Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen skal optimere vedligehold

Overledning til dobbeltrettet trafik er mulig, fordi der sidste år blev monteret mobile overledninger på Storebæltsforbindelsen som del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld og øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.
Natarbejde skaber tryghed og sikrer færre spærringer i dagtimerne
I takt med, at Storebæltsbroen bliver ældre, skal der mere vedligehold til på den knap 25 år gamle forbindelse. Samtidig stiger den daglige trafik over broen. Derfor har Sund & Bælt valgt at udføre arbejder om natten, hvor de lave trafiktal giver mulighed for at skabe et trafikfrit område i den ene side af broen, mens trafikken kører dobbeltrettet i den anden side.
Det giver plads til at løse en lang række opgaver samtidig, som ville kræve flere afspærringer, hvis de skulle foretages i dagtimerne med mere trafik. Samtidig giver det også en bedre sikkerhed for de medarbejdere, som udfører opgaver på broen.
- Vi kan genbruge knowhow fra tunnelspærringer i forbindelse med vores vedligehold af jernbanen til at planlægge vedligehold på vejen. Det vil i sidste ende også resultere i bedre fremkommelighed for bilisterne da arbejder på broerne i dagtimerne vil blive reduceret, siger Direktør for Drift & Vedligehold i Sund & Bælt, Bjarne Jørgensen.
En del af arbejdet bliver at montere nogle af de elektroniske færdselstavler, som indgår i den samlede opgradering af sikkerhed på broen med bl.a. ny skiltning og trafikstyring. I alt skal der i løbet af foråret opsættes ca. 60 variable tavler.
Trafikrestriktioner
Trafikken vil køre dobbeltrettet i nattetimerne torsdag aften, den 31. marts, frem til fredag morgen, den 1. april, i timerne kl. 21.00 til kl. 05.00.
Den følgende nat mellem fredag den 1. april og lørdag den 2. april arbejdes der igen på broen, og her lægges trafikken om til dobbeltrettet i perioden fra kl. 21.00 til kl. 06.00.
Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt.  Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges, henholdsvis om aftenen og igen om morgenen.
Det er ikke muligt for særtransporter bredere end 3,3 meter eller større end broklasse 100 at passere Storebælt i perioden med dobbeltrettet trafik. Læs mere om muligheder for passage med særtransporter på Vejdirektoratets hjemmeside under Udskrift for særtransporter.
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


