DUF: Alle unge skal tilbage til foreningslivet – også dem over 18 år

DUF jubler over, at børn og unge under 18 år i foreningslivet er rykket frem i genåbningsplanerne, men der mangler en prioritering af unge over 18 år, der også savner foreningsfællesskaber.

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd har længe kæmpet for at gå genåbnet det frivillige foreningsliv, så børn og unge igen kan mødes i foreningsregi. Derfor vækker det også stor glæde hos DUFs medlemsorganisationer, at indendørs foreningsaktiviteter igen kan åbne for medlemmerne under 18 år. Cirkusartister, ungdomspolitikere, elevorganisationer, rollespillere, miljøorganisationer og andre kan igen mødes i de frivillige fællesskaber.

Formand for DUF, Chris Preuss, udtaler:

”Vi har kæmpet for, at det frivillige foreningsliv blev rykket frem i genåbningsplanen, så vi er glade for, at børn og unge under 18 år nu kan mødes indendørs igen. De unge har lidt meget under coronanedlukningen, og er det godt, at de kan komme tilbage i fællesskaberne”

Unge kan mødes på en bar, men ikke i foreningslokalet

Ifølge rammeaftalen om genåbning af Danmark kan den resterende del af det frivillige foreningsliv først åbne 21. maj, og dette vækker undren hos DUFs formand, der opfordrer partierne til at tænke den ældre del af ungdommen ind i næste skridt af genåbningen.

Chris Preuss udtaler:

”Vi står lige nu i en situation, hvor unge kan sætte sig ind på en bar og drikke fadøl, men de kan ikke mødes i spejderhytten. Der er desværre en tendens til, at Christiansborg glemmer den ældre del af ungdommen i genåbningen. Derfor håber vi, at alle unge kan komme tilbage i foreningslivet i den næste fase. Den ældre del af ungdommen savner også de frivillige fællesskaber.”

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd er en paraplyorganisation, der repræsenterer over 600.000 børn og unge fordelt på 80 demokratiske, samfundsengagerede og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer.

Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkeligeforeninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.