Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.
Frivillige har kørt rundt til størstedelen af Nordisk Film Biografer landet over for at hente overskudsslik, der fra tirsdag den 23. juni bliver sat til salg i Wefood-butikkerne. Foto: Kristian Skårhøj/Folkekirkens Nødhjælp

12. marts lukkede alle Nordisk Film Biografer ned på grund af corona-pandemien, og først de seneste uger er kædens 23 biografer begyndt at åbne igen. I næsten tre måneder har der således været lukket for de mange biografgæster, som ellers ville forsyne sig med slik og lækkerier inden turen i biografmørket.

Mange af Nordisk Films biografer er derfor brændt inde med slik, som har overskredet sidste salgsdato og skulle kasseres. Men i stedet for at smide overskudsslikket ud, har Nordisk Film Biografer doneret det til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp.

Wefood har supermarkeder i København og Aarhus og er Danmarks første supermarked, der sælger overskudsmad og overskudsvarer og dermed reducerer madspild. Wefood sælger varer med beskadiget emballage, forkert mærkning og overskredet dato for holdbarhed, som ellers ville være blevet smidt ud. Butikkerne er drevet af frivillige og alt overskud går til mennesker i nød.

Ærgeligt bare at smide det ud

”Vi er rigtig glade for, at vi har mulighed for at donere overskudsslikket til Wefood. Vi kan ikke sælge det i vores biografer, da det har overskredet sidste salgsdato, og vi har faste retningslinjer herfor. Men slikket fejler ikke noget, og det ville være ærgerligt bare at skulle smide det ud. På denne måde kan vi være med til at reducere madspild – eller ”slikspild” skal vi måske sige – og samtidig støtte en god sag,” siger Kine Kjærnæs, der er salgschef i Nordisk Film Biografer.

Fredag den 19. juni kørte frivillige fra Wefood rundt til en række Nordisk Film Biografer over hele landet for at hente overskudsslikket, der sættes til salg i Wefood-butikkerne fra 23. juni.

”Corona-pandemien påvirker os alle – både herhjemme og rundt om i verden. Derfor blev vi utrolig glade, da Nordisk Film Biografer ringede og tilbød os den store donation. Det er et godt og tydeligt bevis på, hvordan vi sammen kan løse madspildsproblemer, men også hvordan vi kan sikre hjælp til verdens fattigste, der lige nu har akut brug hjælp til at håndtere Corona-krisen og de konsekvenser, det medfører. Det her er win-win for alle,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Christina Pedersen,
Journalist, Folkekirkens Nødhjælp
chpe@dca.dk

Jesper Eising