Dyreværnet ruster sig til travl genåbning: Iværksætter flere tiltag for at hjælpe de mange nye hvalpeejere

Tirsdag morgen vågnede danskerne op til nyheden om en yderligere genåbning af samfundet. Selvom det var en glædelig besked for mange, har man hos Dyreværnet længe frygtet, hvilke konsekvenser det får for de tusindvis af hvalpe, som danskerne har anskaffet sig under Covid-19 nedlukningen. Derfor har foreningen forberedt yderligere tiltag, som skal hjælpe de nye hundeejere og deres firbenede familiemedlemmer.

Direktør Rikke Christensen-Lee med den skønne chihuahua-blanding Rolf. Foto: Per Arnesen/Dyreværnet

Tusindvis af danskere har under den omfattende nedlukning af Danmark siden marts 2020 anskaffet sig et kæledyr. Både hvalpe og unghunde har været i høj kurs, og på flere af de mest populære racer, har der været måneders lange ventelister, for at kunne købe en hvalp.

Hos Dyreværnet, som er én af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, har man forberedt sig på genåbningen ved at iværksætte tiltag, der kan hjælpe de nye hundeejere, som nu skal tilbage på arbejde og efterlade deres lille snude alene hjemme – måske for første gang.

- Der er ingen tvivl om, at der vil være mange hvalpeejere, som får behov for hjælp, når hverdagen nu vender tilbage, siger Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee:

– Vi ved af erfaring, at blot efter en ferie, hvor man har været hjemme i to-tre uger, kan der opstå alene hjemme problemer med ens firbenede bedste ven. Nu frygter vi, hvad der vil ske med de mange hvalpe og unghunde, hvis hverdag pludselig ændres fra at være sammen med deres ejer til at være alene hjemme i mange timer.

Dyreværnet åbner hundebørnehave
Et af de initiativer, som Dyreværnet tilbyder, er hundebørnehave på internaterne i Rødovre og i Kolding, men også gode råd og vejledning på www.dyreværnet.dk, der både kan hjælpe hvalp og ejer med god træningsrådgivning, når snuden pludselig skal til at lære at være alene hjemme eller er blevet ”teenager” med alt, hvad det indebærer.

- Oplever man problemer med, at ens hund eller hvalp ikke kan være alene hjemme, bør man straks opsøge en professionel adfærdsrådgiver for at forebygge forværring af angsten. Det kræver tålmodighed og tid at lære en hvalp at være alene, for indlæringen skal ske gradvis. Er tiden ej til dette, kan vi hos Dyreværnet tilbyde hundebørnehave, hvor familiens trofaste ven kan blive passet i dagtimerne, siger Maria Rønde Jakobsen, internatsleder og adfærdsrådgiver.

Bekymret dyreværnsdirektør
En af de største bekymringer, Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee har, er, at mange indser, at de ikke kan beholde deres hund, når hverdagen igen er en realitet.

- Vi forsøger med både opstart af vores hundebørnehave samt vores læringsunivers at hjælpe de mange hundeejere til at få en god hverdag med deres hvalp eller unghund, når de igen skal tilbage på arbejde. Men vores bekymring er, at lykkes det ikke, kommer rigtig mange hunde i klemme. Så har man en hund, som er ulykkelig alene, er det vigtigt for ejer at erkende, at hunden er bedre tjent med at finde et nyt hjem. Har man besluttet at finde et nyt hjem til sin hund, er det væsentligt at pointere, at man skal gøre sit forarbejde ekstremt grundigt, inden man omplacerer sin hund. Hvert et skift er svært for hunden og vælger man forkert, kan det give langvarige problemer for hunden, pointerer Rikke.

Hvis opgaven bliver for tung
For at yde professionel hjælp med omplacering, har begge Dyreværnets internater valgt at tilbyde gratis indlevering af hvalpe og unghunde.

- Vi forudser en sommer, hvor mange indser, at de ikke kan have deres hund længere. Når det bliver muligt at rejse på ferie i udlandet og hele familien igen får travlt, er der måske ikke så meget tid til Fido, som der var under nedlukningen. Derfor har vi valgt at tilbyde, at man kan indlevere sin hvalp eller unghund til os. Fordelen ved den løsning er, at vi som dyreværnsforening har en mangeårig erfaring med omplaceringer til de helt rette nye ejere. Vi sætter en ære i at finde det rette match -og er bestemt ikke blege for at afvise alle andre, end de helt rigtige. Vores vigtigste formål er nemlig at sikre, at alle de dyr, vi formidler kommer ud til deres sidste hjem, smiler Rikke Christensen-Lee.

Dyreværnet, der er stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Med internat i Rødovre ved København samt i Kolding, tre dyreambulancer og de to mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, hjælper foreningen hvert år tusindvis af kæledyr til en bedre tilværelse.Foreningen skaffer hvert år hjem til tusindvis af kæledyr, primært hunde og katte. men også kaniner og andre smådyr bortadopteres fra de to internater.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee på tlf.: 93 39 20 50.

Internatsleder Maria Rønde med Cenja. Foto: Per Arnesen/Dyreværnet
Sødeste lille Nica er blevet indleveret til Dyreværnet, da hun var for stor en mundfuld for sin ejer. Nica er kun 12 uger gammel. Foto: Dyreværnet

6.794 kæledyr har allerede fået hjælp: Nu udvider Dyreværnet hjælpeindsatsen til socialt udsatte borgeres kæledyr med endnu en Frynseklinik10.11.2021 11:17:00 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af socialt udsatte borgere har siden 2018 fået hjælp til behandling af deres kæledyr gennem en af Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinikker, Frynseklinikkerne. Klinikkerne, som tilbyder dyrlægehjælp til Danmarks mest udsatte borgere, løfter en samfundsopgave og sikrer, at antallet af dyreværnssager er faldende. Mandag den 15. november lancerer organisationen endnu en rullende klinik, der denne gang skal dække Nordjylland.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, kommer til Bornholm og tilbyder dyrlægehjælp til udsatte borgeres kæledyr26.10.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 1. november og tirsdag d. 2. november kommer en af Dyreværnets mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikken, til Bornholm. Formålet med foreningens to Frynseklinikker er at tilbyde hjælp til socialt udsatte borgeres kæledyr ud fra et ”betal-hvad-du-kan-princip”. Det er tredje gang, Frynseklinikken besøger Bornholm og tilbyder hjælp til de kæledyr, hvis ejer ellers har svært ved at få deres pelsede ven til dyrlægen.

Borgerforslag fra Dyreværnet skal forhindre ulovlig import af hvalpe fra de mange europæiske hvalpefabrikker4.10.2021 12:40:39 CEST | Pressemeddelelse

Dyreværnet har oplevet en markant stigning i antallet af hvalpe, der er blevet ulovligt importeret både under og efter Covid-19-nedlukningerne. Derfor har organisationen valgt at sende undercover agent og efterforsker René Dahl Andersen til Polen og Rumænien for at afdække de kummerlige forhold, hvalpene opdrættes under. Afsløringerne kan ses i fem udsendelser, som sendes på dyreværnet.dk, men også et borgerforslag, som skal forsøge at få stoppet den ulovlige import af hvalpe til Danmark, er nu en realitet.

Dyreværnet afslører østeuropæiske hvalpefabrikker i reportageserien Langt over Grænsen - Når Hvalpe lider for Profit3.10.2021 08:18:58 CEST | Pressemeddelelse

De seneste år har Dyreværnet oplevet en eksplosion i sager om hvalpe, der er blevet ulovligt importeret til Danmark. Ofte er hvalpene syge, de er blevet fjernet fra deres mor for tidligt og transporteret til Danmark under horrible forhold. Derfor valgte dyreværnsforeningen at engagere René Dahl Andersen, tidligere efterforsker og undercover agent i politiet. Han blev sendt til Polen og Rumænien for at afsløre de lokale hvalpefabrikker og dokumentationen, som René Dahl Andersen kunne fremvise undervejs og ved hjemkomst, var chokerende.

40 hunde og hvalpe reddet af Dyreværnet20.5.2021 11:37:00 CEST | Pressemeddelelse

Dyreværnets internater er fyldt med hunde og hvalpe i disse dage efter at 24 collier, (13 voksne hunde og 11 hvalpe) blev hentet fra en dyreværnssag i Nordjylland samtidig med, at en ejer har overdraget 16 gravhunde til foreningen, hvoraf ni er hvalpe. At skulle drage omsorg for så mange hunde og hvalpe, hvoraf mange er meget syge, underernærede og i smerter, har lagt et enormt pres på den 123 år gamle dyreværnsforening.