Sund & Bælt

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen skal optimere vedligehold

Del

I forårsmånederne tages nætterne i brug for at optimere udførelsen af vedligehold på forbindelsen. Der arbejdes to nætter i denne uge og igen i april og maj. Her vil trafikken køre dobbeltrettet for at skabe et trafikfrit og sikkert område, så en lang række vedligeholdsarbejder kan håndteres samtidigt og mere effektivt end i dagtimerne.

Mobile autoværn
Mobile autoværn

Overledning til dobbeltrettet trafik er mulig, fordi der sidste år blev monteret mobile overledninger på Storebæltsforbindelsen som del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld og øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.

Natarbejde skaber tryghed og sikrer færre spærringer i dagtimerne
I takt med, at Storebæltsbroen bliver ældre, skal der mere vedligehold til på den knap 25 år gamle forbindelse. Samtidig stiger den daglige trafik over broen. Derfor har Sund & Bælt valgt at udføre arbejder om natten, hvor de lave trafiktal giver mulighed for at skabe et trafikfrit område i den ene side af broen, mens trafikken kører dobbeltrettet i den anden side.

Det giver plads til at løse en lang række opgaver samtidig, som ville kræve flere afspærringer, hvis de skulle foretages i dagtimerne med mere trafik. Samtidig giver det også en bedre sikkerhed for de medarbejdere, som udfører opgaver på broen.

- Vi kan genbruge knowhow fra tunnelspærringer i forbindelse med vores vedligehold af jernbanen til at planlægge vedligehold på vejen. Det vil i sidste ende også resultere i bedre fremkommelighed for bilisterne da arbejder på broerne i dagtimerne vil blive reduceret, siger Direktør for Drift & Vedligehold i Sund & Bælt, Bjarne Jørgensen.

En del af arbejdet bliver at montere nogle af de elektroniske færdselstavler, som indgår i den samlede opgradering af sikkerhed på broen med bl.a. ny skiltning og trafikstyring. I alt skal der i løbet af foråret opsættes ca. 60 variable tavler.

Trafikrestriktioner
Trafikken vil køre dobbeltrettet i nattetimerne torsdag aften, den 31. marts, frem til fredag morgen, den 1. april, i timerne kl. 21.00 til kl. 05.00.

Den følgende nat mellem fredag den 1. april og lørdag den 2. april arbejdes der igen på broen, og her lægges trafikken om til dobbeltrettet i perioden fra kl. 21.00 til kl. 06.00.

Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt.  Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges, henholdsvis om aftenen og igen om morgenen.

Det er ikke muligt for særtransporter bredere end 3,3 meter eller større end broklasse 100 at passere Storebælt i perioden med dobbeltrettet trafik. Læs mere om muligheder for passage med særtransporter på Vejdirektoratets hjemmeside under Udskrift for særtransporter.

Kontakter

Billeder

Mobile autoværn
Mobile autoværn
Download
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nu kan nummerpladen bruges til betaling på de store broer9.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fremover kan man som lastbilkunde på Storebæltsbroen og Øresundsbron bruge nummerpladen til at betale for turen. Det er Brobizz A/S, som lancerer løsningen, og den er blot den første i rækken af nye digitale produkter på vej. I stedet for at have en fysisk bizz i lastbilen, kan fx en vognmand eller speditør benytte nummerpladen til at betale og registrere turen over broen. Betalingen er baseret på den såkaldte ANPR-teknologi, hvor nummerpladen aflæses af et kamera, når lastbilen ankommer til betalingsanlægget. Samtidig sker fakturering for turen automatisk. ”Vi ønsker at tilbyde en mere fleksibel løsning, som ikke kræver, at en speditør med 1.000 biler skal have en bizz ud i hver eneste lastbil. Vi ved fra vores kunder, at det kan være en krævende opgave at administrere de mange bizz ‘er. Det skal nummerpladeløsningen lave om på, siger Henrik Heller Esberg, direktør i Brobizz A/S. Selvom nummerpladeløsningen kun er et supplement til den velkendte bizz, der som en fysisk enhed kommunike

Energioptimering giver grønne effekter20.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt er i gang med en omfattende udskiftning af oprindelige lyskilder til energibesparende LED på tværs af koncernens anlæg. Til april starter udskiftningen i den trafikerede Tårnbytunnel på Amager, og det vil føre flere grønne gevinster med sig. Sund & Bælt driver Danmarks største infrastrukturprojekter fra analyse til design og anlæg og den efterfølgende drift. Med hertil hører et ansvar for at tænke bæredygtighed ind i alle faserne. Derfor er Sund & Bælt i gang med en omfattende energioptimering af belysningssystemerne på nogle af Danmarks største bro- og tunnelanlæg. Store energibesparelser Sidste år blev belysning i tunellen under Øresund udskiftet med LED, og den eksisterende konstruktionsbelysning på Storebæltsbroens østbro er netop nu ved at blive udskiftet med den nyeste LED-armatur teknologi. Nu er turen kommet til den trafikerede Tårnbytunnel på Amager, som forventes at være klar med fuld LED-belysning til foråret 2023. 70.000 køretøjer passerer hver dag gennem Tårnby

Risiko for at storm lukker Storebæltsbroen i aften og tidligt lørdag morgen18.2.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Fredag aften er der risiko for, at Storebæltsbroen lukker pga. storm i tidsrummet fra kl. 22.00 til kl. 24.00. I denne periode varsler DMI en vindstyrke på over 25 m/s. Storebæltsbroen lukkes for al biltrafik ved vind af stormstyrke på 25 m/s af hensyn til trafikanternes sikkerhed. Vinden vil ifølge DMIs prognoser igen overstige 25 m/s tidligt lørdag morgen i tidsrummet fra kl. 05.00 til kl. 07.00, hvor der igen vil være risiko for en lukning. Sund & Bælt opfordrer derfor alle trafikanter, der skal over Storebæltsbroen i disse perioder, til at køre på andre tidspunkter. Allerede fredag eftermiddag forventer DMI vindstyrker på over 15 m/s, stigende i aften- og nattetimerne. Når vinden kommer over 15 m/s, forbydes vindfølsomme køretøjer at passere Storebæltsbroen. Læs mere om vindfølsomme køretøjer her. Følg med på storebaelt.dk eller tilmeld sms bromelding. Send sms til 1231 med teksten BRO INFO. Prognosen opdateres løbende på baggrund af ændring i DMIs forventninger.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum