Ørsted A/SØrsted A/S

DR SPORT 2021: Thomas fra Østjylland løb med titlen som Årets Energibundt

Thomas Wollesen Rambusch fra BMI Løb & Motion i Beder og Malling modtog prisen som Årets Energibundt ved DRs SPORT 2021 fredag den 21. januar.
Årets Energibundt 2021: Thomas Wollesen Rambusch fra BMI Løb & Motion.

Fantastiske danske præstationer i både elite- og breddeidrætten blev fredag fejret ved DRs SPORT 2021. Én af dem, der blev fejret, var 54-årige Thomas Wollesen Rambusch fra Malling, da han modtog prisen som Årets Energibundt for sit engagement i løbeklubben BMI Løb & Motion.

Årets Energibundt er en anerkendelse af Thomas’ utrættelige, frivillige arbejde, hvor han er en konstant kilde til nye initiativer i løbeklubben, der næsten hver eneste weekend samler lokale løbere, som sammen tager til løbearrangementer i hele Danmark.

”Det var en stor overraskelse, og jeg er utrolig glad og stolt over titlen. Årets felt af nominerede var virkelig stærkt – fuldt af ildsjæle, der gør en kæmpe indsats for deres lokalforeninger. Så jeg vil gerne takke for den fornemme pris og samtidig anerkende de mange andre energibundter og frivillige i BMI Løb & Motion. Jeg er stolt over, at jeg kan være med til at bidrage til vores forening,” siger Thomas Wollesen Rambusch.

Med titlen som Årets Energibundt følger 75.000 kroner, hvoraf 50.000 kroner går til BMI Løb & Motion og 25.000 kroner til modtageren selv, Thomas Wollesen Rambusch. De øvrige to nominerede, Jesper Løntoft fra Østerbro Shotokan Karate og Lise Steenberg Olsen fra Nustrup Ungdomsforening, modtager hver 10.000 kroner for deres store, frivillige indsats.

Thomas Wollesen Rambusch har allerede gjort sig nogle indledende tanker om, hvad præmien skal anvendes til:

”De 50.000 kroner åbner op for nogle muligheder, vi ikke tidligere har haft i foreningen. Nu skal jeg tale med min kasserer og bestyrelse for at finde ud af, hvordan pengene kan komme flest mulige medlemmer til gode. Jeg tænker dog, at vi måske arrangerer en fællestur for foreningen – når forholdene tillader det – og kommer til at planlægge flere løb rundt omkring i Danmark, hvor vi kan gøre det lidt billigere for medlemmerne at deltage.”

Foreningsliv kommer ikke af sig selv
Det er sjette år i træk, at Ørsted og Danmarks Idrætsforbund uddeler Årets Energibundt. Prisen skal sætte fokus på det utrættelige arbejde, som tusinder af frivillige yder i deres lokale idrætsforeninger og som betyder så afgørende meget for dansk breddeidræt.

Her er engagerede og passionerede frivillige som Thomas Wollesen Rambusch med til at skabe aktive lokalforeninger og sociale fællesskaber, der er med til at binde mennesker sammen på tværs af kulturel og social baggrund.

”Lokale energibundter som Thomas gør en kæmpe forskel for andre og er med til at skabe, drive og udvikle velfungerende lokalforeninger. De går forrest og bidrager til, at børn, unge og voksne kan nyde godt af sammenhold og fællesskab, mens de dyrker den idræt, de elsker. Danmarks rige foreningsliv er ikke opstået af sig selv, så vi skal huske at give et skulderklap til energibundter som Thomas og de tusindvis af andre frivillige, som lægger en enorm arbejdsindsats ude i foreningerne,” siger Thomas Bach, næstformand i Danmarks Idrætsforbund.

Endnu et corona-år
2021 blev endnu et år præget af restriktioner og talrige udfordringer for de danske idrætsforeninger. Det har sat fællesskabet under ekstra pres, men landets mange frivillige har løbende tilpasset foreningernes aktiviteter og holdt kontakten til medlemmerne varm.

”Frivillige energibundter har spillet en afgørende rolle for, at vi det seneste år har haft mulighed for at motionere og dyrke sport. De har tænkt kreativt og fundet nye løsninger og aktiviteter, som på trods af skiftende restriktioner, har været med til at fastholde fællesskabet og sammenholdet i idrætsforeningerne. Her er energibundter som Thomas helt afgørende for, at vi stadigvæk har aktive lokalforeninger, hvor vi kan mødes om sport og dyrke fællesskabet,” siger Marianne Klockmann, Head of Brand Projects & Employee Engagement hos Ørsted og medlem af dommerpanelet.

Læs mere om Årets Energibundt og de nominerede på orsted.dk/energibundt.

For yderligere information, kontakt venligst:

Jacob Bech Andersen
kommunikationskonsulent, DIF
jaa@dif.dk

Ørsteds presseafdeling
astou@orsted.dk

Om Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Idrætsforbund (DIF) er Danmarks største idrætsorganisation, som arbejder for at fremme idrættens rammer og vilkår. DIF består af 62 specialforbund, 8.790 idrætsforeninger og over 470.000 frivillige, som dag skaber værdi og aktiviteter for næsten to millioner medlemmer i det danske idrætsliv. DIF er også - sammen med DGI - initiativtager på ’Bevæg dig for livet’, som har til mål at få flest mulige danskere til at bevæge sig inden 2025. DIF er også ansvarlig for de danske atleters deltagelse ved de Olympiske Lege (OL) som Danmarks Olympiske Komité og er samtidig organisationen, der går forrest i kampen mod matchfixing og doping.

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker samt bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg og leverer energiprodukter til sine kunder. Ørsted er det eneste energiselskab i verden med en videnskabeligt baseret målsætning om netto-nuludledning valideret af Science Based Targets initiative (SBTi). Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2022 i Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 6.672 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 52,6 mia. kr. (7,1 mia. euro).

Årets Energibundt 2021: Thomas Wollesen Rambusch fra BMI Løb & Motion.
Også nomineret: Lise Steenberg Olsen fra Nustrup Ungdomsforening.
Også nomineret: Jesper Løntoft fra Østerbro Shotokan Karate.