Efter 10 år med større villaer: Nu vil køberne have færre kvadratmeter

Siden 2011 er størrelsen på de solgte villaer i Danmark vokset. Men i 2022 er der sket et skifte, og køberne har i gennemsnit købt færre kvadratmeter hus i år.

Er der plads nok? Det er et spørgsmål, der går igen og igen blandt landets boligkøbere.

Og ifølge en ny opgørelse fra Boligsiden, synes der at have været en tendens til, at landets huskøbere igennem 10 år har sørget for at sikre sig ekstra plads at boltre sig på i deres nyindkøbte villa.

I hvert fald viser tallene fra Boligsiden, at den gennemsnitlige størrelse på de solgte villaer er vokset stille og roligt i årene fra 2011 og frem til 2021.

Tilbage i 2011 var den solgte villa i gennemsnit 156 kvadratmeter stor. Men for hvert år, der er gået siden da, er der lagt lidt ekstra plads til i hushandlerne. Opgørelsen viser nemlig, at gennemsnittet for størrelsen på den solgte villa i 2021 lå på 166 kvadratmeter.

”Helt overordnet er der tale om, at den solgte villa er blevet 10 kvadratmeter større på 10 år. Det giver god mening, når vi i samme periode har set en tendens til, at flere huskøbere ønsker mere plads til hjemmekontor, ekstra børneværelser og andre features som viktualierum, hobbyrum og lignende. Men den udvikling lader der nu til gengæld til at være sat en stopper for i 2022,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Præferencer og økonomi ændrer sig

Ifølge Boligsidens opgørelse er der nemlig sket et skifte i størrelsen af den solgte villa i 2022. Nu lyder det gennemsnitlige boligareal for villaen ”kun” på 163 kvadratmeter og dermed tre kvadratmeter færre end i 2021.

”Det er ikke voldsomme udsving, vi ser på kurven. Men det lader til, at de ekstra kvadratmeter, som især blev købt under corona i 2020 og 2021, er barberet væk igen,” siger Birgit Daetz og tilføjer:

”Det kan der være flere årsager til. Dels har folk måske ikke længere det samme behov for eksempelvis et hjemmekontor, nu hvor hverdagen for alvor er vendt tilbage efter coronanedlukningerne. Men det kan også meget vel hænge sammen med de ændrede økonomiske vilkår og det faktum, at mange boligkøbere ganske enkelt ikke længere har luft i budgettet til at købe den ekstra plads.”

Faldet er størst i København

Sidstnævnte argument bakkes op af Boligsidens tal, som for eksempel viser, at det er i landsdelen København By, at størrelsen på den solgte villa nu er mindst. Her lyder gennemsnittet på 146 kvadratmeter i 2022, hvilket er et fald på syv kvadratmeter sammenlignet med 2021, hvor køberne i snit købte villaer på 153 kvadratmeter.

”Husene i København By er i forvejen ikke de største i landet, men når det er sagt, er landsdelen København By samtidig et af de områder, hvor salgspriserne på huse er højest, og det kan forklare, hvorfor vi netop her ser det største fald i gennemsnittet for størrelsen på de solgte villaer fra sidste år til i år,” siger Birgit Daetz.

Foruden de allerede nævnte årsager har der i de seneste år også været en tendens til, der er blevet bygget nye og større huse, og de vil alt andet lige også bidrage til at øge den gennemsnitlige størrelse på de solgte villaer.

Udover København By er det i landsdelene Vest- og Sydsjælland, Bornholm og Østsjælland, at størrelsen på de solgte villaer er mindst. Her er der i alle tilfældene tale om en gennemsnitlig størrelse på villaerne under 160 kvadratmeter, hvorimod gennemsnittet er over 160 kvadratmeter i de resterende landsdele.

Udvikling i størrelsen på den solgte villa i 2011-2022:

Område

Sydjylland

Vest- og Sydsjælland

Vestjylland

(Grafen viser den gennemsnitlige størrelse på alle solgte villaer i de pågældende år. Rækkehuse er ikke inkluderet i opgørelsen, ligesom projektsalg heller ikke indgår i opgørelsen. Den gennemsnitlige størrelse på villaerne er beregnet på baggrund af det vægtede areal, og i de enkelte tilfælde, hvor det vægtede areal ikke er tilgængeligt, er der beregnet ud fra boligarealet. Kilde: Boligsiden)

Kilde: Boligsiden