Djøf: Regeringen spiller hasard med Danmark som videnssamfund

Der er ingen efterspørgsel på kortere og dårligere uddannelser til de unge. Regeringen gambler med Danmarks fremtid som videnssamfund, siger Sara Vergo, formand for Djøf, til regeringens udspil ”Forberedt på fremtiden I”

Halvdelen af alle kandidatuddannelser i Danmark skal skæres ned fra to til et år. Formand for Djøf, Sara Vergo forstår ikke, hvorfor regeringen finder det nødvendigt at forringe uddannelsesniveauet i Danmark:

- Regeringen har hverken lyttet til studerende eller arbejdsgiverne. Djøfs undersøgelser viser, at hverken private eller offentlige chefer ønsker sig 1-årige kandidater, og vores studerende føler sig godt rustet fagligt til arbejdsmarkedet. En lang række forbund, store konsulenthuse og en samlet revisionsbranche har advaret regeringen om, at det vil gå ud over kvaliteten. Alligevel vælger regeringen at sætte gang i et spil hasard med det høje uddannelsesniveau, vi bryster os af i Danmark, siger Sara Vergo, formand for Djøf.

- Regeringen taler om behov for erhvervsretning af uddannelserne. Men erhvervsretning er ikke en modsætning til akademisk faglighed. Kun få universitetsuddannelser uddanner til en specifik profession, og styrken ved de akademiske uddannelser er netop, at de giver grundkompetencer til en bred vifte af jobs. En universitetsuddannelse uddanner ikke kun til det første job, men til et varieret og langt arbejdsliv, påpeger Sara Vergo.

Regeringen lægger det ud til universiteterne, de studerende og erhvervslivet selv at beslutte hvilke uddannelser, der skal forringes med kortere studietid.

- Alligevel siger uddannelsesminister Christina Egelund, at det først og fremmest er de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser, der skal holde for. Det er en skam for samfundet, for der er en kæmpe efterspørgsel på kandidater fra de samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske uddannelser. Vores nyuddannede går direkte ud i job, og der er stort set ingen ledighed. Regeringen gambler med kvaliteten af uddannelserne for en gruppe, som samfundet har brug for, advarer Djøfs formand, Sara Vergo,

Yderligere kommentarer kontakt uddannelsespolitisk chef i Djøf, Astrid Gufler, tlf. 28 75 47 84