EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF erobrer endnu et nyt marked

Endnu et samarbejde mellem EKF Danmarks Eksportkredit (EKF) og Siemens Gamesa sætter flere vindmøller på verdenskortet – denne gang i Alberta i Canada

Der er kommet endnu mere fart på den grønne omstilling over hele verden. Derfor er vi hos EKF glade for, vi igen skal samarbejde med Siemens Gamesa om finansielle løsninger til gavn for vore fælles kunder.

Denne gang bistår EKF med finansieringen af en portefølje af onshore vindprojekter beliggende i den sydlige del af Alberta-regionen i Canada, der er et nyt område for Siemens Gamesas og EKF`s samarbejde.

Albertas økonomi er primært drevet af minedrift samt olie- og gasindustrien, og det udgjorde, i bare den direkte andel i 2020, en fjerdedel af økonomien. Så hos EKF forventer vi, at Canada bliver et stort marked for onshore vind fremover, og her er EKF også klar til at bistå i den grønne omstilling.

”Der er et stort potentiale i Canada for vindprojekter – også fordi der er gode vindressourcer og strukturelle forhold, der understøtter den grønne omstilling”, siger Peter Boeskov, CCO i EKF med ansvar for vindforretningen.

Nye markeder

Porteføljen består af to projekter, som bliver udviklet og drevet af Potentia Renewable Inc., Canadas førende på vedvarende energi.

”Det er et rigtig spændende projekt, der dels åbner et nyt marked for EKF, og dels ligger i en region, som har meget stort potentiale for Siemens Gamesa,” siger Peter Boeskov.

De to projekter, Wheatland og Stirling, består af hhv. 24 og 23 turbiner. Wheatlands 24 Siemens Gamesa-turbiner får en samlet kapacitet på cirka 124MW og Stirlings 23 turbiner får en samlet kapacitet på 119MW. Det er 5,0MW og 5,2MW turbiner, som Siemens Gamesa leverer til projekterne.

Projekt omfatter også infrastruktur

Derudover omfatter projektet infrastruktur på 16 kilometer adgangsveje, 31 kilometer undergrundskabler, substation og en kort transmissionslinje på omkring 200 meter, der forbinder Wheatland til det eksisterende 134kV net.

Wheatland er planlagt til at være færdig i december 2022, og er allerede i gang med at blive bygget, mens Stirling forventes at blive påbegyndt slut 222 samt at stå færdig i december 2023. De to anlæg kan generere strøm svarende til henholdsvis 36.000 og 34.000 canadiske husholdninger.

“Vi er stolte over at være blevet udvalgt til at levere vores Siemens Gamesa 4.X platformsturbiner til disse to projekter," siger Shannon Sturgil, CEO for Onshore North America for Siemens Gamesa Renewable Energy.

"Samarbejdet mellem Siemens Gamesa og EKF har bragt dokumenterede, finansielle løsninger til andre markeder, og vi er glade for nu at bruge dem i Canada for første gang. Vi ser også frem til at fortsætte og udvide vores partnerskab med Potentia i Alberta om at levere ren, vedvarende energi til canadiske husholdninger. Siemens Gamesa er stærkt engageret i det canadiske marked og i de kunder, der har været med til at gøre Siemens Gamesa 4.X-platformen til en succes,” Shannon Sturgil, CEO for Onshore North America for Siemens Gamesa Renewable Energy.

Information om EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF - Danmarks Eksportkredit
Lautrupsgade 11

+45 35462600https://ekf.dk/

EKF er Danmarks Eksportkredit. Vi fremmer danske virksomheders eksport og internationalisering ved at tilbyde konkurrencedygtig finansiering og risikoafdækning. Vi står klar til at forsikre, finansiere og skabe nye væksteventyr sammen med dansk erhvervsliv.

Følg pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit

Flere pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit