Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, kommer til Bornholm og tilbyder dyrlægehjælp til udsatte borgeres kæledyr

Mandag den 1. november og tirsdag d. 2. november kommer en af Dyreværnets mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikken, til Bornholm. Formålet med foreningens to Frynseklinikker er at tilbyde hjælp til socialt udsatte borgeres kæledyr ud fra et ”betal-hvad-du-kan-princip”. Det er tredje gang, Frynseklinikken besøger Bornholm og tilbyder hjælp til de kæledyr, hvis ejer ellers har svært ved at få deres pelsede ven til dyrlægen.

Dyrlæge Susanne Schantz Laursen og dyrlægeassistent Nataliia Borysova bemander Frynseklinikken, der kommer til Bornholm for at hjælpe socialt udsatte borgeres kæledyr. Fotocredit: Dyreværnet

Den første Frynseklinik forlod Dyreværnets matrikel første gang den 10. april 2018 og hurtigt stod det klart, at én klinik ikke kunne dække behovet for dyrlægehjælp til udsatte borgeres kæledyr.

Til alt held donerede dyreelskeren Jørgen Andersen, der havde finansieret den første klinik til Dyreværnet, endnu en mobil dyreklinik, og vognparken blev dermed fordoblet.

Med en Frynseklinik, der dækker Sjælland, Bornholm, Lolland og Falster og én, som dækker Fyn og Jylland, er køretiden dermed mindsket med det resultat, at mere end dobbelt så mange danske kæledyr nu kan få hjælp.

Siden lanceringen har over 5.000 dyr – primært hunde – fået hjælp af de erfarne dyrlæger og veterinærsygeplejersker, der bemander de to Frynseklinikker. Nu bliver det de Bornholmske snuder, der får gavn af den mobile klinik.

Frynseklinikken kommer til Rønne mandag d. 1. november og kan besøges
kl. 13 - 15. Klinikken tilser kæledyr på følgende adresse:

Værestedet

Fabriksvej 20
3770 Rønne

Frynseklinikken kommer til Allinge tirsdag den 2. november og kan besøges
kl. 9.30 - 11.30. Klinikken tilser kæledyr på følgende adresse:

Vestergade 1-3

3770 Allinge

Socialt udsatte borgere kan her møde op og få tilset deres kæledyr. Man betaler det, man kan, for dyrlægebesøget, mens donationer fra bl.a. Jørgen Andersen dækker de resterende omkostninger for konsultationen samt en evt. behandling.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets direktør,
Rikke Christensen-Lee på tlf.: 93 39 20 50.

Dyreværnet, der er stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Med internat i Rødovre ved København samt i Kolding, tre dyreambulancer og to mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, hjælper foreningen hvert år tusindvis af kæledyr til en bedre tilværelse.

6.794 kæledyr har allerede fået hjælp: Nu udvider Dyreværnet hjælpeindsatsen til socialt udsatte borgeres kæledyr med endnu en Frynseklinik10.11.2021 11:17:00 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af socialt udsatte borgere har siden 2018 fået hjælp til behandling af deres kæledyr gennem en af Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinikker, Frynseklinikkerne. Klinikkerne, som tilbyder dyrlægehjælp til Danmarks mest udsatte borgere, løfter en samfundsopgave og sikrer, at antallet af dyreværnssager er faldende. Mandag den 15. november lancerer organisationen endnu en rullende klinik, der denne gang skal dække Nordjylland.

Borgerforslag fra Dyreværnet skal forhindre ulovlig import af hvalpe fra de mange europæiske hvalpefabrikker4.10.2021 12:40:39 CEST | Pressemeddelelse

Dyreværnet har oplevet en markant stigning i antallet af hvalpe, der er blevet ulovligt importeret både under og efter Covid-19-nedlukningerne. Derfor har organisationen valgt at sende undercover agent og efterforsker René Dahl Andersen til Polen og Rumænien for at afdække de kummerlige forhold, hvalpene opdrættes under. Afsløringerne kan ses i fem udsendelser, som sendes på dyreværnet.dk, men også et borgerforslag, som skal forsøge at få stoppet den ulovlige import af hvalpe til Danmark, er nu en realitet.

Dyreværnet afslører østeuropæiske hvalpefabrikker i reportageserien Langt over Grænsen - Når Hvalpe lider for Profit3.10.2021 08:18:58 CEST | Pressemeddelelse

De seneste år har Dyreværnet oplevet en eksplosion i sager om hvalpe, der er blevet ulovligt importeret til Danmark. Ofte er hvalpene syge, de er blevet fjernet fra deres mor for tidligt og transporteret til Danmark under horrible forhold. Derfor valgte dyreværnsforeningen at engagere René Dahl Andersen, tidligere efterforsker og undercover agent i politiet. Han blev sendt til Polen og Rumænien for at afsløre de lokale hvalpefabrikker og dokumentationen, som René Dahl Andersen kunne fremvise undervejs og ved hjemkomst, var chokerende.

40 hunde og hvalpe reddet af Dyreværnet20.5.2021 11:37:00 CEST | Pressemeddelelse

Dyreværnets internater er fyldt med hunde og hvalpe i disse dage efter at 24 collier, (13 voksne hunde og 11 hvalpe) blev hentet fra en dyreværnssag i Nordjylland samtidig med, at en ejer har overdraget 16 gravhunde til foreningen, hvoraf ni er hvalpe. At skulle drage omsorg for så mange hunde og hvalpe, hvoraf mange er meget syge, underernærede og i smerter, har lagt et enormt pres på den 123 år gamle dyreværnsforening.

Dyreværnet ruster sig til travl genåbning: Iværksætter flere tiltag for at hjælpe de mange nye hvalpeejere5.5.2021 12:37:00 CEST | Pressemeddelelse

Tirsdag morgen vågnede danskerne op til nyheden om en yderligere genåbning af samfundet. Selvom det var en glædelig besked for mange, har man hos Dyreværnet længe frygtet, hvilke konsekvenser det får for de tusindvis af hvalpe, som danskerne har anskaffet sig under Covid-19 nedlukningen. Derfor har foreningen forberedt yderligere tiltag, som skal hjælpe de nye hundeejere og deres firbenede familiemedlemmer.