DUF samler Demokratikommissionen til at kickstarte debatten om magtudredningen af det danske folkestyre

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd samler mandag d. 2. maj Demokratikommissionen til at kickstarte debatten om udviklingen af det danske demokrati. Kommissionen vil blandt andet gerne bidrage med spørgsmål og konkrete anbefalinger til den kommende magtudredning.
Foto: Morten Rode

Samfundsudviklingen kalder på en ny magtudredning. Det var konklusionen tilbage i 2020, da Demokratikommissionen offentliggjorde en række anbefalinger til at styrke demokratiet i Danmark. Folketingets partier har besluttet, at der skal laves en opdatering af den gamle magtudredning fra 2003 og rammerne for en sådan opdatering drøftes netop nu. Derfor samler DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd endnu engang Demokratikommissionen for at give inspiration til den kommende magtudredning.

”Hvis vi skal blive ved med at være et af de bedste demokratier i verden, skal vi en gang imellem stoppe op og reflektere over demokratiet og samfundets udvikling. For vi har set tegn på stigende polarisering og faldende tillid til medier og politikere. Derfor samler vi Demokratikommissionen for at kickstarte debatten om magtudredningens kommende arbejde”, siger Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF.

Magtudredningen skal engagere undervejs
Demokratikommissionen skal drøfte relevante temaer for magtudredning som folkestyrets institutioner, mediernes udvikling og danskernes engagement i demokratiet og deltagelse i det frivillige foreningsliv.

”Demokratikommissionen er et vigtigt mødested for repræsentanter for alle dele af samfundet – det politiske liv, centrale organisationer på arbejdsmarkedet, medierne, forskere og civilsamfundet. Det har vist sig, at denne mangfoldighed af repræsentanter kan skabe en fælles platform for konstruktive forslag og ideer om udviklingen af vores demokratiske institutioner og strukturer. Kommissionen kan være et nyttigt bindeled mellem forskerteamet, som får opgaven med magtudredningen, og det omgivende samfund. Derfor en stor tak til DUF for at lade initiativet med Demokratikommissionen fortsætte sit arbejde”, siger Demokratikommissionens formand, Lisbeth Knudsen.

Mødet i Demokratikommissionen finder sted mandag d. 2. maj kl. 13.00-16.30 på Christiansborg. Kommissionens forslag og ideer til den kommende magtudredning, som vil blive afleveret til regeringen.

Om Demokratikommissionen

• DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd tog i efteråret 2018 initiativ og nedsatte Demokratikommissionen for at tage temperaturen på demokratiet i Danmark.
  • I 2020 fremlagde Demokratikommissionen deres betænkning, der indeholdt analyser og anbefalinger til at styrke demokratiet i Danmark. Senest var Demokratikommissionen samlet i foråret 2021 for at snakke om techgiganternes indflydelse på det danske demokrati.
  • Lisbeth Knudsen er formand for Demokratikommissionen. Alle folketingets partier, repræsentanter fra medierne, civilsamfundet og forskningsverdenen er inviteret til at være en del af Demokratikommissionen.

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk

Tlf:22109005presse@duf.dk

Foto: Morten Rode

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.