrammerne suspenderes. Andre sygdomme udvikler sig langsommere, men UNICEF og WHO advarer om, at samme tendens vil være gældende for sygdomme som polio blot med en tidsmæssig forskydning.

Mæslinger kan være dødelig i sig selv, men sygdommen svækker også immunforsvaret og gør et barn mere sårbart over for andre infektionssygdomme som lungebetændelse og diarré.