Domstol i Amsterdam stopper udleveringen af mistænkte til Polen – konsekvenser for retsstaten i hele EU

Endnu en domstol i et EU-land har stoppet samarbejdet med domstolene i Polen. Retten i Amsterdam har netop meldt ud, at de øjeblikkeligt stopper udleveringen af mistænkte til Polen under den internationale arrestordre på grund af ”manglen på tilstrækkelige garantier for uafhængigheden af polske dommere”.

Retten i Amsterdam følger dermed domstole i Irland, Spanien og Tyskland. Polen har tidligere tabt flere sager om den polske regerings retsreformer ved EU-Domstolen, senest i april i år, hvor EU-Domstolen suspenderede et dommer-disciplinærkammer under den polske Højesteret, da EU-Domstolen fandt, at de politisk udnævnte dommere i Disciplinærkammeret ikke var uafhængige.

I 2017 igangsatte EU-Kommissionen Artikel 7-proceduren mod Polen, da der var ”klar fare for, at en medlemsstat [Polen] groft overtræder de værdier, der er nævnt i artikel 2 [demokrati og retsstatsprincipper]” på grund af regeringens omfattende retsreformer.

”Dommere risikerer at blive flyttet, gå ned i løn eller blive afskediget i Polen, hvis de har kritiseret regeringens retsreformer eller hørt EU-Domstolen, om ny polsk lovgivning er i overensstemmelse med EU-lov. Samtidig udnævner politikere nye dommere, der forventes at være mere regeringsvenlige. Det betyder naturligvis noget for almindelige polakker, om de kan stole på, om dommerne er uafhængige, eller om de vil dømme sådan, som de mener, regeringspartiet ønsker det,” fortæller Polensekspert Vibe Termansen, der er analytiker i DEO.

”Men det betyder også noget for resten af EU. Hvis domstole i EU-medlemslande ikke tør udlevere mennesker til retsforfølgelse i Polen på grund af de polske dommeres manglende uafhængighed, bryder systemet med den internationale arrestordre sammen. Og hvis udenlandske virksomheder ikke tør åbne afdelinger i Polen, fordi de ikke tør stole på, at eventuelle tvister kan afgøres ved uafhængige domstole, bryder det indre marked sammen.”

Oplysningsforbundet Demokrati i Europa (DEO) har med en udgivelse i februar og ved en række arrangementer debatteret denne problemstilling. Næste debatarrangement i den række er den 21. september. Den 18. september deltager DEO’s analytiker Vibe Termansen desuden i udenrigsminister Jeppe Kofods første Eigtved-dialog under titlen Kan – og vil – EU forsvare sine demokratiske værdier?

Analytiker og Polensekspert Vibe Termansen

61 27 72 56 eller vibe@deo.dk

Vibe TermansenSeniorprojektleder og analytiker

Ekspert i polsk politik, samfund og historie. Følger med i samudviklingen i hele Centraleuropa, derunder demokrati- og retsstatsprincipper, medier, menneskerettigheder, LGBT, historiepolitik, klima, udvandring, fri bevægelighed, og forholdet til udlandet.

Vibe er cand.mag. i historie og østeuropastudier. Arbejdede som journalist og redaktør ved Weekendavisen 2008-18. Desuden har hun arbejdet for Den danske Ambassade i Warszawa, skrevet for Information og holdt foredrag. Hun udgav i 2019 bogen Kampen om Centraleuropa.

vibe@deo.dk