Efter landsmøde: Blå Kors Danmarks hovedbestyrelse er klar til at fortsætte arbejdet

Holdet, som skal lægge de overordnede strategier og rammer for Blå Kors Danmarks arbejde, blev i weekenden sat, da organisationen afholdt jubilæumslandsmøde i Odense. Hovedbestyrelsen konstituerede sig, og det gav genvalg til formand Dan Månsson og næstformand Frede Ruby Østergaard.
På billedet ovenfor ses Blå Kors Danmarks samlede hovedbestyrelse - fra venstre ses formand Dan Månsson, Connie Krogh Sjursen, Henriette Kiilerich Mikkelsen, Dina Lindebæk Siegumfeldt, Sven-Erik Feldtmose Jørgensen, Peter Lavdal, Inger Chercka, Tim Lykke Jensen, Frede Ruby Østergård, Jytte Jensen og Michael Folkersen. Yderst til højre ses generalsekretær Christian Bjerre.

Lørdag den 21. august 2021 blev Blå Kors Danmarks 125-års jubilæum fejret i Odense Congress Center.

Det skete, da Blå Kors Danmark afholdt landsmøde med omkring 150 deltagere, der talte lige fra medlemmer og frivillige til medarbejdere, ledere og bestyrelsesmedlemmer.

På generalforsamlingen stemte medlemmerne om en række af pladserne til organisationens hovedbestyrelse. Her var der genvalg til Connie Krogh Sjursen, Michael Folkersen og Inger Chercka, som blev valgt ind for hhv. fire år, fire år og to år.

Derudover blev der valgt nye suppleanter til bestyrelsen. 1. suppleant blev Bjørn Baltzer Carlsen, der til daglig arbejder som advokat, og 2. suppleant blev Tina Falck Poulsen, som er tidligere leder af botilbuddet Blå Kors Egåhus ved Aarhus og som i dag arbejder i Krifa.

Efter valget konstituerede hovedbestyrelsen sig, og det gav ligeledes genvalg til formand Dan Månsson og næstformand Frede Ruby Østergaard.

"Jeg er glad for at fortsætte arbejdet som formand for hovedbestyrelsen, siger Dan Månsson, som har været formand siden oktober 2020.

Fokus på nyt hjemløseudspil

Et af de områder, som hovedbestyrelsen skal arbejde med den kommende tid, er blandt andet hjemløseområdet. Regeringen er på vej med et nyt hjemløseudspil, som Blå Kors Danmark følger med stor interesse.

"Vi venter spændt på regeringens udspil", sagde generalsekretær Christian Bjerre i sin beretning på generalforsamlingen.

Han pointerede samtidig, at det er vigtigt, at udspillet også har fokus på, at hjemløse får den nødvendige støtte, når de kommer i egen bolig.

"Hvis Housing First skal virke, så skal der i boligen også gives den nødvendige støtte. Vi må bare ikke stå med en reform, hvor vi om fem år kan sige, at den nedbragte hjemløsetallet i statistikkerne, og alle fik en bolig. Men at øvrige problemer, f.eks. ensomhed og misbrug fortsat er det samme. Ambitionen må da være, at de hjemløse faktisk får taget hånd om alle deres problemer, herunder også deres misbrug," sagde han.

Til redaktionen: I kan læse både Dan Månssons og Christian Bjerres beretninger fra landsmødet i det vedhæftede dokument.