DUF åbner for indstillinger til prisen for Årets Ungdomskommune 2022

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd uddeler igen i år prisen til Årets Ungdomskommune. Derfor er der nu åbent for indsendelse af indstillinger. Vinderkommunen får 10.000 kroner til nye tiltag, der skal være med til at styrke ungeområdet.

I mere end 10 år har DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd uddelt prisen som Årets Ungdomskommune til en kommune i Danmark, der gør noget ekstraordinært for børn og unge. Og i år er ingen undtagelse. Derfor er vinduet nu åbent for indstillinger.

Vinderkommunen modtager 10.000 kroner, der er øremærket til at styrke ungeområdet.

”Prisen som Årets Ungdomskommune har til formål at belønne kommuner, der gør en ekstraordinær indsats for at forbedre unges udfoldelsesmuligheder og levevilkår. Det er altafgørende, at unge har en mulighed for at påvirke, hvilken retning kommunen skal udvikle sig i, og at der er lydhørhed overfor de ønsker, de ytrer”, siger Chris Borup Preuss, formand for DUF.

”Mange kommuner gør allerede et flot stykke arbejde, men vi håber samtidig, at prisen er med til at inspirere kommuner til at prioritere ungeinddragelse, samarbejde med det lokale foreningsliv og skabe rammer for det gode ungdomsliv”, uddyber han.

Både kommunen selv, enkeltpersoner og foreninger kan indstille en kommune. En kommune kan indstilles, hvis den eksempelvis giver ekstra gode rammer for ungdomsforeninger, har etableret et ungdomsråd eller noget helt tredje – alle tiltag tæller.

Sidste år vandt Faaborg-Midtfyn Kommune på grund af deres understøttelse af det frivillige engagement blandt kommunes unge. Her tog borgmester Hans Staunsager og formanden for ungdomsrådet imod prisen. Holbæk Kommune strøg ind på en flot andenplads, mens tredjepladsen blev indtaget af Rudersdal.

Man kan læse mere om indstillingsprocessen, kriteriet og deadlines på duf.dk. Fristen for indstillinger er senest 30. november.

Birgitte L. SøePolitisk konsulent for interessevaretagelse og presse

Tlf:60201418bs@duf.dk

DUF er en paraply- og interesseorganisation for 80 samfundsengagerende børne- og ungdomsorganisationer med over 600.000 medlemmer. Spejdere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

Siden 2011 har DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd gennemført en årlig Demokratianalyse, hvor vi via en spørgeskemaundersøgelse gør status over danskernes – og særligt ungdommens - holdninger og deltagelse i demokratiet.