DPU’s magasin Asterisk gentænker læring
Mindre støj på læringslinjen, tak
”Læring er det, der foregår, når nogen udvikler sig.” Sådan lyder det fra DPU-professor Jeppe Bundsgaard i feature-artiklen, hvor han sammen med rektor for UC Syd, Alexander von Oettingen tager os med rundt om læringsbegrebet. Hvad er det egentlig for en størrelse, hvordan hænger det sammen med undervisning, og hvilke kompetencer har vi brug for? Og hvordan kan det være, at nogle elsker læring og ikke kan få nok af det, mens det for andre er blevet et fyord? Måske er tiden inde til selvkritik og flere nuancer i diskussionerne om dannelse versus læring.
Den målrettede læring
Asterisk har talt med to forskere, der på hver deres måde argumenterer for, at læreren skal sætte klare mål for sin undervisning. Derved bliver undervisningen mere meningsfuld – især for de elever, der i forvejen har svært ved at se en mening med, at de fx skal lære brøkregning eller grammatik.
Vi dykker også ned i om læringsmål i dagtilbud egentlig er en god idé. En undersøgelse viser, at målrettet fokus på børns læring og specifikke læringsaktiviteter giver pædagoger mulighed for at organisere arbejdet på nye måder og sætter deres pædagogiske faglighed bedre i spil. Men det er samtidig en indsnævring af læringsopfattelsen, der fjerner fokus fra alle de aktiviteter og interaktioner, der ikke er bundet op på læringsmål.
Hjemmelæringens sociale slagside
Der er læring i lektier. Men der er også en social skævhed forbundet med dem. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at lave lektier end børn, som i forvejen har dårligere odds – både socialt og fagligt. Det handler blandt andet om forældrenes ressourcer og muligheder for at støtte barnet i hjemmearbejdet.
Læring begrænser sig således ikke til skole og dagtilbud. Den flyder også ind i familierne med klare forventninger fra vuggestue og børnehave, om at forældre griber og udfører hjemmelæringsaktiviteter. Men der er en social slagside, for familier har vidt forskellige vilkår og muligheder for at skabe rum for læring i hjemmet.
Leder: Mange nye læringsmiljøer er det næste mål
Selvom dele af den danske uddannelsessektor foretrækker at tale om læringsmiljøer frem for læringsmål, vil der også skulle aflægges ’miljøregnskab’ for den enkeltes læring, skriver leder af DPU, Aarhus Universitet, Claus Holm, i sin leder.
Artikler uden for tema
Spot på ny forskning: Inklusion af flygtningebørn i dagtilbud og skole
Forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Hvordan det kompetenceløft i praksis skal foldes ud er omdrejningspunktet i det trans-europæiske forskningsprojekt ITIRE. Asterisk har talt med de to forskere, der står bag den danske del af projektet.
Kommentar: Er dansk universitetspolitik blevet provinsiel?
Dansk universitetspolitik er indadskuende og nationalt orienteret og fokuserer i stigende grad på sammenhængen mellem uddannelse og produktivitet tænkt ud fra en dansk efterspørgselslogik. Det skriver DPU-lektor Katja Brøgger i Asterisk-kommentaren.
Nøgleord
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
DPU arbejder på at udbrede kendskabet til forskningen på instituttet og på at styrke samfundets vidensgrundlag gennem omfattende forskningsformidling. Læs mere på dpu.au.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
