Aarhus Universitet: Arts

DPU-forskere får 8 mio. kroner af VILLUM FONDEN til udvikling af erhvervsskoler i Østeuropa

Del
Mens det i Danmark blot er hver femte af de unge, der går erhvervsskolevejen, er andelen langt højere i en række østeuropæiske lande. Andelen i disse lande er dog faldende, og det er baggrunden for DPU-forskningsprojektet ’Sustainable Culture for Change’ om kvalitetsudvikling af erhvervsskoler i Polen, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet. Resultaterne fra projektets første to år er så gode, at VILLUM FONDEN nu har bevilget yderligere 8,2 mio. kroner til arbejdet med at styrke erhvervsuddannelserne i de fire lande.

Alt for ofte går de gode intentioner i glemmebogen, når udviklingsprojekter i organisationer afsluttes, og projektpengene er brugt. Et hold DPU-forskere har med en millionbevilling fra VILLUM FONDEN i ryggen siden januar 2019 arbejdet sammen med en række konkrete projekter om kvalitetsudvikling af erhvervsskoler i Polen, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet. Målet har været at sikre projekternes bæredygtighed ud over projektperioden og dermed bidrage til den langsigtede udvikling af erhvervsuddannelsessystemet i de fire Visegrad-lande.

”Vores projekt fungerer som en slags overbygningsprojekt. Det skal bidrage til at sikre kvaliteten og bæredygtigheden af en række konkrete udviklingsprojekter, som VILLUM FONDEN har givet støtte til i de fire lande. Det kan dreje sig om at styrke praktikdelen i erhvervsuddannelserne, udvikle relationerne mellem erhvervsskoler og virksomheder, se på forholdet mellem undervisningsteknologi og pædagogik eller se på lærernes uddannelsesbaggrund og udvikle deres kompetencer. Vi skal bidrage til, at den udvikling, der bliver sat i gang, bliver implementeret bedst muligt,” siger Bjarne Wahlgren, professor ved DPU, Aarhus Universitet og projektleder på ’Sustainable Culture for Change’.

Viden kommer danske erhvervsskoler til gode

Det nye og særlige ved ’Sustainable Culture for Change’-projektet er, at det på forhånd tager bestik af det problem, at gode ideer og nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis man ikke arbejder bevidst og kontinuerligt med at implementere dem.

”Vores projekt søger at tage højde for dette problem, inden det bliver et problem. Vi arbejder sammen med skolerne på at sikre den langsigtede implementering af de forskellige initiativer, skolerne tager. Vi bidrager til, at erfaringerne bliver solidt forankret i de institutioner, der skal udvikles. Alle udviklingsprojekterne drejer sig om at ændre et eller andet til det bedre, at skabe en permanent forbedring, og vi hjælper med at sikre, at disse ændringer varer ved,” siger Bjarne Wahlgren.  

Perspektiverne i DPU-projektet rækker ud over de otte erhvervsskoler, forskerne arbejder med.

”Den viden og de erfaringer, vi får med projektet, kan også komme danske erhvervsskoler til gode – og i det hele taget alle organisationer, der har delt den erfaring, at forandring og udvikling kan gå i sig selv igen, når projektet er slut, pengene brugt, og konsulenterne taget hjem. Med vores projekt opbygger vi konkret viden om, hvordan nye tiltag - ikke mindst de pædagogiske - kan implementeres på erhvervsskolerne og i videre perspektiv, hvordan forandringskultur i organisationer kan blive bæredygtig,” siger Susanne Gottlieb, projektmedarbejder ved DPU, Aarhus Universitet og ekspert i international erhvervsuddannelse.

Vær bevidst om udviklingsperspektivet – Få de rigtige kompetencer – Evaluér løbende

’Sustainable Culture for Change’ opererer med tre forudsætninger for vellykket implementering. For det første en tydelig bevidsthed om, hvori det nye, man skal til at gøre, egentlig består. For det andet bevidsthed om, hvilke kompetencer det kræver at kunne gøre det. Og for det tredje løbende refleksion over, hvad det faktisk er, man gør, hvordan man gør det, og hvordan det virker.

Konkret betyder det, at DPU-forskerne sammen med erhvervsskolerne udarbejder klare udviklingsplaner for projekterne og er med til at sikre den nødvendige kompetenceudvikling af medarbejdere. Både for at skolerne faktisk kan råde over de kompetencer, udviklingsarbejdet kræver, og for at engagere og involvere medarbejderne i dette arbejde. Endelig sikrer DPU-forskerne, at skolerne følger op på udviklingsarbejdet med løbende systematisk evaluering.

”Det er vigtigt, at skolerne oparbejder en bevidsthed om, at udvikling ikke er noget, man kan klare en gang for alle, ligesom evaluering ikke er noget, man kun foretager til sidst for at opregne resultaterne. Evaluering er noget, der er med til at forme udviklingen løbende og helt fra starten,” siger Bjarne Wahlgren.

Vigtig medarbejderinddragelse

Det er en vigtig dimension i ’Sustainable Culture for Change’, at lærerne på de skoler, DPU-forskerne arbejder med, inddrages i udviklingsarbejdet.

”Vi bidrager til, at den enkelte skole får en mere aktiv og engageret lærergruppe. Man kan sige, at vi med projektet sår nogle frø, der kan sprede sig videre i landenes uddannelsessystemer. Vores opgave er at bidrage til, at den udvikling, vores skoler gennemgår, implementeres så godt, at det kan fungere som mønstereksempel på, hvordan disse landes uddannelsessystemer kan forandre sig på længere sigt. Vi peger på, at det er vigtigt, at skolerne ikke lukker sig om sig selv, men at det tværtimod er en kvalitet at åbne sig mod det samfund, man er en del af. I det lys er det ikke helt forkert at sige, at vi arbejder med demokratisk skoleudvikling i de fire lande,” siger Susanne Gottlieb.

Fakta

’Sustainable Culture for Change’ er et udviklings- og forskningsprojekt, der har til formål at bidrage til kvaliteten af udviklingsprojekter, der igangsættes under programmet: ”THE VELUX FOUNDATIONS’ European VET Development Initiative (EVI)”, der retter sig bredt mod lande i Europa. VET står for Vocational Education and Training.

Udviklingsdelen består i konkrete udviklingsarbejder på erhvervsskoler i hhv. Polen, Tjekkiet, Ungarn og Slovakiet.

Forskningsdelen har fokus på organisatorisk læring og institutionsudvikling generelt, herunder fx viden om, hvilke faktorer og forudsætninger der kan fremme udvikling.

Villum-Fonden har bevilget 8,2 mio. kroner til projektets anden fase, der løber fra september 2021 til juni 2025. Her skal DPU-forskerne bl.a. arbejde med nye erhvervsskoler i de fire lande, ligesom forskningsdelen opprioriteres med bl.a. et ph.d.-stipendium knyttet til projektet.

Læs mere på projektets hjemmeside: 

https://projects.au.dk/sustainable-culture-for-change/

Kontakter

Bjarne Wahlgren, professor ved DPU, Aarhus Universitet og projektleder på ’Sustainable Culture for Change’
E: wahlgren@edu.au.dk
T: 87 16 39 58
M: 23 60 66 79


Susanne Gottlieb, projektmedarbejder ved DPU, Aarhus Universitet og ekspert i international erhvervsuddannelse.
E: sugo@edu.au.dk

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye