Topdanmark A/S

Efter rekordresultat opjusterer Topdanmark forventningerne til året

Del

Topdanmark har i årets første halvår opnået et resultat på 1,157 mia. kroner. En fortsat positiv præmievækst, lavere skadeudgifter og bedre investeringsresultat end ventet betyder, at Topdanmark opjusterer forventningerne til årets samlede overskud i 2021.

“Vi har et stærkt momentum på vores salg og oplever, at kunderne vælger os aktivt til", siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
“Vi har et stærkt momentum på vores salg og oplever, at kunderne vælger os aktivt til", siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark har i 2. kvartal fortsat den positive udvikling fra 1. kvartal, og det betyder samlet, at Topdanmark kommer ud af første halvår 2021 med et rekordoverskud på 1,157 mia. kroner efter skat.

Resultatet er blandt andet drevet af tilgang af nye kunder og en vækst i præmieindtægter i skadesforretningen på 4,7 pct. samt et godt investeringsresultat.

“Vi har et stærkt momentum på vores salg og oplever, at kunderne vælger os aktivt til. Vi har vækst på tværs af vores distributionskanaler, og vi har særligt gjort en proaktiv indsats for at sikre, at vores eksisterende kunder har de rigtige dækninger. På privatmarkedet har kunder særligt efterspurgt børneforsikringer, hvor vi nu har rundet 80.000 forsikringer, og vi ser et potentiale for minimum at fordoble niveauet. På erhvervsmarkedet har salget af især bilforsikringer været efterspurgt med en vækst i første halvår, der er tre gange højere end for øvrige produkter,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

”Resultaterne er også drevet af vores bæredygtige initiativer. Sammen med vores kunder har vi investeret milliarder i blandt andet grøn omstilling. Vi er kun lige begyndt, og jeg glæder mig over den positive respons fra både privat- og erhvervskunder. En fortsat høj kundetilfredshed bekræfter, at vi er lykkes med at give en værdifuld og personlig rådgivning. Vi hjælper fx vores kunder med at forebygge skader, hvilket både gavner klimaet, samfundet, kunden og Topdanmark,” siger han.

Opjusterer forventet årsresultat og combined ratio for hele 2021
Den positive udvikling i årets første halvår betyder, at Topdanmark igen opjusterer forventninger til hele 2021. Overskuddet for hele året hæves med 200 millioner kroner til et forventeligt niveau på 1,650-1,750 mia. kroner. Samtidig hæves forventninger til væksten i skadeforsikring fra 3-4 pct. til 4-5 pct.

Det forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, var i første halvår 83,6 pct, og Topdanmark har derfor justeret det tidligere estimat fra 87-88 til en forventet combined ratio på 85-86 for hele 2021, eksklusiv afløb for Q3-Q4 2021.

De opjusterede forventninger til årets resultat er også drevet af fortsat gode afkast på investeringer. Hvor første halvår 2020, der var negativt præget af corona, gav et investeringsunderskud på 372 mio. kroner, har første halvår af 2021 givet et overskud på 387 mio. kroner.

Mere normalt skadesbillede
​Corona er ved at slippe sit tag i dele af samfundet, og på mange skadesområder er situationen ved at normalisere sig. Det kan især ses på bilskaderne i andet kvartal, som er tilbage på niveau med 2019 og 14 pct. højere end 2. kvartal sidste år.​

“Vi har generelt lavere skadeudgifter end forventet, blandt andet på grund af få vejrskader i første halvår og mindre udgifter til hus end ventet. På husforsikringen kan vi samtidig se, at de tiltag, vi har gennemført for at forbedre lønsomheden, er begyndt at virke. På negativsiden har priserne på især håndværkere og byggematerialer været stigende i løbet af året. Vi har dog indgået en række nye indkøbsaftaler, som har begrænset de negative effekter,” siger Peter Hermann.​​

Der er fortsat færre rejseskader end normalt, til gengæld er Topdanmarks tilbud om gratis videokonsultationer med læger nu langt mere benyttet, netop i forbindelse med rejse, hvor kunder efterspørger tryghed og adgang til professionel vejledning på alle tider af dagen og ugen. Antallet af download af Sundhedshjælp, som produktet hedder, er steget med 30 pct. i sommermånederne, og Topdanmarks medarbejdere har de seneste uger haft ekstra travlt med at hjælpe og rådgive kunder, som nu vil ud at rejse.

”Corona har vendt op og ned på mange ting, som kan gøre kunderne usikre. Vi har derfor gjort en ekstra indsats for at hjælpe vores kunder, både når de bliver ramt af en skade, og når de har brug for rådgivning om dækninger, forebyggelse eller sygdom på rejsen,” siger Peter Hermann.​

Topdanmark har i første halvår af 2021 samlet udbetalt 3,373 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder.​

Fuld fart på onlinesalg og partnerskaber
Topdanmarks fokus på at gøre det nemt for kunderne at købe forsikringer online har taget yderligere fart i andet kvartal, ikke bare på privatområdet, men nu også på erhvervsforsikringer.

Topdanmark har for nyligt været blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan små virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed. Eksempelvis arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring og cyberforsikring.

“Vi vil gerne imødekomme kundernes behov for nemt og effektivt at kunne købe forsikringer. Har man brug for rådgivning, tilbyder vi naturligvis også det. Coronapandemien har accelereret vores digitale købsadfærd, og vores ambition er, at hver fjerde erhvervskunde i målgruppen køber sine forsikringer online i løbet af få år. Det kan yderligere være med til at øge vores vækst på erhvervsmarkedet,” siger Peter Hermann.​

Udover onlinesalg satser Topdanmark også på at styrke salget via partnerskaber, og her er distributionssamarbejde med Nordea blandt andet afgørende. Samarbejdet er i løbet af 2021 kommet så meget op i fart, at Topdanmark for hele 2021 forventer, at både antal kunder og præmieindtægter vil ligge på et højere niveau sammenlignet med det tidligere samarbejde med Danske Bank.​

Formålspension runder 2 mia. kroner
Topdanmarks nye pensionsprodukt Formålspension, der har særlig fokus på ansvarlige investeringer, har i første halvår af 2021, efter mindre end halvandet år på markedet, allerede rundet 2 mia. kroner. Samtidig har Formålspension siden lanceringen givet et af markedets højeste afkast til kunder.

“Vi har sammen med vores kunder opnået en markant milepæl for Formålspension. Der er en stigende efterspørgsel på at investere ansvarligt, og vi har vist, at det er muligt at skabe gode afkast til kunderne og samtidig bidrage ansvarligt til samfundsudviklingen,” siger Peter Hermann.

“Vi har nu valgt at skrue op for ambitionerne og sigter efter, at 30 pct. af pensionsmidlerne, der er forvaltet af Topdanmark, skal være placeret i Formålspension i 2025. Det svarer til knap en tidobling af beholdningen de kommende år,” siger han.

Samtidig med den stærke udvikling i Formålspension har Topdanmark Livsforsikring samlet haft et forventet fald i de samlede præmieindtægter.

”Vi er gået forrest i branchen og har gennemført en række risikobaserede prisstigninger blandt andet på tab af erhvervsevnedækninger, som myndighederne efterlyser. Emnet har været meget omdiskuteret i branchen, og vi har ønsket at skabe en mere fair og transparent balance på tværs af kundegrupper. Vi har i forbindelse med prisjusteringerne set en forventet nedgang i kunder. Tiltaget har påvirket vores lønsomhed positivt og styrker vores økonomiske fundament på længere sigt til fordel for vores kunder,” siger Peter Hermann.​

Præmieindtægterne i Topdanmark Livsforsikring er faldet med 12,9 pct. i årets første halvår som følge af færre engangspræmier, mens de løbende præmier er steget med 0,9 pct. i samme periode. Vi forventer et fald i de løbende præmier på 0-5 pct. i 2021.

Topdanmark Livsforsikring har i første halvår opnået et overskud på 258 mio. kr. Det skyldes gode investeringsafkast og en forbedring af omkostningsresultatet. Ligesom for den øvrige del af koncernen opjusterer Topdanmark Livsforsikring også forventningerne til årets resultat.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

“Vi har et stærkt momentum på vores salg og oplever, at kunderne vælger os aktivt til", siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
“Vi har et stærkt momentum på vores salg og oplever, at kunderne vælger os aktivt til", siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
Download
Nøgletal for Topdanmark H1 2021
Nøgletal for Topdanmark H1 2021
Download

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Topdanmark A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup

https://www.topdanmark.com/

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Topdanmark fortsætter vækstmoment og opjusterer efter solidt kvartal21.10.2021 12:00:29 CEST | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab kaprer markedsandele blandt specielt SMV’er, og udviklingen i Topdanmarks livsforretning er forbedret, blandt andet drevet af interesse for mere bæredygtig pensionsløsning. En ekstraordinær våd sommer betød, at Topdanmark hjalp næsten fire gange så mange kunder med skybrudsskader, men den betød også, at landbrugskunder var ramt af markant færre brande.

Topdanmark optaget på eftertragtet favoritliste blandt IT-profiler15.10.2021 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark figurerer for første gang på Universums årlige liste over populære virksomheder, hvor danske IT-professionelle helst vil arbejde. Landets næststørste forsikringsselskab indtager pladsen som nummer #37 og rangerer dermed højere end en række andre finansselskaber og konkurrenter, der har kvalificeret sig til en plads på favoritlisten i flere år. ”Det er en stor anerkendelse, der er med til at bekræfte, at vi er en af de mest ambitiøse og innovative arbejdspladser inden for teknologi. Jeg er pavestolt over, at vi allerede er nået så langt. Nu skal vi fortsætte med at fortælle om os selv og styrke relationen til både de unge talenter samt de mere erfarne, ” siger Thomas Erichsen, koncerndirektør for Teknologi & Udvikling i Topdanmark. ”At kunne tiltrække de rette kompetencer er en strategisk opgave, som bliver prioriteret på koncernledelsesniveau. Der er direkte link mellem at have de rigtige medarbejdere og skabe de bedste forretningsresultater,” siger han. Modig test af ”botte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum