DM i pløjning 2021 bliver med tilskuere

Modsat sidste år er danmarksmesterskabet i pløjning 2021 åbent for tilskuere. Mesterskabet bliver afholdt den 30. oktober i Nordjylland.
Grundet corona måtte landets bedste pløjere i 2020 konkurrere uden et publikum. I år betyder de lettede coronarestriktioner, at publikum igen kan være med. Foto: Lærke Weensgaard

Danmarks bedste pløjere kan i år kåres foran et publikum. Ved sidste års danmarksmesterskab i pløjning blev stævnet afholdt uden tilskuere grundet de daværende coronarestriktioner. I år er publikum atter budt med, når LandboUngdom inviterer til DM i pløjning 2021 den 30. oktober i Nibe ved Nordjylland.

”Vi er super glade for, at folk igen kan komme og opleve vores sport og samtidig også se, hvad LandboUngdom er. Vi følger løbende coronarestriktionerne tæt og er klar til at tilpasse konkurrencen de restriktioner, der vil være gældende i efteråret,” siger Jakob Neimann, formand for styregruppen bag mesterskabet.

Danmarksmesterskabet bliver i år arrangeret af Region Aalborg LandboUngdom, mens Rokkedahl Landbrug lægger jord til plovene.

Kig ind i besøgsstalden
Rokkedahl Landbrug er førende i produktion af velfærdskyllinger, som de sælger til en lang række danske supermarkeder samt udvalgte restauranter og slagtermestre. De driver derudover også 1800 hektar planteavl. Skulle publikum under mesterskabet få lyst til at kigge på andet end traktorer, kan de få indblik i Rokkedahls kyllingeproduktion, da der bliver holdt åbent stald. Her kan de besøgende kan komme helt tæt på kyllingerne.

”Vi har oplevet enorm stor gæstfrihed hos Rokkedahl, og vi er rigtig glade for at samarbejde med dem om DM. Så vi sætter også stor pris på, at vi kan tilbyde publikum at komme ind i Rokkedahls besøgsstald,” siger Jakob Neimann.

Danmarksmesterskabet bliver i år afholdt som et 1-dagsstævne og er åbent for LU-, veteran- og skolepløjere. Skolepløjerne har særskilt mulighed for at træne dagen før stævnet. Her stiller Rokkedahl Landbrug en mark til rådighed, hvor de unge pløjere kan pudse evnerne af, inden konkurrencen går i gang.

LandboUngdom følger udviklingen i coronarestriktionerne og sørger for, at stævnet bliver en god og tryg dag for både pløjere, tilskuere og frivillige.

Jakob Neimann
Formand for styregruppen bag DM i pløjning 2021