Djøf

Djøfs TechDK Kommission: Behov for stærkere demokratisk kontrol med techgiganterne

Del

Den teknologiske udvikling åbner masser af muligheder. Men udfordrer også helt grundlæggende demokratiske principper. Det skal vi som samfund have styr på, lyder budskabet fra Djøfs TechDK Kommission i en ny rapport om demokrati og teknologi.

Overtrædelse af databeskyttelsesloven skal straffes hårdere – og i grove tilfælde med op til to år i fængsel. Der skal være langt mere åbenhed om myndighedernes brug af data om borgerne i afgørelser. Og mikromålrettet politisk reklame på sociale medier skal begrænses. Sådan lyder tre af de i alt 17 konkrete anbefalinger, som Djøfs TechDK Kommission i dag spiller ud med i en rapport om den teknologiske udviklings betydning for demokratiet.

”Vi skal sikre, at det datadrevne samfund videreudvikler vores demokrati samtidig med, at vi bevarer respekten for de værdier og grundprincipper, vores samfund bygger på og sikrer fortsat transparens, så vi også i fremtiden kan stole på myndighedernes afgørelser. Digitaliseringen og den teknologiske udvikling stiller krav til os. Og vi er der, hvor vi er nødt til at sige, at med lov skal techland bygges”, siger Stine Bosse, formand for Djøfs TechDK Kommission.

Selvom de nye digitale teknologier rummer store muligheder, giver de også udfordringer. Det gælder når et stigende antal beslutninger i den offentlige forvaltning baseres på uigennemsigtige algoritmer. Når få og meget store sociale medier overtager rollen som forum for mere og mere af den offentlige debat – og styrer, hvad og hvordan den enkelte får præsenteret indhold. Eller når samfund og lovgivning har svært ved at følge med den teknologiske udvikling.

Derfor præsenterer den nye rapport forslag, der skal sikre øget transparens om, hvordan vores data bliver anvendt af offentlige myndigheder og private virksomheder. Og som skal sikre åbenhed om rammerne for den demokratiske samtale på de sociale medier. Blandt forslagene er at:

  • Grov overtrædelse af databeskyttelsesloven skal straffes med op til to års fængsel. Bøder har vist sig ikke at være tilstrækkelige.
  • Reglerne for politiske reklamer på tværs af medier skal harmoniseres. I dag er der strikse regler for eksempelvis TV-medier, men ikke for de sociale medier.
  • Mikromålrettet politisk reklame skal begrænses, så det bliver vanskeligere at manipulere med os på baggrund af de personlige data, de sociale medier samler sammen om os alle.
  • Der skal være øget transparens om datainput og automatiseret sagsbehandling i den offentlige sektor, så vi ved, hvilke kriterier og datakilder, der ligger til grund for en afgørelse.

”Vores forslag vil givetvis vække debat og kritik. Det er også hensigten. Selv om vi aktuelt oplever en tendens til, at techgiganterne føler sig presset til at tage et lidt større ansvar for deres forretningsmodeller, er det langt fra tilstrækkeligt. Og det er ikke nok at adressere de samfundsmæssige udfordringer. Vi bliver også nødt til at have en helt konkret debat om, hvordan vi som samfund får styr på den teknologiske udvikling. Den skal ikke styre os”, slutter Stine Bosse.

Hele rapporten kan ses på djoef.dk: https://www.djoef.dk//-/media/documents/djoef/t/techdk_rapport_2_demokrati_a4_1119_final.ashx

Yderligere kommentarer kan fås via Jakob Stig Jørgensen, mediechef i Djøf: 29709495

Nøgleord

Information om Djøf

Djøf
Djøf
Gothersgade 133
1123 København K

33 95 97 00https://www.djoef.dk/

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.

Fælles for djøferne er deres centrale betydning for udviklingen og driften af såvel private virksomheder som offentlige organisationer. Djøferne løfter komplekse opgaver, der kræver analytiske evner og stor indsigt i nationale og internationale forhold. Djøfere varetager mange forskellige funktioner inden for ledelse, administration, økonomi, jura, kommunikation, HR, marketing, undervisning og forskning med mere.

Følg pressemeddelelser fra Djøf

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Djøf

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum