Alexandra Instituttet

Djøfokratiet i landets bestyrelser spænder ben for innovationen

Del

AI-Professor: Vi skal have langt flere dataloger og fysikere med i landets bestyrelser, hvis vi for alvor skal omfavne moderne teknologi som kunstig intelligens. Vores AI-professor Anders Kofod-Petersen er enig i Accentures udmelding til Børsen om, at der skal flere digitale kompetencer på bestyrelsesniveau. Og det gælder ikke kun for bankerne.

Af Anders Kofod-Petersen, Distinguished AI Research Scientist, Alexandra Instituttet

Vi kalder os det mest digitaliserede land i verden. Alligevel viser nøgletal fra Danmarks Statistik, at det kun fem procent af de danske virksomheder, der anvender avancerede teknologier som kunstig intelligens, maskinlæring og brug af big data.

Vi ved også, at mere end 50 procent af virksomhederne eksperimenterer med kunstig intelligens og maskinlæring, men kun få sætter det i produktion. Vi har altså majoriteten, som prøver, men minoriteten som gør det.

Min hypotese er, at det skyldes manglende kompetencer hos direktion og bestyrelser. Det er næsten unfair at kræve, at den administrerende direktør skal være innovativ, da de næsten er ansat drift og til at sørge for at regnskaberne er i orden.

Bestyrelserne ved typisk for lidt om ny teknologi, da de er sammensat med gamle kompetencer som jurister og økonomer. Der er for langt mellem dataloger og fysikere, som kan se potentialet i ny teknologi. Langt de fleste bestyrelser bør bestå af folk, der ved noget om teknologi. Også selv om de ikke sælger teknologi.

Tag bankerne, der er en gammel sektor. Men som klassisk industri eksisterer den ikke længere. Det er mig en gåde, at de store finansinstitutioner ikke kun har techfolk i bestyrelserne. Hvis man ser på, hvor langsomt de rykker teknologisk, så bliver de udkonkurreret snart. De burde være techvirksomheder. Selv om de taler om ny teknologi, så eksekverer de ikke nok på det.

Advokatbranchen er måske endnu bedre eksempel, fordi mange af de ting, som jurister gør i dag, som at se klausuler og arbejdskontrakter igennem, kan man automatisere. Hvis man vil sagsøge sin nabo, eller hvis man vil starte en virksomhed, kan man i virkeligheden tilbyde det som en webservice. Det er en helt anden forretningsmodel, end man gør dag. Enten må man ryste posen, eller også må man vente på, at der kommer en techvirksomhed og gør det.

En anden hypotese er, at man ofte betragter projekter med kunstig intelligens som it-projekter. Problemet er bare, at det ikke er it-projekter. Det handler i hovedsagen om organisations- og forretningsudvikling.

Tag et eksempel som chatbots. Indtil for nylig ansatte vi en masse mennesker til kundesupport. Dem har vi udskiftet med chatbots. Virksomhederne opfatter det som et it-projekt, men det er det ikke. Det er en automatisering af din kundekontakt, og derfor er det mere et spørgsmål om at skrue organisationen sammen på en ny måde.

Kogt ned så handler det i dag om, at du sætter eksperimenter i gang, fordi du så kan gøre, som du har fået besked på af din chef: Være innovativ. Man har lavet et it-eksperiment, men man har ikke tænkt over, at det måske ændrer ens forretningsmodel, og hvordan organisationen er involveret.

Det er derfor, jeg tror, at der er et miskmask mellem, hvor mange virksomheder, der eksperimenterer, og hvor få, der eksekverer. Man vil gerne have et projekt med kunstig intelligens, men man får ikke tænkt over, hvad det gør ved virksomhedens organisation. Og hvis vi skal have de tanker i gang, så kræver det, at man helt oppe fra topledelsen forstår - og ønsker - den nødvendige, teknologiske transformation.

Billeder

Links

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet er med når ConTech Lab og Aarsleff skaber transparens om økonomi og færdiggørelsesgrad13.4.2021 12:08:01 CEST | Pressemeddelelse

ConTech Lab ruller nu sit første pionerprojekt ud, hvor fokus er at skabe transparens, så både bygherrer og projektteam løbende kan få overblik over projektets økonomi og færdiggørelsesgrad. Aarsleff er den primære samarbejdspartner og pionérprojektet supporteres derudover af EG, eksperter inden for datadesign fra Alexandra Instituttet samt inden for projektøkonomi fra DTU.

Kan man bruge etik som AI-konkurrenceparameter?6.4.2021 14:04:02 CEST | Blog

Produkter og services, der kan være til gavn for menneskeheden, kan også blive brugt til uforvarende at vildlede og manipulere forbrugere, gøre folk afhængige og til at påvirke politiske holdninger. Virksomheder bliver nødt til at have kontrol over deres digitale designproces, når det kommer til etik. Til det har et nyt projekt udviklet et værktøj, som vi dykker ned i her, og vi kigger på, hvordan det kan forholde sig til AI-udvikling. Spørgsmålet er nemlig, om det at udvikle etiske digitale produkter, services og forretningsgange kan være det, der adskiller dig fra dine konkurrenter?

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum