Egedal Fjernvarme og Vestforbrænding indgår samarbejdsaftale om fjernvarmeforsyning

Egedal Fjernvarme A/S og I/S Vestforbrænding har indgået et strategisk samarbejde, som vil medføre en effektiv udnyttelse af fjernvarmeforsyningen samtidig med, at den sikrer tempoet på fjernvarmeudbygningen fra Måløv til Frederikssund.

Samarbejdet indebærer, at Vestforbrænding udbygger deres fjernvarmenet, så det forlænges fra Måløv til Stenløse og derudover fra Ølstykke til Frederikssund. Sammenbygningen af fjernvarmenettene gør, at den grønnere og billige fjernvarme kan udbygges på tværs i det samlede område.

Efterhånden som fjernvarmen i Stenløse og Ølstykke bliver udbygget, skal der bruges ny produktionskapacitet. Som en del af aftalen, vil Vestforbrænding og Egedal Fjernvarme fremover også samarbejde om planlægning og etablering af den nye kapacitet til Egedal Kommune og på den måde optimere de samlede investeringer.

By- og erhvervsdirektør i Egedal Kommune, Ellen Hvidt Telle, hilser samarbejdet velkomment:

Jeg er glad for aftalen. Den vil betyde, at flere borgere hurtigere får fjernvarme i Egedal kommune. Med fjernvarmen kan vi tilbyde borgerne en billigere varmekilde, der ovenikøbet er mere miljøvenlig end gas. Samarbejdet vil dermed også yde et væsentlig bidrag til, at vi når vores målsætninger om udfasning af naturgas, og dermed mindsker vores afhængighed af fossile brændstoffer til opvarmning i Egedal Kommune”.

Der er generel mangel på arbejdskraft i fjernvarmebranchen. Derfor er det også intentionen, at de to selskaber skal udnytte deres ressourcer og viden på tværs af udvalgte arbejdsområder, så udbygningen hos både Vestforbrænding og Egedal Fjernvarme sker hurtigst muligt.

Fra 2025 vil Vestforbrænding stå for opkrævning af varmeregningen hos Egedal Fjernvarmes kunder, men det vil stadig være medarbejderne fra Egedal Fjernvarme, der servicerer kunderne i Egedal ved driftsproblemer og udbygger fjernvarmenettet i Egedal Fjernvarmes forsyningsområde.

Områdechef for Vestforbrænding Fjernvarme, Per Wulff, er glad for samarbejdsaftalen, som er med til at sikre udbygningen af Vestforbrændings forsyningsnet.

”Aftalen betyder ikke alene, at vi sikrer udbygningen fra Måløv til Stenløse og fra Ølstykke til Frederikssund. Den betyder også, at udbygningen på tværs af områderne vil medføre en god økonomi i den samlede fjernvarmeudbygning til i alt 30.000 nye kunder i syv kommuner”.

Vestforbrænding: Områdechef for Vestforbrænding fjernvarme Per Wulff via pressechef Per-Henrik Goosmann pgo@vestfor.dk / tlf. 40 38 76 31

Egedal Fjernvarme: Direktør Johan Sølvhøj Heinesen jsh@egedalfjernvarme.dk /
tlf. 41 44 40 01

Vestforbrænding siger nej til gas i de danske hjem15.3.2024 11:11:15 CET | Pressemeddelelse

De anbefalinger, som den nationale energikrisestab netop har afleveret på Christiansborg, bakkes fuldt ud op af Vestforbrænding, som også har bidraget til anbefalingerne gennem Vestforbrændings direktør, Steen Neuchs Vedel, og selskabets erfaringer med sin Varmeplan 2030. En varmeplan som konverterer godt 39.000 husstandes opvarmning med gas og olie til fjernvarme og er et klart ja til at medvirke til opnåelsen af regeringens klimamål.

Danmarks største fjernvarmeprojekt starter i Herlev25.1.2024 09:57:04 CET | Pressemeddelelse

Vestforbrænding lancerede i foråret 2022 Varmeplan 2030, som er det største og mest ambitiøse fjernvarmeprojekt i Danmark. Hele 450 km. fjernvarmerør skal over de kommende år nedgraves i syv kommuner, og godt 39.000 nye husstande, skal have tilsluttet mere klimavenlig fjernvarme. Det meget store anlægsprojekt til en værdi af 6,3 mia. kr. for den første etape tager sin begyndelse i Herlev den 31. januar med det første spadestik for hele projektet.

Farum Fjernvarme bliver en del af Vestforbrænding14.12.2023 10:30:25 CET | Pressemeddelelse

På et ekstraordinært årsmøde i Farum Fjernvarme besluttede repræsentantskabet i går aftes at godkende bestyrelsens indstilling til, at Vestforbrænding overtager Farum Fjernvarme. Forud for beslutningen ligger et grundigt analysearbejde og en tæt dialog mellem parterne. Overtagelsen er betinget af godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Efter en sådan godkendelse vil kunderne få prisforbedringerne allerede fra 1. januar 2024 med tilbagevirkende kraft.