DPU’s magasin Asterisk gentænker læring
Læring er et grundlæggende menneskeligt fænomen og foregår over alt: I skoler og uddannelsesinstitutioner, på arbejdspladser, i dagtilbuddene og i familierne. Både skoler og dagtilbud stiller krav om, at læringen skal fortsætte derhjemme, og det presser familierne – særligt de udsatte. Det nye nummer af Asterisk – DPU’s digitale magasin – kigger læringsbegrebet efter i sømmene: hvad betyder det egentlig, hvordan udmøntes det i praksis, og hvorfor møder det modstand?
Mindre støj på læringslinjen, tak
”Læring er det, der foregår, når nogen udvikler sig.” Sådan lyder det fra DPU-professor Jeppe Bundsgaard i feature-artiklen, hvor han sammen med rektor for UC Syd, Alexander von Oettingen tager os med rundt om læringsbegrebet. Hvad er det egentlig for en størrelse, hvordan hænger det sammen med undervisning, og hvilke kompetencer har vi brug for? Og hvordan kan det være, at nogle elsker læring og ikke kan få nok af det, mens det for andre er blevet et fyord? Måske er tiden inde til selvkritik og flere nuancer i diskussionerne om dannelse versus læring.
Den målrettede læring
Asterisk har talt med to forskere, der på hver deres måde argumenterer for, at læreren skal sætte klare mål for sin undervisning. Derved bliver undervisningen mere meningsfuld – især for de elever, der i forvejen har svært ved at se en mening med, at de fx skal lære brøkregning eller grammatik.
Vi dykker også ned i om læringsmål i dagtilbud egentlig er en god idé. En undersøgelse viser, at målrettet fokus på børns læring og specifikke læringsaktiviteter giver pædagoger mulighed for at organisere arbejdet på nye måder og sætter deres pædagogiske faglighed bedre i spil. Men det er samtidig en indsnævring af læringsopfattelsen, der fjerner fokus fra alle de aktiviteter og interaktioner, der ikke er bundet op på læringsmål.
Hjemmelæringens sociale slagside
Der er læring i lektier. Men der er også en social skævhed forbundet med dem. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at lave lektier end børn, som i forvejen har dårligere odds – både socialt og fagligt. Det handler blandt andet om forældrenes ressourcer og muligheder for at støtte barnet i hjemmearbejdet.
Læring begrænser sig således ikke til skole og dagtilbud. Den flyder også ind i familierne med klare forventninger fra vuggestue og børnehave, om at forældre griber og udfører hjemmelæringsaktiviteter. Men der er en social slagside, for familier har vidt forskellige vilkår og muligheder for at skabe rum for læring i hjemmet.
Leder: Mange nye læringsmiljøer er det næste mål
Selvom dele af den danske uddannelsessektor foretrækker at tale om læringsmiljøer frem for læringsmål, vil der også skulle aflægges ’miljøregnskab’ for den enkeltes læring, skriver leder af DPU, Aarhus Universitet, Claus Holm, i sin leder.
Artikler uden for tema
Spot på ny forskning: Inklusion af flygtningebørn i dagtilbud og skole
Forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Hvordan det kompetenceløft i praksis skal foldes ud er omdrejningspunktet i det trans-europæiske forskningsprojekt ITIRE. Asterisk har talt med de to forskere, der står bag den danske del af projektet.
Kommentar: Er dansk universitetspolitik blevet provinsiel?
Dansk universitetspolitik er indadskuende og nationalt orienteret og fokuserer i stigende grad på sammenhængen mellem uddannelse og produktivitet tænkt ud fra en dansk efterspørgselslogik. Det skriver DPU-lektor Katja Brøgger i Asterisk-kommentaren.
Nøgleord
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
DPU arbejder på at udbrede kendskabet til forskningen på instituttet og på at styrke samfundets vidensgrundlag gennem omfattende forskningsformidling. Læs mere på dpu.au.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Erhvervsuddannelser kan styrkes med tydelig sammenhæng mellem teori og praksis22.6.2022 09:54:55 CEST | Pressemeddelelse
Frafaldet på landets erhvervsuddannelser er alt for højt, og udsigten til mangel på faglærte vækker bekymring hos politikerne og i erhvervslivet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien Pædagogisk indblik gennemgår forskningsviden om, hvordan man kan skabe den sammenhæng mellem teori og praksis, der kan være med til at styrke erhvervsuddannelserne. I en podcast om emnet fortæller undervisere fra en kokke- og en sosu-uddannelse om deres erfaringer med at få teori og praksis til at hænge sammen i hverdagen.
Religion på museum21.6.2022 13:43:08 CEST | Pressemeddelelse
Religion er en vigtig del af den danske kulturhistorie og er tæt knyttet til de danske traditioner og til danskernes hverdagsliv. I forskningsprojektet ”Religion – levende kulturarv” har religionsforskere og museer sat fokus på museers potentiale for at formidle religionens rolle i danskernes hverdagsliv. En række materialer ligger nu klar til at inspirere danske kulturhistoriske museer.
Nye anbefalinger til at styrke arbejdet med mangfoldighed i madkundskab21.6.2022 11:57:32 CEST | Pressemeddelelse
Vores smag og spisevaner er vidt forskellige og afspejler både forskelle i kulturelle ritualer og traditioner og personlige holdninger og præferencer. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet har sammen med professionshøjskolerne undersøgt, hvordan landets lærere arbejder med mangfoldigheden af mad, smag og måltidskulturer i faget madkundskab. I en ny rapport giver de desuden en række anbefalinger til, hvordan undervisningen i madmæssig mangfoldighed kan styrkes.
Nye anbefalinger til at styrke arbejdet med mangfoldighed i madkundskab20.6.2022 12:32:40 CEST | Pressemeddelelse
Vores smag og spisevaner er vidt forskellige og afspejler både forskelle i kulturelle ritualer og traditioner og personlige holdninger og præferencer. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet har sammen med professionshøjskolerne undersøgt, hvordan landets lærere arbejder med mangfoldigheden af mad, smag og måltidskulturer i faget madkundskab. I en ny rapport giver de desuden en række anbefalinger til, hvordan undervisningen i madmæssig mangfoldighed kan styrkes.
Kompetenceløft til pædagoger og lærere baner vejen for bedre inklusion af flygtningebørn2.6.2022 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Ny forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Forskere fra fem europæiske universiteter står bag – heriblandt tre DPU-forskere. Udgangspunktet er blandt andet et nyt blik på inklusion, men også fokus på barnets muligheder frem for dets begrænsninger
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum