Dragør-borgmester stiller op som formand for Krifa

46-årige Eik Dahl Bidstrup, der siden 2014 har været borgmester i Dragør, er kandidat, når Krifa skal vælge ny formand 28. maj

Efter 20 år med Søren Fibiger Olesen i front skal Krifas repræsentantskab og hovedbestyrelse vælge ny formand. Det sker på Krifas repræsentantskabsmøde 28. maj 2021.

46-årige Eik Dahl Bidstrup, der i dag er borgmester for Venstre i Dragør Kommune, har ladet sig opstille som kandidat til formandsvalget indstillet af en enig hovedbestyrelse. I søndags udløb fristen for indlevering af kandidaterklæringer, og Eik Dahl Bidstrup er opstillet som eneste kandidat.

Central spiller
Formandskandidaten har i de seneste seks år siddet i Krifas Advisory Board for God Arbejdslyst, hvor meningsdannere og eksperter har bidraget med input og viden til Krifas trivselsarbejde.

- Krifa er enormt spændende som organisation, og jeg ser Krifa som en central spiller på fremtidens arbejdsmarked, lyder det fra Eik Dahl Bidstrup.

Trækker på erfaring
Den nuværende borgmester har stor sympati for Krifas mission om at fremme god arbejdslyst, og formandskandidaten har masser af erfaringer at trække på.

- Jeg er stor tilhænger af Krifas syn på arbejdsmarkedet – at arbejdstager og arbejdsgiver er hinandens forudsætninger og ikke modsætninger. Jeg har i mit virke som borgmester set, hvad konflikter forårsager, og det er sjældent noget godt, siger Eik Dahl Bidstrup.

28. maj holder Krifas repræsentantskab landsmøde, hvor Eik Dahl Bidstrup officielt skal vælges. Der skal desuden vælges medlemmer til hovedbestyrelsen.

Formandskandidat Eik Dahl Bidstrup: 30101078/ eik.krifa@gmail.com

Pressekontakt Fie Rødkjær Møller: 21642021/ frn@krifa.dk

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd

3 skarpe fra advokaten: Kan du blive fyret, hvis du nægter vaccination5.2.2021 10:02:24 CET | Pressemeddelelse

Coronavaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud, og regeringen og erhvervslivet har planer om et digitalt coronapas, som kan give mulighed for restaurantbesøg og forretningsrejser. Men hvad betyder det egentlig for dig som lønmodtager? Advokatfuldmægtig i Krifa Charlotte Krogh kommer med tre skarpe om Coronavaccinen. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at blive vaccineret? - Det korte svar er nej. Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du bliver vaccineret – hverken ud fra ledelsesretten eller på grundlag af arbejdsmiljøloven. Din arbejdsgiver skal sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø ifølge arbejdsmiljøloven – og det indebærer fx en pligt til at sikre dig og dine kolleger mod Coronavirus – men som det ser ud lige nu, er midler som hjemmearbejde, afstand, mundbind og god hygiejne tilstrækkeligt. I forbindelse med den nye epidemilov blev det af Folketinget også besluttet, at staten ikke vil tvinge danskerne til at blive vaccineret. Du har dit frie valg og bestemmer selv, om du vil v