Dyrevenner lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

‘Kom ind i kampen’ lyder det fra dyreværnsforeningen Anima i en ny landsdækkende kampagne, der skal få supermarkedsgiganten Rema 1000 til at udfase den udskældte turbokylling.

Med over 340 butikker i Danmark sidder Rema 1000 på en stor del af den danske dagligvarehandel. Og det er netop på grund af discountkædens dominans, og det faktum at Rema 1000 er et af de supermarkeder, der sælger allerflest turbokylling, at Anima i en ny landsdækkende kampagne retter skytset mod kæden. Dyreværnsforeningen anslår, at Rema 1000 årligt sælger omkring ti millioner hurtigtvoksende kyllinger.

“Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen “discount med holdning” bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet. Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Kyllinger ses som levende maskiner
Ud over at indlede en intensiv indsats på de sociale medier har Anima i dag den 19. oktober indrykket helsidesannoncer i en række dagblade og lokalaviser, der er direkte adresseret Rema 1000. Organisationen varsler desuden lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet.

Kampagnen er en del af Animas mangeårige arbejde for at forbedre forholdene for danske slagtekyllinger, herunder give dem mere plads og adgang til naturligt lys. Organisationens fokus er bedre forhold og en total udfasning af hurtigtvoksende kyllinger.

Ifølge en undersøgelse af Aarhus Universitet (2018) kan tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger ikke gå normalt på grund af den hurtige vækst.

“Turbokyllinger er blandt de landbrugsdyr, der har det allerværst. I industrien behandles kyllingerne som effektive maskiner, der avles til at vokse så ekstremt hurtigt, at størstedelen af dyrene får alvorlige velfærdsproblemer. Det er helt uacceptabelt, og derfor lancerer vi nu en stor kampagne mod Rema 1000s salg af turbokyllinger,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Paradigmeskifte på vej
Adskillige virksomheder og supermarkeder har allerede sagt farvel til turbokylling som et resultat af Animas oplysningsarbejde og dialog med virksomhederne. Eksempelvis har kæder som 7-Eleven, Joe & The Juice, Circle K og Espresso House meldt ud, at de vil udfase turbokylling samt give kyllingerne bedre pladsforhold og naturligt lys.

Også supermarkedskæderne Lidl og Aldi har valgt at droppe den udskældte kyllingerace. Og i foråret annoncerede Danmarks største fjerkræslagteri Danpo, at de arbejder for en udfasning i hele sin produktion på godt 50 millioner kyllinger.