Booking.com

Douze points ... og gode gæsteanmeldelser: Booking.com løfter sløret for en alternativ pointtavle til Eurovision 2021

Del
  • Den unikke pointtavle ved navn "Tour-O-Vision" kombinerer gæsteanmeldelser og de seneste Eurovision-odds
  • "Tour-O-Vision" forudsiger Italiens tredje sejr
  • Booking.com dykker ned i forventede rivaliseringer og kigger nærmere på nogle overraskende stemmer landene imellem 

Nedtællingen til Eurovision 2021 er i gang! Efter næsten 2 år uden en hel uge med unikke sange, farverige optrædener og legendariske sceneshows (husker du for eksempel manden i et hamsterhjul eller klaveret med ild i?), er forventningerne høje. 

Konkurrencen spidser til efterhånden som bookmakerne afslører oddsene forud for finalen den 22. maj, og diskussionerne om hvem af de bekræftede deltagere der løber af med sejren, er i fuld gang. Tager man dette års bookmakeres resultater i betragtning, bliver det dog næppe Danmark i år...

Mange fans vil nok satse på en af online-favoritterne som vinder, men Booking.com, der er officiel rejsepartner for Eurovision Song Contest 2021, har et trumfkort på hånden i forhold til pointtavlen. Selvom konkurrencen er lige så heftig som kostumerne (se bare Norges elegante design), føler europæerne faktisk en dyb kærlighed til de øvrige deltagerlande takket være deres rejseoplevelser.

Booking.com mener faktisk, at vores rejsepræferencer har en betydelig indflydelse på hvilke lande, vi stemmer på. Ganske vist er Maltas sang, Je Me Casse et øjeblikkeligt hit, og Islands sang byder på charme og underholdende kostumer, men der er muligvis mange der føler for at give de 12 point til deres favoritrejsemål, især hvis det betyder en ferie dertil når Eurovision 2022 skal afholdes.

Booking.com har kigget nærmere på deres store mængder data for at finde ud af hvordan pointtavlen kunne se ud, hvis vi ikke kun ser på de sange vi ikke kan få ud af hovedet, men også de steder vi bliver ved med at vende tilbage til.

Tour-O-Vision 
Denne pointtavle er skabt ved at kombinere bookmakernes favoritter til Eurovision 2021 med de gennemsnitlige anmeldelseskarakterer, som rejsende har givet på Booking.com siden maj 2019, altså sidste gang Eurovision fandt sted.

 

Tour-O-Vision (kombination af Booking.coms karakterer og bookmakernes forudsigelser)*

Bookmakernes forudsigelser**

1

Italien

Malta

2

Grækenland

Frankrig

3

Malta

Schweiz

4

Kroatien

Italien

5

Frankrig

Bulgarien

6

Schweiz

Sverige

7

Østrig

Litauen

8

Bulgarien

Island

9

Polen

Norge

10

Serbien

San Marino

Ifølge denne alternative pointtavle vinder Italien (og ærligt talt er Zitti e buoni den perfekte Eurovision-emo-sang), og Grækenland og Malta ender på anden- og tredjepladsen. Hvis Booking.com’s forudsigelser rammer plet, vil det være tredje gang at Italien vinder Eurovision. Baseret på denne pointtavle ville Danmark ende på en sidsteplads (nr. 39).

Uventet kærlighed (til musik) 
I deres data fandt Booking.com nogle åbenlyse konkurrenter, men også nogle overraskende stemmer landene imellem. Vi kan muligvis gennemskue at visse lande vil stemme på deres naboer som vi til tider har set igennem Eurovisions historie, men når det kommer til rejsemål, bliver det mere overraskende end Kølig Kajs sejr i 1997:

-       Når det gælder point til Danmark, så plejer det at være Island der tildeler flest point til os. Men de point går ikke i retur, når det er vores tur til at stemme, er det vores svenske naboer der får flest point af os.

-       Selvom Kroatien plejer at tildele de fleste af deres point til deres serbiske naboer, er det Italien der får flest kroater til at pakke kufferten.

-       Gode naboer er gode at have i Eurovision, og det er tilfældet med Spanien, der historisk set har fået flest point fra Portugal. Venskabet er dog ikke til at spore blandt turisterne i Portugal, som overvejende kommer fra Frankrig, Storbritannien og Italien.

-       Gennem tiden har Italien i gennemsnit fået flest point fra Albanien, og Italien er faktisk også det mest populære rejsemål blandt albanske rejsende.

-       Pointene bliver dog ikke gengældt – Italien har givet flest point til Ukraine.

-       I gennemsnit har Israel fået flest point fra Frankrig, og det er også franskmænd der i næsthøjeste grad booker ophold i Israel.

-       Til gengæld går Israels point ikke til Frankrig. I gennemsnit er det Rusland der får flest af deres point.

-       Det er aldrig lykkes Cypern at vinde efter de kom med i Eurovision i 1981, men udenfor rampelyset er det fortsat et populært rejsemål blandt de rivaliserende lande Storbritannien, Rusland og Israel.

-       På trods af deres håb om at stryge til tops da de kom med i Eurovision i 2015, har Australien aldrig vundet. Men ud af de 5 gange de har deltaget, er det lykkes dem at havne i top 10 fire gange. Storbritannien er dog store fans af tage "down under" på ferie. De er den nationalitet der besøger Australien mest.

"De fem store" er også populære rejsemål 
Det er ikke kun en garanteret plads i finalen der forbinder "de fem store" (Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien) og den regerende vinder, Holland – de er også tæt forbundet, når det gælder rejser:

-       Som landet med færrest point af "de fem store" over det sidste årti, er Storbritannien muligvis ikke nogen stor trussel på pointtavlen, men det er stadig et populært rejsemål blandt deres sangkonkurrenter – især de tyske rejsende ynder at tage hertil.

-       Ser man på det samlede antal point, er Italien den mest succesfulde deltager der ikke har vundet i løbet af de seneste 10 år. Men landets kulturarv vinder de rejsendes stemmer – især hovedstaden Rom anbefales til historieinteresserede.

-       Selvom det ikke er lykkes Holland at synge sig i finalen i 4 ud af de sidste 10 Eurovision-konkurrencer, ligger årets værtsland på en andenplads ud af "de fem store" i det samlede regnskab fra det sidste årti. Også i rejseverden er Holland populært blandt "de fem store" – 4 ud af de 5 nationaliteter der oftest besøger Holland, er nemlig de store spillere i Eurovision (Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien).

Arjan Dijk, Senior Vice President og Chief Marketing Officer hos Booking.com kommenterer: "Eurovision Song Contest er selvfølgelig en konkurrence. Men for de lande der deltager, er det også en mulighed for at stå sammen og fejre glæden ved musik. Særligt i år, efter stor adskillelse på grund af rejserestriktioner, er det inspirerende at tænke på hvordan millioner af fans finder sammen via skærme og smartphones fra hele verden for at fejre sammenhold og inklusion.

"På scenen er der naturligvis hård kamp om de 12 point, men vores rejsedata viser, at vi i langt højere grad er venner end konkurrenter, og vi er ivrige efter at udforske og opleve de samme rejsemål, som dem vi konkurrerer mod. Hos Booking.com har vi en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og vi glæder os over de muligheder der ligger i fremtidens rejser, når det igen er sikkert at rejse, så vi kan opleve den store mangfoldighed verden har at byde på.

SLUT

KONTAKTOPLYSNINGER

Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger; 
Booking@aspekta.dk 

METODOLOGI

*Tour-O-Vision-pointtavlen er lavet ved hjælp af "Booking.com-stemmer", der i stedet for de traditionelle stemmer i Eurovision ser på gæsteanmeldelser. Booking.com-stemmerne anvender mængden og gennemsnittet af verificerede gæsteanmeldelser fra 14. maj 2019 til 21. april 2021, som derefter omregnes til det tilsvarende antal point på Eurovisions skala. Booking.com-stemmerne bliver derefter lagt sammen med bookmakernes forudsigelser om pointfordelingen ved hjælp af juryens afstemning og bookmakernes rangeringer**

 **Bookmakernes forudsigelser baseret på i alt 18 bookmakeres odds indsamlet af Eurovision World d. 21. april 2021 (https://eurovisionworld.com/odds/eurovision)

Om Booking.com: 
Booking.com blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til en af verdens førende digitale rejsevirksomheder. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretning til at vokse. Booking.com findes på 44 sprog og tilbyder mere end 28 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,5 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.

Følg os påTwitter ogInstagram, synes godt om os påFacebook, og find de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.

Om Eurovision 
Eurovision er verdens største livetransmitterede musikbegivenhed. Den afholdes årligt og er organiseret af European Broadcasting Union (EBU), verdens førende sammenslutning af public service-medier.

Konkurrencen går ud på, at lande der er med i EBU, indsender en ny sang hvert år, som repræsenterer landet. Konkurrencen afholdes i det land, der har vundet sidst.

Begivenheden bliver produceret af EBU i samarbejde med den tv-kanal, der er ansvarlig for at indsende vindersangen.

41 tv-selskaber deltager i Eurovision 2021 i Rotterdam efter Holland vandt med sangen "Arcade" af Duncan Laurence i 2019.

Eurovision er blevet afholdt hvert år siden 1956 med undtagelse af år 2020, da det blev aflyst pga. coronaepidemien. 27 lande har vundet konkurrencen mindst én gang.

I 2019 var der 180 millioner tv-seer fra 40 forskellige steder, og flere millioner så med online.

Om European Broadcasting Union 
European Broadcasting Union (EBU) er verdens førende sammenslutning af public service-medier. Vores mission er at gøre public service uundværligt.

Vi repræsenterer 115 medieorganisationer i 56 lande fordelt på Europa, Mellemøsten og Afrika og har yderligere 33 partnere i Asien, Afrika, Australasien og Amerika.

Tilsammen administrerer vores medlemmer næsten 2.000 tv- og radiokanaler samt adskillige onlineplatforme. De når ud til mere end en milliard mennesker rundt om i verden på næsten 160 sprog.

Vi stræber efter at sikre en bæredygtig fremtid for public service-medier, at give vores medlemmer underholdning i verdensklasse – alt fra sport til musik – og arbejder ud fra en grundlæggende værdisætning om solidaritet og samarbejde for at skabe et fællesskab for læring og vidensdeling.

Vores datterselskab, Eurovision Services, stræber efter at være førstevalget blandt udbydere ved at tilbyde nye, bedre og anderledes måder at tilgå og levere indhold og tjenester på en nem, effektiv og problemfri måde.

Vi har kontorer i Bruxelles, Rom, Dubai, Moskva, New York, Washington DC, Singapore, Madrid og Beijing. Vores hovedkvarter ligger i Genève.

Læs mere om EBU påwww.ebu.ch

Nøgleord

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Booking.com

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

To tredjedele af de danske fodboldfans vil hellere have at deres rivaler Tyskland vinder UEFA EURO 2020™, end at gå glip af deres næste ferie9.6.2021 10:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Booking.com, den officielle partner for UEFA EURO 2020™ for booking af overnatning og seværdigheder, viser at rivaliserende fans er på samme side når det handler om at prioritere deres ferie. Otte ud af ti (84%) danske fodboldsupportere planlægger at tage på ferie indenfor det næste år, såfremt det er sikkert. En undersøgelse forud for UEFA EURO 2020™ viser at de europæiske fans i langt højere grad er venner end fjender – tre ud af fem (61%) af de danske supportere siger at selvom de er modstandere på banen, er de venner når der fløjtes af. Næsten otte ud af ti af de danske fodboldsupportere (79%) er enige i at fodboldfans fra hele verden har langt flere ligheder end forskelle. KØBENHAVN, 9. JUNI 2021 – En nyundersøgelse om fællestræk blandt rivaliserende europæiske fodboldfans afslører at selv de mest dedikerede danske fodboldsupportere ikke ville gå glip af deres næste ferie, selv hvis det betød at deres største rivaler vandt UEFA EURO 2020™. Undersøgelsen er b

Booking.coms Sustainable Travel Report 2021 bekræfter at branchen og forbrugerne står ved et potentielt vendepunkt3.6.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den seneste undersøgelse fra Booking.com viser at effekten af pandemien muligvis kan være det der gør at intentionerne om at rejse bæredygtigt ændrer sig til reelle handlinger 70% af de rejsende fra Danmark mener, at det er meget vigtigt at rejse bæredygtigt, og 48% siger at pandemien har fået dem til at ville rejse mere bæredygtigt i fremtiden 40% mener, at der i 2021 stadig ikke er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 48% siger at de bliver irriterede hvis et overnatningssted forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug Selvom 3 ud af 4 overnatningssteder siger de har implementeret nogle bæredygtighedstiltag, er det kun en tredjedel der aktivt fortæller om deres tiltag til potentielle gæster For at øge synligheden af de mere bæredygtige overnatningsmuligheder, viser Booking.com nu bæredygtighedscertificeringer fra tredjeparter og oplysninger om mere end 30 forskellige effektive tiltag, der er blevet implementeret på flere tusinde overn

Booking.com bliver officiel rejsepartner for Eurovision 202110.2.2021 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

KØBENHAVN – 10. februar 2021 - Booking.com der er verdens førende digitale rejseplatform, har i dag offentliggjort et nyt samarbejde med European Broadcasting Union om at blive officiel rejsepartner for Eurovision 2021. Booking.com har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og med over 28 millioner overnatningsmuligheder fordelt på mere end 153.000 rejsemål i hele verden har de dedikeret sig til at hjælpe Eurovision-fans overalt med at få mest muligt ud af deres ophold. Når det igen er muligt at rejse, stræber Booking.com efter at hjælpe alle med at opdage nye steder – det gælder såvel rejsende, der har en drøm om at overvære et af Eurovisions legendariske liveshows, og dem der gerne vil opleve deres favoritkunstners land, kultur og traditioner. På samme måde som Eurovision har været med til at bruge musik til at inspirere og bryde barrierer gennem de sidste 65 år, kan det at rejse være med til at skabe en bedre forståelse og større accept. Derfor er Booking.com s