Dyr reform: Nye kandidatuddannelser kan eskalere udvikling, hvor akademikere skubbes over i HK-jobs

SVM-regeringens reformudspil risikerer at skubbe endnu flere akademikere over i HK-jobs, som de ikke er kvalificerede til. ”Lang og dyr omvej med stor risiko for effektivitetstab” advarer forbundsformanden for HK.

SVM-regeringen har netop fremlagt sit reformudspil på uddannelsesområdet, hvor man i fremtiden vil have fire typer kandidatuddannelser. Man vil blandt andet forkorte en del uddannelser og give dem et ”tydeligt arbejdsmarkedssigte”.

I HK vækker det bekymring for, at reformen vil eskalere den nuværende udvikling, hvor akademikere skubbes over i HK-jobs.

- Man bliver ikke automatisk en dygtig sekretær, sagsbehandler eller markedsføringskoordinator, fordi man er cand.mag i dansk eller historie. Det er noget ANDET, man er god til. HK’erne drifter både den offentlige og den private sektor i Danmark, fordi vi er uddannet til lige netop dette. Til at have overblikket og fagligheden til at løse fx administrative opgaver mest effektivt, siger forbundsformand for HK Anja C. Jensen.

Hun peger på, at det er dyrt for samfundet i tab af effektivitet, når man ikke sætter en medarbejder med de rette kompetencer til at løse opgaverne.

Samtidig er der stor forskel på, hvad det koster at uddanne en på fx en kort videregående uddannelse og en akademiker. En analyse som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd lavede for HK i 2019 viser, at en kort videregående uddannelse i gennemsnit koster ca. 500.000, mens en kandidatuddannelse i gennemsnit koster ca. 960.000 kr.

- Vi sender vores unge mennesker ud på en lang og dyr omvej, men der er da ingen, der tager en uddannelse, fordi de drømmer om at komme ud på den anden side og opdage, at de ikke kan få lov at bringe den i spil. Det er ikke fair, siger Anja C. Jensen og tilføjer:

- At man vil tilstræbe et tydeligt arbejdsmarkedssigte kan lyde positivt, men jeg er sammen med flere i både erhvervsliv og fagbevægelsen bekymret for, at vi ender med en form for discount-akademikere, som ingen efterspørger. Og et tydeligt arbejdsmarkedssigte findes jo sådan set allerede: Nemlig på de erhvervs- og professionsrettede uddannelser.

HK er også bekymret over udsigten til, at erhvervskandidat-ordningen udvides. Ordningen gør det muligt at studere på deltid, hvilket er positivt, men det er et problem, at man samtidig bliver frataget to års SU på kandidatdelen. Hvis regeringen tvinger de studerende over på ordningen vil det betyde, at flere vil være nødsaget til et tage et hvilket som helst job for at få det hele til at hænge sammen økonomisk.

Reformudspillet skaber desuden i sin nuværende form en endnu større ubalance i forholdet mellem uddannelse og arbejdsmarkedets behov og sætter de studerende under yderligere pres.

Fremfor forringelser og omlægning af kandidatuddannelserne, har HK sammen med en række andre faglige organisationer peget på mere og bedre dimensionering som vejen frem.

Nøgletal:

• En kort videregående uddannelse  koster i gennemsnit ca. 500.000, mens en kandidatuddannelse i gennemsnit koster ca. 960.000 kr (analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for HK, 2019).
  • På tværs af sektorer sidder knap 30.000 akademikere i jobs, som normalt skønnes til at være typiske HK-stillinger (analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for HK, 2016).
  • 11% af dimittenderne med en lang videregående uddannelse har en dimittendløn, som er lavere end medianlønnen for dimittender med en kort videregående uddannelse (Danske Erhverv, 2023).