EjendomDanmark ansætter bæredygtighedsprofil til at løfte ESG-indsats

Den 1. maj tiltræder Mette Qvist som underdirektør i EjendomDanmark. Her skal hun arbejde med ESG og have en markant rolle i organisationens fokus på at synliggøre initiativer og flytte ejendomsbranchen i en mere bæredygtig retning.

De grønne ambitioner og kravene i lovgivningen stiger i disse år. Derfor har EjendomDanmark også et markant fokus på at understøtte medlemmerne i arbejdet mod at sikre en mere bæredygtig og ansvarlig ejendomsbranche.

Fra den 1. maj 2023 kommer Mette Qvist til at spille en stor rolle i den indsats, når hun tiltræder som underdirektør i EjendomDanmark.

”For mig er der en stor drivkraft i at være med til at gøre en forskel ude i virkeligheden, og det får jeg i min kommende rolle en unik mulighed for. Jeg glæder mig til at møde både nye og velkendte ansigter blandt medlemmer og samarbejdspartnere – og ikke mindst til at skubbe på det samlede ESG-område for branchens bedste,” siger Mette Qvist.

Ude i virkeligheden

Det er også det branchemæssige fokus på at sikre en øget bæredygtighed, som EjendomDanmarks adm. direktør Peter Stenholm særligt har fokus på:

”I den virkelighed, hvor medlemmerne agerer, er bæredygtighed og ESG-indsatser langt mere komplekse, end de er i et direktiv eller en lovtekst. Derfor er jeg meget glad for, at vi nu får en unik ressource ind, som kan understøtte EjendomDanmark og ejendomsbranchen i den grønne omstilling, som vi står midt i,” siger Peter Stenholm og henviser til organisationens ambitioner på det grønne område.

Kort før årsskiftet vedtog EjendomDanmarks bestyrelse nemlig en ny strategi, hvor de to fokuspunkter i organisationens virke – interessevaretagelse og medlemstilbud – også hviler på en ambition om at hjælpe både branche og samfund i en mere bæredygtig og ansvarlig retning.

EjendomDanmarks kommende underdirektør Mette Qvist kommer senest fra en stilling som CEO hos Rådet for Bæredygtigt Byggeri (tidligere Green Building Council Denmark), der arbejder for at fremme bæredygtighedsdagsordenen i bygge- og ejendomsbranchen i Danmark blandt andet via DGNB-certificeringer. Mens Mette Qvist har stået i spidsen for organisationen, er den vokset fra 85 til 700+ medlemmer, og medarbejderstaben er gået fra tre personer i 2012 til 50 i 2023. Mette Qvist er uddannet cand.merc - Business Administration.

EjendomDanmark er brancheorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.