Ekspert om liveauktioner på Facebook: En fed salgskanal for de få
Liveauktioner på Facebook er en engagerende måde at tømme lageret, mener ekspert i digitalt salg. Webshoppen Nicehair.dk har netop sat auktionsrekord med et salg på fire millioner kroner på en måned.

Mellem børnebilleder og memes bliver danske Facebookbrugere bombarderet med reklamer og salgstricks. Mange af os er blevet fortrolige med ”ja tak-tilbud”, og nu er flere virksomheder også begyndt at arrangere auktioner på Facebook Live. Ifølge Kenneth Mørk, der er partner i digitalbureauet Gorm Agency og ekspert i digitalt salg, er det vigtigt for virksomheder altid at tænke i nye marketing- og salgsstrategier.
– Liveauktionerne er fed marketingaktivitet. Det er en form for digitalt lagersalg, hvor virksomheder kan få solgt partivarer eller produkter, som kan være svære at sælge på webshoppen – bare eksekveret lidt sjovere og mere engagerende. Som marketing-aktivitet er det en god metode til at øge kendskab og engagement yderligere, fortæller Kenneth Mørk.
Vigtig del af salgsstrategi
En af de virksomheder, der var først med liveauktioner på Facebook, er webshoppen Nicehair.dk, der er blandt landets største online forhandlere af skønhedsprodukter. Med direktør og stifter Tonny Nielsen Bruun som vært har Nicehair.dk arrangeret auktioner live på Facebook i snart to år.
– I begyndelsen gjorde vi det mest for sjov og for at snakke med vores mange følgere. Siden har auktionerne udviklet sig til en vigtig del af vores salgsstrategi. Det er en fantastisk sjov måde at komme af med restvarer og unikke partivarer, som vi ikke opretter på webshoppen, siger Tonny Nielsen Bruun.
Nicehair.dk omsætter for mere end 20 millioner kroner om året alene på liveauktionerne – cirka seks procent af virksomhedens samlede omsætning. Godt hjulpet på vej af corona sprængte virksomheden omsætningsrekorden for liveauktioner i april med cirka fire millioner kroner på en enkelt måned.
Startet en trend
Udover rent salg giver auktionerne Nicehair.dk muligheden for at interagere med kunder og trofaste følgere på de sociale medier i løbet af de tre timer, som seancerne varer.
– Vi er oppe på at have omkring 1000 livefølgere hele tiden, og det giver altså bare glade kunder at tilbringe tre timer sammen så direkte. Det er en regulær trend, som vi har startet, for jeg er blevet kontaktet af flere mindre webshops, som har bedt om tips og tricks til at gennemføre liveauktioner, og jeg hjælper selvfølgelig gerne, fortæller Tonny Nielsen Bruun.
Kenneth Mørk opfordrer dog virksomheder om at tænke sig grundigt om, inden de kaster sig ud i auktioner.
– Skal man lykkedes med auktioner, kræver det et brand og nogle produkter, der er kendt i forvejen samt en stor og trofast følgerskare. Og hvis det skal være oprigtigt underholdende, er det også et must med en ægte showman som vært, der er fed at se. Hvis man ikke har disse ting på plads, anbefaler jeg, først at få sit marketingfundament på plads med mere traditionelle digitale marketingdiscipliner, forklarer Kenneth Mørk.
Nøgleord
Kontakter
Tonny Nielsen Bruun
Stifter, Nicehair.dk
(+45) 20 92 93 60
post@nicehair.dk
Billeder



Information om Nicehair ApS
Nicehair.dk er med 150 medarbejdere og op mod 50.000 afsendte pakker hver måned en af Danmarks største onlineforhandlere af skønhedsprodukter. Sortimentet dækker bredt inden for hårpleje, hudpleje, makeup og parfume. www.nicehair.dk
Følg pressemeddelelser fra Nicehair ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nicehair ApS
Webshop jagter Matas: Vil omsætte for 1. mia. i 202510.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nicehair, der i 2016 fik Egmont i ejerkredsen, forventer at lande et to-cifret millionoverskud for første gang i seks år. Nu er sigtet rettet mod de største i skønhedsbranchen, og målet er at omsætte for 1. mia. i 2025.
Sexolog om intimmoden: En lille velholdt have hitter12.8.2020 06:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidens trend er mere dusk end busk, når det kommer til kønsbehåringen. Sexolog peger på den gyldne middelvej mellem det glatte og det uberørte look, men spår også en vild fremtid for bundgarnet.
Kæmpe skønhedsvirksomhed flytter til større lokaler i Esbjerg22.4.2020 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
NiceHair.dk har år for år haft en markant stigning i omsætningen og for at fortsætte den positive udvikling og imødekomme den fortsatte vækst, flytter den Esbjergbaserede virksomhed fra 1. april i dobbelt så store lokaler.
Skønhedsbasar i København 30. juni - webshop giver kunder mulighed for at handle med hinanden28.6.2019 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På overfladen kan det virke forretningsundergravende for en virksomhed at stille en platform til rådighed, hvor kunder kan sælge produkter til hinanden. Men ikke desto mindre gør Nicehair.dk netop det 30. juni som første webshop herhjemme. Ekspert kalder tiltaget for spændende og nytænkende.
20-kroners parfumesalg væltede webshop: 27.000 sidevisninger på 60 sekunder16.11.2018 14:12:35 CET | Pressemeddelelse
Med over 27.000 sidevisninger på det første minut var der massiv interesse for torsdagens Grey Thursday-event hos Nicehair.dk. Desværre kunne systemet ikke helt følge med.
Skønhedskonge samlede 200.000 ind til ære for kræftsyg mor10.10.2018 13:26:16 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag holdt Danmarks største forhandler af skønhedsprodukter en storslået liveauktion på Facebook. Der blev indsamlet over 200.000 kroner, som alle går til Støt Brysterne – til ære for stifterens kræftsyge mor.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum