Dyrlægens tips til nye hundeejere: Sådan giver du din hvalp en sund start på livet

Sjældent har så mange ønsket at få en hund som nu. Ifølge Dansk Kennel Klub steg antallet af registrerede hunde med 10 procent i 2020, og den øgede efterspørgsel er noget, som selv opdrættere kan mærke*. Mange mennesker vælger at time tidspunktet for deres ferie for at hente deres hvalp. I løbet af de første måneder gennemgår hvalpe intensiv vækst og udvikling. Royal Canins dyrlæge rådgiver nye ejere om, hvad der er vigtigt at tænke på for at hvalpen skal få en sund start på livet.

- Når du henter din hvalp hos opdrætteren, skal du finde ud af hvad, hvor meget og hvor ofte den er blevet fodret. Det at flytte er i sig selv en stressfaktor, og for ikke at udsætte hvalpens mave for mere stress, skal du fortsætte med at give det samme foder som opdrætteren, mens hvalpen tilpasser sig sit nye hjem. Derefter kan du langsomt gå videre til dit eget valg af hvalpemad, der fremmer hvalpens vækst, siger Steen Petersen, dyrlæge hos Royal Canin.

Hvalpe har et stort behov for energi og protein, men har en lille mave og umodent mave- og tarmsystem. For at sikre at hvalpen får den rigtige sammensætning af protein, fedt, kulhydrater, vitaminer og mineraler, skal den spise tilpasset hvalpemad. Det er centralt, at den får en hvalpediæt, der er tilpasset hundens størrelse som voksen.

- Små racer vokser hurtigt, og allerede i en alder af ti måneder kan de have øget deres fødselsvægt med 20 gange og nået deres voksenvægt. Meget store racer vokser derimod i længere tid. Det kan tage op til to år, før de når fuld modenhed, men i denne periode kan disse racer øge deres fødselsvægt med 100 gange. Hvalpe af store racer har således en ekstrem intensiv vækst, derfor er dette en meget følsom periode i hvalpens liv, siger Steen Petersen.

Vær opmærksom på hvalpens vægt
Næsten halvdelen af ​​alle hunde i de nordiske lande lider af fedme, og grunden til dette kan opstå allerede under perioden hvor hvalpen vokser. Den mest almindelige årsag til fedme skyldes, at hunden i lang tid får for meget energi i forhold til, hvad den kommer af med.

- Det er let at holde sig til godbidder som en belønning i forbindelse med træning af hvalpen uden at tænke over det. Det er vigtigt at være opmærksom på hvalpens samlede kalorieindtag, og undgå at en alt for stor andel består af godbidder. For at forhindre din hvalp i at blive overvægtig, kan du i samarbejde med din dyrlæge få hjælp ved at benytte vækstkurver tilpasset racens størrelseskategori og køn, siger Steen Petersen.

Veterinærens tip til nye hundeejere:

Indfør fodringsrutiner
Hunde holder af forudsigelige rutiner, så fodre på bestemte tidspunkter lige fra starten. Som en retningslinje har hvalpen brug for mad fire gange om dagen, indtil den er omkring fire måneder gammel, hvorefter tre måltider om dagen er passende. Fra en alder af seks måneder fungerer to måltider normalt godt, men der er naturligvis forskelle mellem individer og hvalpens forventede voksenstørrelse. Kontakt din dyrlæge, hvis du føler dig usikker.

Vækstkurver
Næsten halvdelen af ​​alle hunde i de nordiske lande lider af fedme, og grundlaget for dette ligger ofte allerede i hvalpens opvækst. Samtidig finder mange hundeejere det vanskeligt at afgøre, om deres hund er overvægtig. Alle hvalpe, men især hvalpe af meget store racer, skal vejes en gang om ugen i perioden 3-10 måneder, hvor vækstraten er meget intens. For bedre at kunne overvåge hvalpens vækst kan du i samarbejde med dyrlægen få hjælp ved at bruge vækstkurver tilpasset racens størrelseskategori og køn. Vækstkurver kan downloades gratis på waltham.com.

Vær forsigtig med godbidder
Godbidder skal altid indregnes i hvalpens samlede mængde mad for at undgå, at den spiser for meget. Som en retningslinje bør ikke mere end 10 procent af det daglige kalorieindtag bestå af andet end hundens mad. Tilbyd godbidder på det rigtige tidspunkt af den rigtige grund. Når hvalpen trænes, bruges godbidder ofte som en belønning, men der kan du i stedet bruge en del af foderet som belønning. Der findes også alternativer med lavt kalorieindhold i forhold til de normale godbidder.

Undgå mad til mennesker
Hunde har andre ernæringsmæssige behov end mennesker, og hvad der er godt for os, kan forårsage maveproblemer eller endda være giftigt for hunde, såsom løg og druer. Det kan også føre til negativ opførsel som tiggeri, hvis hvalpen får rester eller fodres fra hånden.

Tilskynd nysgerrighed gennem berigelse af foder
I stedet for at hælde foder i en skål kan du bruge foderberigelse. Skjul stykker i forskellige dele af hjemmet, og lad hvalpen bruge næsen. På denne måde får den afløb for sine naturlige instinkter.

Giv hvalpemad, indtil hunden er fuldvoksen
En almindelig fejl er, at overgangen fra hvalpemad til voksenmad finder sted for tidligt. For at sikre, at hvalpen får en optimal sammensætning gennem hele vækstperioden, skal du fortsætte med hvalpemad tilpasset væksten, indtil hunden er fuldvoksen. Hvis du skifter til nyt foder, skal det indfases gradvis over en til to uger for ikke at udsætte maven for unødvendig stress.

For yderligere information:
Steen Petersen, dyrlæge, Royal Canin: steen.petersen@royalcanin.com, +4522148811
Agnes Vincens-Heller, Brand and Pet Owner Director, Royal Canin: agnes.vincens-heller@royalcanin.com, +4527781788

For mere information besøg: https://www.royalcanin.com/dk

* I en undersøgelse, der blev udført i marts 2021 af Royal Canin, angiver 81 procent af hunde- og katteopdrættere i Danmark, at de oplever en større efterspørgsel. I alt 376 danske opdrættere deltog i undersøgelsen.

Royal Canin er en af ​​verdens førende producenter af hunde- og kattefoder af høj kvalitet. Virksomheden blev grundlagt i 1968 i det sydlige Frankrig. Virksomheden har været ejet af MARS Inc. siden 2002 og er i dag repræsenteret på mere end 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med at producere nærende mad baseret på forskning og observationer og arbejder tæt sammen med dyrlæger, opdrættere og andre partnere. Globalt har virksomheden cirka 7.800 ansatte, hvoraf 500 er dyrlæger og ernæringseksperter.

Mere information findes på www.royalcanin.dk

Sådan holder du øje med, om din hund eller kat er overvægtig: Dyrlægens tips til en optimal vægt til dit kæledyr14.2.2023 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

I starten af året er der mange mennesker, der melder sig ind i et fitnesscenter og ændrer deres kostvaner. Strammere tøj kan være et tegn på, at juleferien har sat sine spor. Men det kan være så meget desto sværere for almindelige mennesker at vurdere, om en hund eller kat er overvægtig. Royal Canins dyrlæge rådgiver her om, hvordan du som kæledyrsejer bliver bedre til at vurdere kropsvægten og understøtte dit kæledyrs sundhed.

Dyrlægens tips til nye katte- og hundeejere: Sådan giver du din killing eller hvalp en sund start på livet16.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af det første år gennemgår killinger og hvalpe store forandringer, de vokser hurtigt, skelettet bliver stærkere og hjernen udvikler sig. Det er også her, man kan lægge grundlaget for at minimere risikoen for overvægt. Royal Canins dyrlæge giver tips til nye katte- og hundeejere om de udviklingsfaser, der er særligt vigtige for, at støtte killingen eller hvalpen til at få en sund start på livet.