DPT: Årets sommerpakke kan ikke stå alene og skal også komme turistbus og taxibranchen til gode

Regeringens udspil til årets sommerpakke er nødvendig, men den kan ikke stå alene i forhold til Dansk PersonTransports nødlidende turistbus- og taximedlemmer.

Dansk PersonTransport ser mange gode elementer i regeringens udspil til årets sommerpakke, men mener også, at den i højere grad bør målrettes turistbus- og taxierhvervet, der stadig er hårdt ramt af coronakrisen.

Dansk PersonTransport foreslå blandt andet;

• Billigere eller gratis turist- og fjernbusture for passagerer over Storebælt.
  • Transport med turist- og fjernbus skal inkluderes i rabatordninger til oplevelsesture i Danmark.
  • Tilskud til eller gratis taxi til ældre og sårbare i forbindelse med restaurantbesøg eller oplevelser.

”Selvom sommerpakken med disse ændringer godt kan give en saltvandsindsprøjtning til Dansk PersonTransports hårdt ramte medlemmer, er vi dog stadig stærkt bekymrede for regeringens overvejelser om at udfase hjælpepakkerne,” udtaler Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport.

Turistbus- og taxivognmændene har i høj grad mærket konsekvenserne af det nedlukkede Danmark og er stadig direkte og indirekte ramt af forskellige restriktioner som eksempelvis forsamlings- og indrejseforbuddet, der betyder, at antallet af ture med grupper og turister er stærkt begrænset. Det er derfor nødvendigt, at regeringen og Folketinget fortsat har fokus på, at der skal være hjælpepakker, så længe turistbus- og taxierhvervet er ramt af restriktioner og konsekvenser af nedlukningen. En nylig medlemsundersøgelse har vist, at over 2/3 af turistbusvirksomhederne mener, at hjælpepakkerne vil være nødvendige for virksomhedens overlevelse i 2022.

”Vores medlemmer er fortsat hårdt ramt og vil være det længe endnu. Der mangler udenlandske turister, kørsel til festivaler, sportsstævner og kørsel om natten, som er helt væk på grund af lukkeforbuddet. Det kan en sommerpakke desværre ikke kompensere fuldt ud for. Derfor er der fortsat brug for hjælpepakker, indtil restriktionerne er ophævet, og sommerpakken bør inkludere de hårdt ramte turist- og taxivognmænd,” siger Michael Nielsen.