Dyrevenner lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000
Med over 340 butikker i Danmark sidder Rema 1000 på en stor del af den danske dagligvarehandel. Og det er netop på grund af discountkædens dominans, og det faktum at Rema 1000 er et af de supermarkeder, der sælger allerflest turbokylling, at Anima i en ny landsdækkende kampagne retter skytset mod kæden. Dyreværnsforeningen anslår, at Rema 1000 årligt sælger omkring ti millioner hurtigtvoksende kyllinger.
“Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen “discount med holdning” bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet. Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Kyllinger ses som levende maskiner
Ud over at indlede en intensiv indsats på de sociale medier har Anima i dag den 19. oktober indrykket helsidesannoncer i en række dagblade og lokalaviser, der er direkte adresseret Rema 1000. Organisationen varsler desuden lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet.
Kampagnen er en del af Animas mangeårige arbejde for at forbedre forholdene for danske slagtekyllinger, herunder give dem mere plads og adgang til naturligt lys. Organisationens fokus er bedre forhold og en total udfasning af hurtigtvoksende kyllinger.
Ifølge en undersøgelse af Aarhus Universitet (2018) kan tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger ikke gå normalt på grund af den hurtige vækst.
“Turbokyllinger er blandt de landbrugsdyr, der har det allerværst. I industrien behandles kyllingerne som effektive maskiner, der avles til at vokse så ekstremt hurtigt, at størstedelen af dyrene får alvorlige velfærdsproblemer. Det er helt uacceptabelt, og derfor lancerer vi nu en stor kampagne mod Rema 1000s salg af turbokyllinger,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Paradigmeskifte på vej
Adskillige virksomheder og supermarkeder har allerede sagt farvel til turbokylling som et resultat af Animas oplysningsarbejde og dialog med virksomhederne. Eksempelvis har kæder som 7-Eleven, Joe & The Juice, Circle K og Espresso House meldt ud, at de vil udfase turbokylling samt give kyllingerne bedre pladsforhold og naturligt lys.
Også supermarkedskæderne Lidl og Aldi har valgt at droppe den udskældte kyllingerace. Og i foråret annoncerede Danmarks største fjerkræslagteri Danpo, at de arbejder for en udfasning i hele sin produktion på godt 50 millioner kyllinger.
Nøgleord
Kontakter
Thorbjørn SchiønningKommunikationschef
Tlf:40 87 94 96ts@anima.dkBilleder
Vedhæftede filer
Links
Information om Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads29.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Udfordret på Valentins dag: COOP, I knuser kyllingernes hjerter14.2.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Valentinsdag er dagen, hvor vi fejrer kærligheden. Men kærlighed til kyllinger må man lede længe efter hos detailgiganten Coop. Anima markerer derfor dagen foran Irma-butikker, ved at uddele knækkede hjerter til kunderne. Hjerterne skal minde om, at turbokyllinger vokser så hurtigt, at en del dør af hjertestop og opfordre Coop til at stoppe salget.
Ny dyrevelfærdsaftale er god for kyllingerne9.2.2024 09:40:00 CET | Pressemeddelelse
Fødevareministeren har netop præsenteret en længe ventet dyrevelfærdsaftale, der med bred politisk opbakning sigter på at løfte dyrevelfærden i Danmark. I dyreværnsorganisationen Anima glæder man sig over, at turbokyllinger spiller en fremtrædende rolle i aftalen.
Aarhus er snublende nær et forbud mod turbokylling1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
I går tilkendegav et bredt flertal i Aarhus Kommunes byråd deres støtte til en indstilling om at forbyde indkøb af turbokyllinger. Forslaget blev stillet af SF og Thure Hastrup og er nu sendt til videre drøftelse hos Magistraten. Beslutningen glæder dyreværnsforeningen Anima: "Jeg er virkelig glad for at Aarhus ser ud til at blive frontløber på denne udvikling. Kyllinger skal ikke pines, og med en ny politik, vil Aarhus sende et klart signal om, at turbokyllinger bare ikke er ok” siger, Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.
Aarhus kan skrive danmarkshistorie for turbokyllinger31.1.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
På onsdag skal Aarhus Byråd beslutte, om indkøb af turbokyllinger skal høre fortiden til. Turbokyllinger lider voldsomt, fordi de vokser meget hurtigt, og det vil et nyt forslag fra SF og Thure Hastrup gøre op med. Forslaget kan gøre Aarhus til den første kommune i Danmark, der helt dropper turbokylling. Dyreværnsforeningen Anima opfordrer politikerne til at sige ja og skrive historie.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum