Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, kommer til sin donors hjemby, Ebeltoft

En af Danmarks helt store dyreelskere, Jørgen Andersen, har de seneste to år doneret to mobile dyreklinikker til Dyreværnet. Klinikkerne er opkaldt til minde om Jørgens logrende ven, Frynse, der ikke er iblandt os længere. Formålet med de rullende dyreklinikker er at tilbyde hjælp til socialt udsatte borgeres kæledyr ud fra et ”betal-hvad-du-kan-princip”.
Jørgen Andersen har doneret to mobile dyreklinikker til Dyreværnet. Her ses han sammen med Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee. Foto: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet

Den første Frynseklinik forlod Dyreværnets matrikel første gang den 10. april 2018 og hurtigt blev det klart, at én klinik ikke kunne dække behovet for dyrlægehjælp til udsattes kæledyr, og til alt held donerede Jørgen Andersen endnu en mobil dyreklinik, og vognparken blev dermed fordoblet. Med en Frynseklinik, der dækker Sjælland og Fyn, og en som dækker Jylland, er køretiden også mindsket med det resultat at mere end dobbelt så mange danske kæledyr kan få hjælp.

Siden har hele 2.924 kæledyr – primært hunde – fået hjælp af det erfarne klinikpersonale, der bemander de to Frynseklinikker. Nu kommer den ene af klinikkerne til Ebeltoft – byen, hvor Jørgen Andersen bor, når han er i Danmark.

-          Dyr betyder rigtig meget for mig, og jeg ved, at mange socialt udsatte danskere er tæt knyttet til deres kæledyr, men de har ikke råd til at gå til dyrlæge. Jeg er glad for, at jeg med mine donationer til Dyreværnet nu kan give en håndsrækning til denne gruppe af mennesker og ikke mindst til deres dyr, siger Jørgen Andersen, der bor i Ebeltoft, når han er i Danmark.

For første gang besøger en af Frynseklinikkerne nu Jørgen Andersens hjemstavn, Ebeltoft.
Det sker tirsdag den 16. juni kl. 14 til 15, hvor klinikken holder parkeret ved
Skudehavnen 61, 8400 Ebeltoft og Jørgen Andersen glæder sig til besøget.

Her kan socialt udsatte borgere møde op og få tilset deres kæledyr. Man betaler det man kan for dyrlægebesøget, mens donationer fra bl.a. Jørgen Andersen dækker de resterende omkostninger for konsultationen samt en evt. behandling.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee på
tlf.: 93 39 20 50.
Læs meget mere om Frynseklinikkerne og Dyreværnets øvrige aktiviteter på
www.dyreværnet.dk

Dyreværnet, der er stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Med internat i Rødovre ved København samt i Kolding, tre dyreambulancer og to mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, hjælper foreningen hvert år tusindvis af kæledyr til en bedre tilværelse.

Jørgen Andersen har doneret to mobile dyreklinikker til Dyreværnet. Her ses han sammen med Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee foran en af de velgørende klinikker. Foto: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet