DPU’s magasin Asterisk gentænker læring
Mindre støj på læringslinjen, tak
”Læring er det, der foregår, når nogen udvikler sig.” Sådan lyder det fra DPU-professor Jeppe Bundsgaard i feature-artiklen, hvor han sammen med rektor for UC Syd, Alexander von Oettingen tager os med rundt om læringsbegrebet. Hvad er det egentlig for en størrelse, hvordan hænger det sammen med undervisning, og hvilke kompetencer har vi brug for? Og hvordan kan det være, at nogle elsker læring og ikke kan få nok af det, mens det for andre er blevet et fyord? Måske er tiden inde til selvkritik og flere nuancer i diskussionerne om dannelse versus læring.
Den målrettede læring
Asterisk har talt med to forskere, der på hver deres måde argumenterer for, at læreren skal sætte klare mål for sin undervisning. Derved bliver undervisningen mere meningsfuld – især for de elever, der i forvejen har svært ved at se en mening med, at de fx skal lære brøkregning eller grammatik.
Vi dykker også ned i om læringsmål i dagtilbud egentlig er en god idé. En undersøgelse viser, at målrettet fokus på børns læring og specifikke læringsaktiviteter giver pædagoger mulighed for at organisere arbejdet på nye måder og sætter deres pædagogiske faglighed bedre i spil. Men det er samtidig en indsnævring af læringsopfattelsen, der fjerner fokus fra alle de aktiviteter og interaktioner, der ikke er bundet op på læringsmål.
Hjemmelæringens sociale slagside
Der er læring i lektier. Men der er også en social skævhed forbundet med dem. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at lave lektier end børn, som i forvejen har dårligere odds – både socialt og fagligt. Det handler blandt andet om forældrenes ressourcer og muligheder for at støtte barnet i hjemmearbejdet.
Læring begrænser sig således ikke til skole og dagtilbud. Den flyder også ind i familierne med klare forventninger fra vuggestue og børnehave, om at forældre griber og udfører hjemmelæringsaktiviteter. Men der er en social slagside, for familier har vidt forskellige vilkår og muligheder for at skabe rum for læring i hjemmet.
Leder: Mange nye læringsmiljøer er det næste mål
Selvom dele af den danske uddannelsessektor foretrækker at tale om læringsmiljøer frem for læringsmål, vil der også skulle aflægges ’miljøregnskab’ for den enkeltes læring, skriver leder af DPU, Aarhus Universitet, Claus Holm, i sin leder.
Artikler uden for tema
Spot på ny forskning: Inklusion af flygtningebørn i dagtilbud og skole
Forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Hvordan det kompetenceløft i praksis skal foldes ud er omdrejningspunktet i det trans-europæiske forskningsprojekt ITIRE. Asterisk har talt med de to forskere, der står bag den danske del af projektet.
Kommentar: Er dansk universitetspolitik blevet provinsiel?
Dansk universitetspolitik er indadskuende og nationalt orienteret og fokuserer i stigende grad på sammenhængen mellem uddannelse og produktivitet tænkt ud fra en dansk efterspørgselslogik. Det skriver DPU-lektor Katja Brøgger i Asterisk-kommentaren.
Nøgleord
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
DPU arbejder på at udbrede kendskabet til forskningen på instituttet og på at styrke samfundets vidensgrundlag gennem omfattende forskningsformidling. Læs mere på dpu.au.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Historiker om kommende EU-formandskab: USA vender blikket mod Europa – igen19.6.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark overtager EU-formandskabet 1. juli 2025 i en tid med øget geopolitisk spænding. USA har igen fokus på Europa og efterlyser større ansvar fra sine allierede – et mønster, der ifølge professor i historie på Aarhus Universitet, Thorsten Borring Olesen, har rødder tilbage til 1973.
Ny forskning kortlægger buddhismens tilstedeværelse i Norden17.6.2025 10:27:10 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt fællesnordisk forskningssamarbejde kortlægger religionsforsker Jørn Borup fra Aarhus Universitet sammen med kollegaer fra hele Norden buddhismens udvikling og mangfoldige udtryk. Resultaterne præsenteres i Buddhism in the Nordic Countries – den første samlede og sammenlignende analyse af religionens rolle i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.
Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse
Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.
Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum