DUF jubler over sommerpakke: 69 millioner til foreningslivet

Det vækker stor begejstring hos DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, at politikerne har afsat 69 millioner kroner i sommerpakken til aktiviteter i det frivillige foreningsliv.

Foto: Mikael Schlosser

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i dag indgået en aftale om udmøntning af sommerpakken, som bl.a. har til formål at skabe gode sommerarrangementer for børn og unge i foreningslivet.

DUF har længe appelleret til politisk handling for at få foreningslivet genstartet efter corona. Derfor vækker sommerpakken glæde hos Chris Borup Preuss, formand for DUF:

”Det kræver ekstraordinære og meningsfulde aktiviteter at få gang i foreningslivet igen og få både medlemmer og frivillige tilbage i de frivillige fællesskaber, som er så afgørende for trivslen blandt børn og unge. Derfor er vi enormt glade og taknemmelige for, at politikerne har lyttet og har valgt at prioritere og støtte det frivillige foreningsliv med midler i sommerpakken” udtaler DUFs formand, Chris Borup Preuss.

En tredjedel af medlemsorganisationerne under DUF har mistet frivillige under corona, og 58% har mistet medlemmer, viser en medlemsundersøgelse fra DUF:

”Det har været et rigtig hårdt år for det frivillige foreningsliv. Coronarestriktionerne har tæret på de frivilliges kræfter, og det er svært at fastholde medlemmerne, når der ikke er nogen aktiviteter. Det bliver et langt, sejt træk at få foreningslivet tilbage på normalt niveau, og puljerne kommer til at gøre en enorm forskel” siger Chris Borup Preuss.

På kulturområdet afsættes der samlet 69 millioner kr. til det frivillige foreningsliv. 59 millioner kr. bl.a. målrettet foreninger til at skabe aktiviteter for børn og unge i løbet af sommeren og frem til efterårsferien. 10 millioner kr. til afholdelse af planlagte aktiviteter, som ellers ikke kunne finde sted pga. manglende indtægter grundet corona. Puljerne kan bl.a. søges af lokale foreninger under DUF – Dansk Ungdomsfællesråd.

Det fremgår desuden af aftalen, at regeringen hurtigst muligt vil udstede retningslinjer for sommeraktiviteterne, herunder sommerlejre.

Foto: Mikael Schlosser

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

DUF følger anbefalinger for at forebygge og håndtere seksuelle grænseoverskridelser og krænkelser i de politiske ungdomsorganisationer9.6.2021 21:32:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse, som Sex & Samfund og Børns Vilkår har lavet for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, viser, at unge, der engagerer sig i ungdomspolitik, oplever et helt særligt fællesskab, som de fleste trives i. Der er dog udbredte problemer med grænseoverskridende og krænkende adfærd på tværs af ungdomsorganisationerne. Derfor opretter DUF blandt andet en ny lederuddannelse og whistleblowerordning for at forebygge og håndtere seksuelle grænseoverskridelser og krænkelser i de politiske ungdomsorganisationer.

DUF: Seks skarpe anbefalinger fra unge til ny udviklingspolitisk strategi6.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I næste uge begynder de politiske forhandlinger om den nye udviklingspolitiske strategi. Som bidrag til det forestående arbejde har ungdommen formuleret seks konkrete anbefalinger, der kan styrke den kommende strategi og ikke mindst sikre et stort og udbytterigt fokus på unge. DUF har i dag sendt anbefalingerne til udviklingsminister Flemming Møller Mortensen og udviklingsordførerne.