Djøf om regeringens nærhedsreform: Den manglende ingrediens er samarbejde

Det er både en afgørende ambition og helt nødvendigt, at statsminister Mette Frederiksen lægger op til en nærhedsreform, siger Djøfs formand Henning Thiesen.

Der er behov for et målrettet arbejde for at skabe en offentlig sektor med mere tillid, faglighed og arbejdsglæde - til gavn og glæde for borgerne. Men skiftende regeringer har forsøgt netop det de sidste 25 år: Moderniseringsprogram, kvalitetsreform, frikommuner, tillidsreform og sammenhængsreform har alle gjort os klogere, men ikke bragt os i mål. Denne gang bliver det forhåbentligt anderledes.

Sådan lyder Djøfs reaktion på statsministerens tale ved Folketingets åbning i dag.

”Forslaget om en nærhedsreform viser reel vilje og selverkendelse. For politikere er ikke altid gode nok til at sige nej til nye regler, når kolleger og medier kræver hurtig handling. Men god velfærd kommer ikke af politisk vilje og klare rammer alene. God velfærd skabes i samarbejdet mellem engagerede og fagligt dygtige medarbejdere og ledere. I fællesskab og på tværs af faggrupper. Men regeringens udspil kunne godt indeholde meget mere om samarbejde. Det er sådan, vi kommer i mål. Både i det daglige og i udviklingen og implementeringen af nærhedsreformen,” siger formand for Djøf, Henning Thiesen.

Regeringen fokuserer på færre dokumentationskrav, mindre unødigt bureaukrati og styrket lokal ledelse. Men det er ikke gjort med det. Samme offentlige medarbejdere, ledere og faglige organisationer skal inddrages og tages med på råd hele vejen. Også når nærhedsreformen er blevet implementeret og skal evalueres og videreudvikles.

”Det er sådan, vi bryder barrierer ned, skaber forståelse og fælles mål og retning. Det er sådan, vi åbenbarer nye løsninger, syretester, fornyer og fanger dårlige idéer i opløbet. Og det er sådan vi skaber et arbejdsmiljø, hvor ledere og medarbejdere løfter i flok. Lige nu er rammerne for samarbejde på tværs af faggrupper ikke gode nok. Og det er vi nødt til at gøre noget ved,” siger Henning Thiesen.

”Det vil tage tid og ressourcer. Men resultatet vil markere et varigt skifte. For et godt samarbejde mellem faggrupperne i velfærdsstaten er en forudsætning for at lykkes. Det gælder ikke mindst samarbejdet mellem de administrative niveauer og medarbejderne i de offentlige sektorer, fra frontlinje til forvaltning og fra sygehus til styrelse. Og det må gerne tage tid at finde løsningerne, så de spirer fra grunden af. Hellere lave en reform, der holder i 10 år end et snuptag, der forkastes om et år”, siger Henning Thiesen.

For yderligere kommentarer eller info:

Mediechef Jakob Stig Jørgensen: 29709495

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.