Ejerleder Jørgen Sølvsten Nielsen hyldes for sin indsats under Covid-19

Jørgen Sølvsten Nielsen fra Topas Explorer Group ApS er med til at inspirere i en vanskelig tid for mange. Han har vist samfundssind og tænkt anderledes i en krisetid - for at sikre forretning og arbejdspladser. Derfor fortjener rejseselskabets historie at blive delt ved Årets Ejerleder 2020, hvor PwC, Nykredit og Dansk Erhverv hylder alle dem, der gør en forskel.
Jørgen Sølvsten Nielsen,  Topas Explorer Group
Jørgen Sølvsten Nielsen, Topas Explorer Group

Når man som Topas Explorer Group arbejder med både lokal og global turisme, og verden pludseligt fra den ene til den anden dag lukker ned, sætter det høje krav til ejerleder Jørgen Sølvsten Nielsen, der har været nødt til at omstille Ry-virksomheden og træffe svære beslutinger for at tilpasse organisationen til den nye virkelighed.

Jørgen Sølvsten Nielsen udviste stor beslutsomhed under Covid-19 og har formået at omstille Topas Explorer Group til nye, svære betingelser. Dette medførte bl.a., at medarbejderne skulle på en udstationering på 3 måneder, hvor flere tog til Grønland for at hjælpe på virksomhedens hoteller og skibe, uanset sædvanlig jobbeskrivelse og titel. Det har været inspirerende at se Jørgen Sølvsten Nielsens beslutsomed og evne til at omstille Topas Explorer Group,” lyder det fra juryen bag Årets Ejerleder 2020.

Jørgens evne til at omstille koncernen viser et stort lederskab og eksekveringsevne. Det drejer sig bl.a. om de nødvendige tilpasninger af organisationen, men også et skifte fra udenlandske kunder til indenlandske kunder i Vietnam og på Grønland.

“De store ændringer, som Topas Explorer Group har været igennem, ville ikke kunne have lade sig gøre, hvis Jørgen Sølvsten Nielsen ikke havde opbygget en så omstillingsparat organisation bestående af medarbejderne med stor eventyrlyst. Medarbejderne har købt ind på Jørgen Sølvsten Nielsens idéer, og det er godt lederskab,” fortsætter juryen bag Årets Ejerleder 2020.

I Covid-19-perioden er Topas Explorer Group bl.a. gået i gang med at renovere flere lodges og hoteller. Dermed udnytter man, at det ikke generer mange gæster i denne tid. Nye byggeprojekter på Korsika samt digitale omstillingsprojekter har også set dagens lys i krisetiden.

Om Topas Explorer Group ApS
Ejerlederen bag Topas Explorer Group er Jørgen Sølvsten Nielsen, som fik det fulde ejerskab over Topas Rejser i midten af 1990’erne, men har siden 2017 opstartet et generationsskifte til hans tre sønner. Topas Explorer Group driver lodges, hoteller og rejsebureauer i Danmark, Vietnam og Grønland og har 240 ansatte på tværs af organisationen. Eventyrlyst er en stor del af Topas Rejser, uanset om du er bogholder eller hotelbestyrer, og alle er med til at definere og bestemme selve kulturen i virksomheden.

Om Årets Ejerleder 2020
Årets Ejerleder 2020 er også påvirket af den skygge, som pandemien har kastet over dansk erhvervsliv. Derfor har PwC i år valgt at udpege 21 ejerledere, der har vist samfundssind og handlekraft og tænkt anderledes i en svær tid - for at sikre forretning og arbejdspladser og for at hjælpe samfundet, hvor det har været muligt. Det er ejerledere, der bidrager til fællesskabet, til samfundet og til genstarten af Danmark, og som andre kan blive inspireret af. Der udnævnes således ikke i år en vinder af Årets Ejerleder 2020.

Jørgen Sølvsten Nielsen,  Topas Explorer Group
Jørgen Sølvsten Nielsen, Topas Explorer Group

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.