Efter stor efterspørgsel: Yderligere 600 mio. kr. på vej til venturevirksomheder

Der har været stor efterspørgsel på Vækstfondens Syndikeringslån, og nu kan endnu flere vækstvirksomheder få glæde af risikovillig finansiering under coronakrisen. Lånerammen er netop blevet øget med 600 mio. kr. målrettet venturevirksomheder i det senere stadie.

Danske venturevirksomheder, der har behov for risikovillig kapital til skalering, får nu en yderligere håndsrækning gennem statens finansieringsfond Vækstfonden. Regeringen og partierne bag beslutningen har øget lånerammen med 600 mio. kr. og er dermed med til at sikre afgørende kapital til at hjælpe danske vækstvirksomheder under krisen.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Erhvervslivet står overfor store udfordringer under denne krise. Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs, så vi undgår, at krisen bider sig fast. Og heldigvis har Regeringen og partierne bag beslutningen handlet hurtigt og fået en lang række kloge hjælpepakker ud til virksomhederne. Det har de også gjort med syndikeringslånet, som er en stor hjælp for de senere venturevirksomheder med et stort skaleringspotentiale.”

Et Syndikeringslån fra Vækstfonden udløses i matching med virksomhedens eksisterende investorer i forholdet op til 1:3 for de første 2,5 mio. kr., herefter er det 1:1 match. Den enkelte investor skal være godkendt af Vækstfonden til at benytte ordningen. Og efterspørgslen har været stor, siden Vækstfonden lancerede sine COVID-19-produkter. Derfor skal den øgede ramme sikre, at de vækstvirksomheder, der har behovet, får adgang til det risikovillige lån.

”Vi har oplevet en stor efterspørgsel på bl.a. vores Syndikeringslån. Og derfor er det glædeligt, at vi netop får mulighed for at låne flere penge ud via dette produkt. Med øget kapital kan vi være med til at sikre, at virksomheder over hele landet og med stort vækstpotentiale får mulighed for at vokse – både under og efter krisen,” siger Rolf Kjærgaard.

Syndikeringslån skal kickstarte digitalisering af turismeindustrien
En af de virksomheder, der har fået et Syndikeringslån fra Vækstfonden, er aarhusianske Aeuroguest. På trods af COVID-19 står den danske traveltech-virksomhed AeroGuest på kanten til et internationalt gennembrud. Hotelbranchen har længe manglet digitale løsninger, og det fik AeroGuest til at udvikle en digital platform til mobilindtjekning på hoteller, hvor gæster bl.a. nemt kan give ønsker til værelser, betale og låse døren med deres egen mobiltelefon. Med et Syndikeringslån fra Vækstfonden har Aeroguest fået mulighed for at hente afgørende likviditet, så de er helt klar til skalering, når turismen igen vender tilbage.

”Både erhvervsrejser og ferier er en del af manges liv og hverdag, og derfor er behovet for struktur og egenkontrol i processen stigende. I flyindustrien er det efterhånden normalt kendt at have digital check in og digitale boardingpasses, og hensigten med AeroGuests platform er selvsamme frihed. Med blot tre klik i AeroGuests platform får gæster kontrol over deres rejse og har muligheden for at give ønsker direkte til hotellet. Og når vi igen begynder at rejse over hele verden, tror vi på, at det i høj grad er de digitale løsninger, forbrugerne kommer til at efterspørge.” siger Martin Sponholtz, Founder & CEO i AeroGuest.

Selvom AeroGuest kigger ind i en lys fremtid, er den globale turismeindustri hårdt ramt af coronakrisen. Men med frisk kapital har Aeroguest mulighed for at gribe nogle af de digitale potentialer, som coronakrisen også har bragt med sig.

Om Syndikeringslån
Med syndikeringslånet kan investorer, der er godkendt til ordningen, matche deres investeringer i startups med et lån til virksomheden i forholdet op til 1:3. Det vil sige, at når en investor investerer i en virksomhed, kan de samtidig tilbydes et lån fra Vækstfonden. Dermed er lånefaciliteten med til at sikre øget kapitaltilgang til danske startups, og gør det samtidig mere attraktivt for investoren at investere i en virksomhed, hvormed der generelt tiltrækkes mere kapital og flere kompetencer til danske startups. Den enkelte investor skal være godkendt af Vækstfonden til at benytte ordningen.

Læs mere om Syndikeringslån her

Om AeroGuest
AeroGuest er en dansk travel-tech virksomhed med hovedkontor i Aarhus. AeroGuest har udviklet en digital platform til mobilindtjekning på hoteller, hvor gæster bl.a. nemt kan give ønsker til værelser, betale og låse døren med egen mobiltelefon.

Vækstfonden: Kommunikationsrådgiver Cecilie Idun Andersen / cea@vf.dk / + 45 31 93 05 73

AeroGuest: Partner og CCO Nikolai Kronborg / nikolai@aeroguest.com / +45 40 29 16 51

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.