Djøf om OK21-forlig i staten: Smalt, men med få gode signaler

Udover forbedring af løn og aftale om seniorbonus indeholder forliget også andre vigtige forbedringer og justeringer for akademikerne i den offentlige sektor – bl.a. bliver vilkårene for undervisere og forskere forbedret på forskellig vis. For kontorcheferne i staten er der også aftalt en række forbedringer.

Her til aften er forhandlingerne om OK21 på statens område faldet på plads.

Siden marts 2020, hvor Danmark første gang måtte lukke ned, har det stået klart, at overenskomstforhandlingerne på det offentlige område ville blive påvirket af de samfundsøkonomiske konsekvenser af sundhedskrisen.

Når man betragter overenskomstresultatet, fornægter den økonomiske virkelighed sig ikke, men parterne er blevet enige om en ansvarlig økonomisk ramme, og der er blevet plads til – efter omstændighederne – fornuftige lønforbedringer.

Formand for Djøf Offentlig Sara Vergo siger om overenskomstresultatet:

”Jeg tror, at alle offentligt ansatte har været stolte af at kunne vise hele Danmark, at det i krisetider betaler sig at have en veldrevet offentlig sektor. Driften af den offentlige sektor hviler på skuldrene af dedikerede og arbejdsomme medarbejdere. Jeg synes, at det er helt rimeligt, at de offentligt ansatte med disse overenskomstforhandlinger kan forvente, at deres løn er lidt mere værd om tre år, end den er i dag”.

Sara Vergo fortsætter:

”Jeg havde også forventet, at vi ville møde en arbejdsgiver, som var imødekommende i forhold til at finde løsninger på det store arbejdspres, som vores medlemmer i staten oplever. Der må jeg bare erkende, at ministeren ikke ønskede at komme os i møde. Medlemmerne savner i den grad en fornuftig balance mellem arbejdsliv og privatliv, så den dagsorden fastholder vi også på den anden side af overenskomstforhandlingerne”.

Sara Vergo konstaterer med tilfredshed, at der er aftalt en anerkendelse af seniorerne:

”Det er centralt for Djøf at finde veje til at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet. Det er en dagsorden, som jeg flere gange har haft mulighed for at drøfte med Skatteministeren, efter han blev arbejdsgiver for alle medarbejderne i staten. Jeg er derfor glad for, at vi i fællesskab sender et signal om, at seniorerne er en værdifuld ressource på statens arbejdspladser”.

For chefer i staten er der aftalt en række forbedringer, bl.a. for den store gruppe af kontorchefer.

Formand for offentlige chefer i Djøf Hanne Fugl Eskjær siger:

”Det er et smalt overenskomstforlig, som afspejler de usikre økonomiske tider, vi står i. Selvom jeg kunne have ønsket mig et bredere forlig, er jeg tilfreds med, at det er lykkedes at få aftalt tiltrængte forbedringer for cheferne i staten, hvis ledelsesopgaver bliver stadigt tungere og mere krævende.”

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.