Dobbelt guld og en sølvmedalje for Balletfestivalen: Have Kommunikation og Det Kongelige Teater modtager fornem international hæder

Da Det Kongelige Teater fra 1. til 9. juni afviklede sin stort anlagte Balletfestival var målet ikke blot at præsentere ballet i verdensklasse. Det var også at få danskerne til at danse med og vise, at ballet er for alle.
I de tre måneder, der gik forud, drog Den Kongelige Ballet land og rige rundt og dansede med alt fra bryggeriarbejdere til superligaspillene fra Brøndby. Balletmester Nikolaj Hübbe udfordrede via sociale medier danskerne til at lære ballettrin og flere hundrede danseglade borgere deltog i fællesballet på Kongens Nytorv den 2. juni. Han hoppede om bord på S-togslinje B og besøgte asylcentre og snakkede med danskerne om – og udfordrede – deres forhold til ballet.
Under festivalen kunne man foruden klassiske og nyskabende balletforestillinger også deltage i talks med ledende politikere og meningsdannere, balletgadefester og dansekonkurrencer.
Best Public Relations event og Best Campaign in Arts & Entertainment
Kommunikation og konceptudvikling blev udført af Have Kommunikation og Det Kongelige Teater. Kampagnen indeholdt blandt andet en serien af videoer, som blev set 3,7 mio. gange, og kampagnens samlede rækkevidde estimeres til 11 mio.
Have Kommunikation og Det Kongelige Teater vi blive hædret ved Stevie Awards, også kendt som The International Business Awards, der uddeles i London den 20. oktober. Juryen består af prominente virksomhedsledere fra hele verden.
Balletfestivalen har vundet to guldmedaljer – for hhv. Best Public Relations Event og Communications or PR Campaign/Program of the Year (Arts & Entertainment) – og en sølvmedalje – for Best Brand Experience Event.
Balletten skal være noget for de mange
Hos Have Kommunikation stod direktionsmedlem Rasmus Navntoft i spidsen for kampagnen, og han udtaler følgende:
”Vi er ualmindeligt glade for det fantastiske samarbejde, vi har haft med Det Kongelige Teater. Balletfestivalen rummede en udfordring, som alle i dansk kulturliv står overfor: Hvordan bliver man relevant og værdiskabende for dem, der ikke allerede er inkarnerede kernebrugere? Det er en af de vigtigste kulturpolitiske nødder at knække i disse år, og derfor er vi stolte over, at vores bestræbelser nu bliver hædret.”
Kommunikationschef hos Det Kongelige Teater, Magnus Restofte, tilføjer:
”Der ligger en kæmpe tilfredsstillelse i, at det ambitiøse formidlingsarbejde, som Det Kongelige Teater og Have Kommunikation planlage og eksekverede i forbindelse med Balletfestivalen, nu hyldes med anerkendte kommunikationspriser. Og når man så samtidig kan se på tal og statistikker, at vi nåede ud til en masse nysgerrige danskere og gjorde en forskel, så er det en dobbelt bonus, vi alle skal huske at nyde og bygge videre på.”
Balletmester Nikolaj Hübbe konkluderer:
”Dans er en urkraft, som alle kender og forstår. Alle danser. Det ville vi gerne understrege med Balletfestivalen. Det gør ikke Den Kongelige Ballet mindre, at vi danser ballet sammen med medarbejderne på Fuglsang Bryggeri, mens de er iført deres arbejdsgummirøjsere. Tværtimod! Festivalen handlede om at komme i dialog med både den etablerede teatergænger og dem, der aldrig sætter deres ben hos os eller noget andet teater for den sags skyld. Disse priser markerer, at det er lykkedes – og det er vi meget glade for, for Den Kongelige Ballet er jo vores alles, og derfor skal vi også være noget for så mange som muligt.”
Have Kommunikation har tidligere vundet Stevie-bronzemedaljer for arbejdet med Anders And & Co., Børnehjertefonden og Trap Danmark, mens Årets Reumert i 2008 blev kåret til Live Event of the Year, og i 2007 blev Christian Have kåret til Best Communications Executive.
Stevie Awards uddeles den 20. oktober i London.
Med venlig hilsen
Have Kommunikation
For yderligere information, kontakt venligst:
Direktionsmedlem i Have Kommunikation, Rasmus Navntoft // rasmus@have.dk // 30707008
Billeder

Information om Det Kongelige Teater
Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Fire nye solister udnævnt i Den Kongelige Ballet6.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Balletchef Amy Watson afslutter sæsonen med fire nye udnævnelser.
Over 100.000 børn og voksne har besøgt Det Kongelige Teaters magiske teaterlegeplads27.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden september 2021 har Postyrium på hjul, Det Kongelige Teaters mobile oplevelsesunivers for børn, lagt vejen forbi udvalgte byer over hele landet, og nu har over 100.000 børn og deres voksne besøgt den magiske teaterlegeplads.
Unge tager ordet – og scenen – på grundlovsdag22.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 5. juni forvandles Skuespilhusets foyer til en levende demokratisk scene, når Talerskolen Røst og Det Kongelige Teater inviterer til en anderledes markering af grundlovsdag – med unge talere, korsang, scenekunst og sanselige smagsoplevelser.
Oplev Kongelig sommerballet fra Vrå til Stege15.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kongelig sommerballet er en elsket tradition, hvor Den Kongelige Ballet opfører en stribe gratis forestillinger i hele landet – under åben himmel i smukke, historiske omgivelser.
To af Nordens store kunstnere mødes i ny opera9.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nobelprismodtageren Jon Fosse og en af Danmarks mest betydningsfulde komponister Bent Sørensen forener ord og musik i ASLE OG ALIDA – en ny, dansk-norsk opera om tro, håb og kærlighed på Operaens Store Scene.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum