DVF har testet danske butikker: Her er “Årets plantebaserede supermarked” 2022

For fjerde år i træk er det samme supermarked kåret som ‘Årets plantebaserede supermarked’ – men en generel fremgang i det plantebaserede udvalg ses de fleste steder.
Irma, Lidl og Bilka løb med priserne som årets bedste plantebaserede supermarkeder 2022. De blev hyldet ved Organic Plant Based Expo. Foto: Peder Bjerring

Hver anden dansker mener i 2022, at det samlede kødforbrug i Danmark bør reduceres, og  60 % af danskerne har et ønske om at spise mindre kød. Desuden er salget af vegetariske og veganske varer i de danske supermarkeder stigende.

De faktorer gør det essentielt for supermarkeder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter på hylderne.

Dansk Vegetarisk Forening har gennem flere år testet de store danske supermarkedskæder og kåret dem, der er bedst på det plantebaserede område. I år har DVF testet 15 supermarkeder i flere forskellige landsdele, heraf 2 butikker online. Butikkerne er blevet testet af på 122 parametre som udvalg af en lang række plantebaserede varer, fysisk placering i butikken og normalpris på varerne.

Konklusionen er positiv: Der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaserede sortimenter, og basisvarer som plantedrikke, fars, smørbar, plantebøffer og yoghurt er at finde i flertallet af butikkerne, hvilket glæder Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef, Mie Nordly.

“Det er virkelig positivt, at flere og flere supermarkeder har basisvarerne i sortimentet, så det er muligt at købe de mest gængse produkter uden at skulle gå i flere butikker. Folk vil gerne spise mindre kød og mere plantebaseret, og derfor er det vigtigt, at supermarkederne hjælper med at gøre det grønne og klimavenlige valg så nemt som muligt for forbrugerne,” siger hun.

Bilka er ‘Årets plantebaserede supermarked’ og ‘Bedst-i-pris’

Alle vinderne er blevet hyldet på den store plantebaserede messe Organic Plant Based Expo, der finder sted i Øksnehallen i København den 5. og 6. november.

I år igen har Bilka taget prisen som “Årets plantebaserede supermarked” med den højeste score – 84 point ud af 100 mulige – i undersøgelsen. Det er fjerde år i træk, at Bilka vinder prisen.

Bilka scorer især højt på, at butikkerne har et meget stort udvalg af plantebaserede produkter, herunder et godt økologisk udvalg, samt en god placering af produkterne.

“Vi er stolte og taknemmelige over for 4. år i træk at være landets bedste plantebaserede supermarked. Det er en ære igen i år at kunne vise de kunder, der ønsker at leve mere plantebaseret, at Bilka er det bedste sted at handle,” siger Kenneth Fredslund Hansen fra Salling Group, der var på scenen til Organic Plant Based Expo for at modtage prisen på vegne af Bilka.

Vinderen af æren som årets 'Bedst-i-pris’-supermarked er i år også Bilka. Det er anden gang, at Bilka vinder denne pris. Føtex og Nemlig.com kommer ind på hhv. 2. og 3. pladsen. Der var 12 ud af de 15 testede supermarkeder, der havde alle 13 undersøgte basisvarer. Dette var en forbedring i forhold til sidste år, da kun 9 supermarkeder havde alle 13 basisvarer på hylderne.

Hvad angår prisen var der en prisforskel på intet mindre end 65,91 kroner mellem det billigste og dyreste supermarked. Det er især på varer som falafler og vegansk is, at prisforskellen er størst.

Lidl er ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’

Lidl er i år kåret som ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ med 60 ud af 100 point og overhaler dermed sidste års vinder: Netto. Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment og har bl.a. har sin egen veganske private label-serie Vemondo. Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og man er ligeledes god til at placere de veganske produkter på logiske steder i butikkerne, således at f.eks. den veganske ost kan findes der, hvor de andre oste også er.

"Jeg er meget glad og stolt over den her pris, som er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere. Vi har mange dygtige kollegaer, som hver dag arbejder hårdt for at udvide vores veganske og vegetariske sortiment, og så er det jo bare fantastisk med denne anerkendelse fra Dansk Vegetarisk Forening."

"Sidste år oplevede vi en stigning på 60 % på det veganske og vegetariske sortiment i forhold til det forrige år, og jeg kan sige, at det fortsætter med at gå dén vej. Vi har et stort fokus på vores plantebaserede sortiment, og vi lytter nøje til vores kunders ønsker og henter inspiration fra vores Lidl-kollegaer i udlandet. Vi vil gerne gøre det endnu nemmere og mere tilgængeligt at vælge plantebaseret. Det skal være nemt at spise grønt - til en god pris,” siger Lidls indkøbsdirektør Rasmus Pape.

Irma er ‘Årets højdespringer’

Irma er steget med 41 pct. siden sidste år og bliver dermed ‘Årets højdespringer’. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, at priserne er blevet mere konkurrencedygtige og et bredere udvalg af økologiske produkter.

“Det er en kæmpe ære at vinde prisen, især fordi der er markant mere konkurrence på området nu end for bare 4-5 år siden. Det er et område, vi har store ambitioner på, fordi det er så vigtigt,” siger Anette Christensen, der er vare- og sortimentschef i Irma, om titlen som “Årets højdespringer”.

Også de bedste plantebaserede produkter blev fundet på Organic Plant Based Expo. Her vandt Naturli’ Smørbar prisen som årets bedste plantebaserede produkt, mens Planteslagernes “Svampebøffen” vandt prisen som årets nye plantebaserede produkt.

Om undersøgelsen

I efteråret 2022 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 15 supermarkeder, herunder 13 supermarkedskæder og 2 online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i 3 butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt ad 3 omgange, men på forskellige tidspunkter.

Supermarkederne er i alt blevet målt på 122 parametre, herunder er over 73 varer blevet undersøgt. Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier som plantedrikke og plantebaserede bøffer.

Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk dansk frugt og grønt i sæson er også en del af undersøgelsen.

Max score i undersøgelsen er 100 point. Otte supermarkeder har scoret mere end 74 point, mens de syv resterende placerer sig mellem 62 og 31 point.

I undersøgelsen medtages hverken spot- eller tilbudsvarer. For at finde supermarkedet, som er ‘Bedst-i-pris’, har vi sammenlignet prisen på 13 basisvarer, som ethvert supermarked bør have, hvis det vil tiltrække de grønne forbrugere. Alle supermarkeder har sendt priser på de 13 varer til DVF, som herefter er dobbelttjekket i supermarkederne. Har et supermarked ikke alle 13 basisvarer, kan de ikke vinde årets bedst-i-pris.

mie (at) vegetarisk.dk / Tlf 71 79 76 76