DROP DET SLATNE ARGUMENT – KVINDERNE ER DER JO!

Med fotoportrætter af Stine Bramsen, Annika Aakjær, Lis Sørensen, Rebecca Lou, Lydmor og en lang stribe andre danske musikere sætter RAGNAROCK fokus på den skæve kønsbalance i den danske musikbranche. Den 8. marts åbner portrætudstillingen 50/50 på det statsanerkendte museum for pop, rock og ungdomskultur.
Rebecca Lou er blandt de 51 danske artister, som er portrætteret i 50/50. Hun spiller live ved åbningen af portrætudstillingen på RAGNAROCK på Kvindernes Internationale Kampdag. Foto: chris1million og Merle Mejlby.

”Ja’m, kvinderne er der ikke…”

Sådan lyder det igen og igen, nærmest per refleks, som forklaring på, hvorfor så lille en del af den musik, der spilles på festivaler, til koncerter og på radiokanaler er skabt af andre end mænd.

Men påstanden bliver gjort til skamme, når RAGNAROCK på Kvindernes Internationale Kampdag slår dørene op til portrætudstillingen 50/50.

Med i alt 51 portrætfotos leverer udstillingen et stærkt visuelt bevis på, at der er masser af artister, der ikke er mænd.

”Her i landet har vi talt om ulighed i musikbranchen i flere år efterhånden, men vi er overhovedet ikke – som i overhovedet ikke - færdige med at gøre noget ved den. Den udvikling vil vi rigtig gerne skubbe på, her på RAGNAROCK,” siger publikumschef Isabella Fuglø.

”Jeg er vild med ideen bag 50/50, fordi den er så konkret og ligetil. Og jeg elsker den fandenivoldske detalje, at portrætserien består af ikke 50, men netop overskudsagtige 51 portrætter,” bemærker hun.

En visuel påmindelse

Det er de to fotografer Merle Mejlby og Christina Jensen /chris1million, som har fået idéen og skabt 50/50 med hjælp fra bl.a. makeupartist Stephanie Asi Brix og musikjournalist Tanja Toubro Brinks.

“Vi håber, at projektet kan være en visuel reminder om at holde fokus på kønsbalancen. Vi vil gerne appellere til, at de, der sidder på magten, tør tage ansvaret på sig, anerkender egne bias og gør noget ved det. Samtidig vil vi med projektet gerne give yngre generationer nogle stærke rollemodeller at spejle sig i,” forklarer Merle Mejlby og Christina Jensen.

Den appel vækker genklang på det kulturhistoriske museum med guldfacaden:

”På RAGNAROCK arbejder vi hver eneste dag med at udvælge fortællinger om fortiden og beslutte, hvad der er værd at samle og bevare til fremtiden. Så vi har – ligesom spillestederne, festivalerne og radiostationerne - et stort ansvar for, hvordan vi griber vores opgave an,” siger Isabella Fuglø.

”50/50 skal derfor ikke alene sætte tanker i gang hos museumsgæsterne og skubbe på en udvikling uden for museet. Den er lige så meget en vigtig daglig påmindelse for os selv.”

Det er vel at mærke ikke en påmindelse, som bare popper op den 8. marts for at forsvinde igen med det samme. Portrætserien kan nemlig opleves på RAGNAROCK hele resten af 2023.

”De 51 blikke kommer til at betragte os fra væggen hele året ud, så jeg er sikker på, at det kommer til at sætte et aftryk i vores måde at være museum på – også på længere sigt,” konstaterer Isabella Fuglø.

Pressen er velkommen, når portrætudstillingen 50/50 åbner onsdag den 8. marts kl. 15 med blandt andet livemusik af Rebecca Lou.

Tilmelding til redaktør Stine Blegvad, stinebleg@romu.dk, mobil 24 26 61 72.

Tilmelding til åbningen for andre end pressen foregår via billetto.

FAKTA OM 50/50

• Portrætudstillingen 50/50 kan opleves i RAGNAROCKs cafeområde fra den 8. marts og hele 2023 ud.
  • 50/50 er skabt af de to fotografer Merle Mejlby og chris1million/Christina Jensen. Stephanie Asi Brix er primær makeup-artist og har, sammen med Tanja Toubro Brinks, hjulpet med at sætte aftaler op med de 51 artister.
  • Ud over portrætudstillingen er 50/50 udgivet som bog under samme titel og kan købes i alle landets boghandlere, samt i RAGNAROCKs museumsbutik.
  • De 51 portrætterede artister er:Alberte Winding, Annika Aakjær, Astrid Engberg, Aviaja, Betty Bass, Brimheim, Caroline Henderson, Dicte, Ea Kaya, ELBA, Ericka Jane, Fallulah, FVN, girlcrush, Goldie6is, Hanne Boel, Iris Gold, Josephin Bovién, Julie Ellinor, Karen Mukupa, Katinka Bjerregaard, Kinck, Kira Skov, Konvent, Lis Sørensen, Lowly, Lydmor, Lærke Emilie, Maddy, Mags, Maja og De Sarte Sjæle, Melissa Inya, Mendoza/Vita Dosa, MOZAÍK, Nabiha, Nana Jacobi, NIKOLINE, O/RIOH, Off Bloom, Pauline, PRISMA, Rebecca Lou, Reveal Party, Rosa Raye, Sitrekin, Stine Bramsen, Sys Bjerre, Søs Fenger, The Savage Rose, Velvet Volume, Yakuza.
  • 50/50 har tidligere været udstillet på VEGA og DR Koncerthuset i København, Musikhuset i Aarhus, Forbrændingen i Albertslund, PixlArt i Østervrå og Værket i Randers.
  • Projektet er støttet af Gurli og Paul Madsens Fond, Sonning-Fonden, DJFotografernes Ophavsretsfond, Autor / Komponister og Sangskrivere, DMF, Katoni legatet, DPA’s midler fra Copydan Tekst og Node, samt makeupartist Stephanie Asi Brix, Tanja Toubro, Grafik og Foto, retoucher Valérie Collart, grafisk designer Frederik Øst, SoMe-rådgiver Samantha Foltmar, PR-rådgiver Regitze Engelhardt og makeupartisterne Stephanie Pfeiffer Hellum, Julie Gejel Nielsen og Laura Veronica Pezzi.

FAKTA OM KØN I DANSK MUSIK

• Til Danish Music Awards 2022 gik 7 ud af 10 priser til mandlige artister.
  • På festivaler i 2022 var langt mellem kvinderne på plakaten: Northside 26%, Tinderbox 24%, Smukfest 29%. Kun Roskilde Festival kom i nærheden af en nogenlunde lige kønsbalance med 43% kvindelige artister.
  • DR’s opgørelse fra 2021 viser, at kvindelige artister udgør 26 % af musikindholdet på DR’s radiokanaler. Det er en stigning i forhold til 2019, hvor tallet var 18%.
  • Ifølge KODAs statistik fra 2021 er 20% af deres medlemmer kvinder, mens 10% af det samlede udbetalingsbeløb går til de kvindelige medlemmer. I 2012 var tallene stort set de samme – her udgjorde kvinderne 18% af medlemmerne og modtog 12% af midlerne.
  • 9 ud af 10 af musikbranchens såkaldte gatekeepere er mænd. Det vil sige, at det typisk er mænd, der sidder på magten hos musikselskaberne, bookingbureauerne, radiostationerne og streamingtjenesterne. Det viste en kandidatafhandling fra CBS i 2020.

De to fotografer Merle Mejlby og Christina Jensen/chris1million har stået bag 50/50. Foto: chris1million og Merle Mejlby.
Katinka er en af de 51 portrætterede artister. Foto: chris1million og Merle Mejlby.
Stine Bramsen er en af de 51 portrætterede artister i udstillingen og bogen 50/50. Foto: chris1million og Merle Mejlby.
Portrætserien 50/50, der kan opleves på RAGNAROCK, er også udgivet som bog. Den kan købes i alle landets boghandlere og i RAGNAROCKs museumsbutik. Foto: chris1million og Merle Mejlby.
RAGNAROCK sætter fokus på den skæve kønsbalance i den danske musikbranche. Foto Kristian Grøndahl.