Efterskoleelever tester pantstemmeboks

På Nørre Åby Efterskole kan eleverne nu stemme med deres pant. De er nemlig ved at teste en afstemningsboks, som Dansk Retursystem har opfundet.

Magnus, Oliwer og læreren Emma står ved pantstemmeboksen

Tomme flasker og dåser skal ikke i skraldespanden eller ende i blomsterbedene for den sags skyld. Det ved de fleste godt, men det var alligevel ofte det, der var tilfældet på Nørre Åby Efterskole, erfarede Martin Madsen, der er lærer på skolen. Noget måtte gøres, og håbet fra skolen var, at efterskoleeleverne kunne få nogle bedre vaner. Hos Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, genkender de problematikken.

"Danskerne er rigtig gode til at aflevere deres pant. Især det vi har derhjemme. Det kniber derimod med at få afleveret emballagerne fra det, vi drikker på farten. Derfor er vi i gang med at teste forskellige initiativer, der kan hjælpe on-the-go-panten på vej. Sammen med Nørre Åby Efterskole ser vi på, om det giver eleverne mere lyst til at pante deres tomme flaske eller dåse, når de kan give deres mening til kende - og selv være med til at bestemme, hvad panten skal gå til", forklarer Anne-Mette Bundgaard, der er marketingchef i Dansk Retursystem.

Pantstemmeboksen skal hjælpe Dansk Retursystem med at teste pantadfærd blandt teenagere. Konkret er der tale om en beholder med tre rør. Hvert rør repræsenterer en svarmulighed, og eleverne svarer dermed ved at putte deres tomme flaske eller dåse i det rør, som passer til deres svar, de vil stemme på. Og på Nørre Åby Efterskole kan lærerne godt se potentialet i løsningen.

"Vi har sagt ja til at deltage i prototypeafprøvningen, fordi mine kolleger og jeg synes, det er en pædagogisk opgave at lære 16-årige efterskoleelever, at ressourcer skal genanvendes og ikke svine i naturen eller brændes af. Skolen er deres andet hjem, og kan vi skabe en adfærdsændring hos nogle af dem, så synes jeg, vi er nået langt", siger Martin Madsen, der er lærer på Nørre Åby Efterskole.

Tiden vil vise, om antallet af tomme flasker og dåser i skraldespandene bliver mindre, efter pantstemmeboksen er landet på skolen. Eleverne er selv med til at bestemme, hvad der stemmes om, og hvad panten dermed skal gå til.

Magnus, Oliwer og læreren Emma står ved pantstemmeboksen

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask

Verdensmålene kommer til Århus23.8.2019 07:36:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og fredag den 30. august kl. 15:00 - 19:00 besøger Danmark for Målene Store Torv i Århus. Kom forbi og hør Mikael Jarnvig fortælle om klimaforandringer, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men