Efter stor efterspørgsel: Yderligere 600 mio. kr. på vej til venturevirksomheder

Der har været stor efterspørgsel på Vækstfondens Syndikeringslån, og nu kan endnu flere vækstvirksomheder få glæde af risikovillig finansiering under coronakrisen. Lånerammen er netop blevet øget med 600 mio. kr. målrettet venturevirksomheder i det senere stadie.

Danske venturevirksomheder, der har behov for risikovillig kapital til skalering, får nu en yderligere håndsrækning gennem statens finansieringsfond Vækstfonden. Regeringen og partierne bag beslutningen har øget lånerammen med 600 mio. kr. og er dermed med til at sikre afgørende kapital til at hjælpe danske vækstvirksomheder under krisen.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Erhvervslivet står overfor store udfordringer under denne krise. Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs, så vi undgår, at krisen bider sig fast. Og heldigvis har Regeringen og partierne bag beslutningen handlet hurtigt og fået en lang række kloge hjælpepakker ud til virksomhederne. Det har de også gjort med syndikeringslånet, som er en stor hjælp for de senere venturevirksomheder med et stort skaleringspotentiale.”

Et Syndikeringslån fra Vækstfonden udløses i matching med virksomhedens eksisterende investorer i forholdet op til 1:3 for de første 2,5 mio. kr., herefter er det 1:1 match. Den enkelte investor skal være godkendt af Vækstfonden til at benytte ordningen. Og efterspørgslen har været stor, siden Vækstfonden lancerede sine COVID-19-produkter. Derfor skal den øgede ramme sikre, at de vækstvirksomheder, der har behovet, får adgang til det risikovillige lån.

”Vi har oplevet en stor efterspørgsel på bl.a. vores Syndikeringslån. Og derfor er det glædeligt, at vi netop får mulighed for at låne flere penge ud via dette produkt. Med øget kapital kan vi være med til at sikre, at virksomheder over hele landet og med stort vækstpotentiale får mulighed for at vokse – både under og efter krisen,” siger Rolf Kjærgaard.

Syndikeringslån skal kickstarte digitalisering af turismeindustrien
En af de virksomheder, der har fået et Syndikeringslån fra Vækstfonden, er aarhusianske Aeuroguest. På trods af COVID-19 står den danske traveltech-virksomhed AeroGuest på kanten til et internationalt gennembrud. Hotelbranchen har længe manglet digitale løsninger, og det fik AeroGuest til at udvikle en digital platform til mobilindtjekning på hoteller, hvor gæster bl.a. nemt kan give ønsker til værelser, betale og låse døren med deres egen mobiltelefon. Med et Syndikeringslån fra Vækstfonden har Aeroguest fået mulighed for at hente afgørende likviditet, så de er helt klar til skalering, når turismen igen vender tilbage.

”Både erhvervsrejser og ferier er en del af manges liv og hverdag, og derfor er behovet for struktur og egenkontrol i processen stigende. I flyindustrien er det efterhånden normalt kendt at have digital check in og digitale boardingpasses, og hensigten med AeroGuests platform er selvsamme frihed. Med blot tre klik i AeroGuests platform får gæster kontrol over deres rejse og har muligheden for at give ønsker direkte til hotellet. Og når vi igen begynder at rejse over hele verden, tror vi på, at det i høj grad er de digitale løsninger, forbrugerne kommer til at efterspørge.” siger Martin Sponholtz, Founder & CEO i AeroGuest.

Selvom AeroGuest kigger ind i en lys fremtid, er den globale turismeindustri hårdt ramt af coronakrisen. Men med frisk kapital har Aeroguest mulighed for at gribe nogle af de digitale potentialer, som coronakrisen også har bragt med sig.

Om Syndikeringslån
Med syndikeringslånet kan investorer, der er godkendt til ordningen, matche deres investeringer i startups med et lån til virksomheden i forholdet op til 1:3. Det vil sige, at når en investor investerer i en virksomhed, kan de samtidig tilbydes et lån fra Vækstfonden. Dermed er lånefaciliteten med til at sikre øget kapitaltilgang til danske startups, og gør det samtidig mere attraktivt for investoren at investere i en virksomhed, hvormed der generelt tiltrækkes mere kapital og flere kompetencer til danske startups. Den enkelte investor skal være godkendt af Vækstfonden til at benytte ordningen.

Læs mere om Syndikeringslån her

Om AeroGuest
AeroGuest er en dansk travel-tech virksomhed med hovedkontor i Aarhus. AeroGuest har udviklet en digital platform til mobilindtjekning på hoteller, hvor gæster bl.a. nemt kan give ønsker til værelser, betale og låse døren med egen mobiltelefon.

Vækstfonden: Kommunikationsrådgiver Cecilie Idun Andersen / cea@vf.dk / + 45 31 93 05 73

AeroGuest: Partner og CCO Nikolai Kronborg / nikolai@aeroguest.com / +45 40 29 16 51