Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage

Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee. Foto: Dyreværnet/Anthon Unger

Det var en glædens dag, da Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, for første gang kørte ud på de danske veje. Klinikken er etableret for at udgå misrøgt af kæledyr hos socialt udsatte borgere. Denne gruppe dyreejere har ofte ikke midlerne til at tage deres firbenede familiemedlem til dyrlæge, men det råder Frynseklinikken bod på. For i Frynseklinikken betaler man kun det, man kan. Ligemeget hvad dyret fejler.

- Jeg er utrolig stolt over, at så forholdsvis nyt et tiltag, som Frynseklinikken er, på blot 100 dage har hjulpet hele 753 dyr, siger Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, der også er uddannet dyrlæge.

Frynseklinikken bemandes af dyrlæge Pia Nielsen og veterinærsygeplejerske Sofie Pless. Den mobile nonprofit dyreklinik kører i hele landet og holder åbent to til tre dage om ugen.

- Jeg har selv været med Frynseklinikken flere gange og der er ingen tvivl om, at socialt udsatte borgere har en stor kærlighed til deres dyr. De har dog ofte ikke den økonomiske formåen til, at dyret bliver jævnligt tilset af en dyrlæge. 753 dyr er mange på blot 100 dage. Den forebyggende effekt der er i at tilbyde denne ydelse er markant og ved at forebygge evt. dyreværnssager, er Frynseklikken med til at hjælpe både dyrene og deres ejere, fortæller en stolt Rikke Christensen-Lee.

Den mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, er opkaldt efter den private donors hund, Frynse, og er en fuldt udstyret dyreklinik med operationsfaciliteter, blodprøveudstyr og scanner. Man betaler, det man kan, for konsultationer og behandlinger.

Frynseklinikkens køreplan kan ses lige HER

For yderligere information kontakt venligst kommunikationschef Signe Sehested Lund
på tlf. 40 30 66 15.

Dyreværnet er Danmarks ældste dyreværnsforening. Foreningen, der er stiftet i 1898, arbejder ud fra prncippet at hver en pote gælder. Med internat i København og i Kolding, tre dyreambulancer og Frynseklinikken hjælper foreningen tusindevis af dyr hvert eneste år.

Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee. Foto: Dyreværnet/Anthon Unger
Nicky og hans hund King har fået hjælp af Frynseklinikken. Her ses de sammen med dyrlæge Pia Nielsen. Foto: Dyreværnet
Frynseklinikken har hjulpet 753 dyr på 100 dage. Foto:  Dyreværnet/Anthon Unger
Frynseklinikken har hjulpet 753 dyr på 100 dage. Foto: Dyreværnet/Anthon Unger

1000 danske kæledyr har fået et bedre liv af Frynseklinikken: Hunden Ciao blev patient nr. 10007.3.2019 08:55:00 CETPressemeddelelse

På blot 141 dage har Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, tilset og behandlet hele 1000 danske kæledyr. Bag tiltaget står Dyreværnet, en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, der via en donation fra en privat dyreven, fik mulighed for at etablere den rullende dyreklinik. Formålet med initiativet er at hjælpe socialt udsatte borgere med dyrlægebehandlinger til deres dyr ud fra et "betal-hvad-du-kan"-princip. Frynseklinikken har på kun 141 dage besøgt 70 byer i landet og alle steder, har der vist sig at være et stort behov for hjælp til dyrene.

Frustreret dyreværnsdirektør forlanger fokus på dyr, hvis ejer er i fængsel. Dyrevelfærdsordfører Karina Due (DF) vil undersøge det juridiske aspekt26.2.2019 07:20:12 CETPressemeddelelse

Hvad sker der med en hund eller en kat, hvis ejer bliver varetægtsfængslet og hvorfor har disse dyr ingen rettigheder? Hos Dyreværnet oplever man, at dyr bor på internatet i op til et år, fordi deres ejer sidder i fængsel eller er tvangsindlagt, og ikke vil overdrage deres kæledyr til foreningen, som dermed kan finde en ny familie til snuden. Nu er det nok, mener direktør for Dyreværnet, Rikke Christensen-Lee. Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, er enig.

Efter opråb fra Dyreværnets direktør: DF fremsender beslutningsforslag om pasningsloft for anbragte dyr14.2.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

Dyreværnet, som er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, satte i forrige uge fokus på de mange dyr, som bor på foreningens internater, når deres ejer bliver varetægtsfængslet eller tvangsindlagt. De seneste tre måneder har hele 13 af de hunde, som bor på internatet i Rødovre, været anbragt, fordi ejerne ikke kan passe dem grundet bl.a. fængselsophold. Men ejerne vil ikke overdrage dem til Dyreværnet, og dyrene ender derfor ofte med at bo på internatet i månedsvis. En enkelt hund har boet på internatet i mere end et år. Dansk Folkeparti har nu fremsendt et beslutningsforslag om, at der skal indføres pasningsloft på tre måneder for, hvor længe dyr kan tilhøre en ejer, der ikke kan tage sig af dem. Dyreværnets direktør hilser initiativet velkommen.

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00 CETPressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.