Djøf om Instrukskommission: Kritik af embedsmænd giver stof til eftertanke

Instrukskommissionen har fundet grundlag for at rette alvorlig kritik af fem navngivne embedsmænd. - Det er alvorligt, siger Henning Thiesen, formand for Djøf

Instrukskommissionen har nu afleveret sidste del af udredningen om adskillelsen af gifte eller samlevende asylansøgere, hvoraf den ene var mindreårig ved indkvartering i asylsystemet.

- Kommissionens kritik er alvorlig, og det er alvorligt, at kommissionen finder, at der er blevet administreret i strid med gældende lovgivning. Ved en umiddelbar læsning fremstår ansvarsvurderingen af embedsmændene hård, hvad Instrukskommissionen også selv italesætter, siger Henning Thiesen, formand for Djøf og fortsætter:

- Der er ingen embedsmænd eller -kvinder, der går på arbejde for at bryde loven eller lave et dårligt stykke arbejde. Tværtimod. Embedsværket er drevet af en stærk ambition om at løse opgaverne ordentligt, sagligt og lovligt og med et højt fagligt niveau. Og det sker heldigvis hver eneste dag året rundt. Men der bliver begået fejl. Sådan er det alle steder, og sådan kan det desværre også være i embedsværket. Instrukskommissionen konkluderer, at det er sket i denne sag, og det er beklageligt.

Henning Thiesen pointerer, at embedsmænd skal balancere mellem loyalitet over for den politiske ledelse og loyalitet over for, at loven overholdes:

- Vi lytter til Instrukskommissionens konklusioner, men vil gerne understrege det svære dilemma, som man kan stå i som offentligt ansat, hvis man har en meget insisterende politisk chef. En problemstilling, Instrukskommissionen også selv påpeger.

Djøf vil nu nærlæse Instrukskommissionens beretning og vurderinger af embedsmændenes ansvar, da det stod klart, at ministeren ønskede en undtagelsesfri administration.

- Alene det, at Instrukskommissionen finder grundlag for at rette alvorlig kritik af fem embedsmænd kalder på kritisk selvrefleksion – både blandt de folkevalgte politikere, men også blandt embedsmænd og dermed Djøfs medlemmer. Der er brug for ekstra opmærksomhed på de klassiske embedsmandsdyder, som måske ikke altid bliver værdsat i en hektisk politisk hverdag.

- Vi bemærker, at Instrukskommissionen selv påpeger, at politikerne kan udfordre embedsværket – men også behovet for en politisk respekt om embedsværkets faglige ekspertise og vigtigheden af, at embedsværket kan sætte en retlige/juridisk grænse, når det er nødvendigt. Med andre ord; man er nødt til at lytte til det ubelejlige synspunkt, siger Henning Thiesen.

Djøf er tilfreds med, at regeringen afventer udfaldet af den kommende rigsretssag, før de indleder eventuelle ansættelsesretlige skridt mod de fem embedsmænd som følge af kritikken fra Instrukskommissionen.

- Vi bistår naturligvis berørte medlemmer, i det forløb der følger. Og det er efter vores opfattelse rigtigt at afvente udfaldet af den kommende rigsretssag mod Inger Støjberg, der som minister pressede på for at gennemføre en adskillelse af de asylansøgende par uden mulighed for undtagelser, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf henter stærke profiler til public affairs16.8.2021 13:42:21 CEST | Pressemeddelelse

Djøf ansætter to nye, stærke navne, som skal være med til at styrke Djøfs politiske interessevaretagelse og dialog med omverden. Jannik Schack tiltræder som ny politisk chefrådgiver og Mathilde Torp Carlsen bliver ny SoMe-manager. ”I Djøf er det vores ambition at få Danmark til at finde sammen på tværs af forskelligheder og på tværs af fag og brancher. Jannik og Mathilde får afgørende roller i arbejdet med at vise, at samfundsvidenskabelige problemknusere som jurister og økonomer er en vigtig del af løsningen på vores samfunds udfordringer. De har begge veludviklet sans for politik og interessevaretagelse - og for at sætte dagsorden med den helt rigtige timing. Jeg er rigtigt glad for at byde Mathilde og Jannik velkommen”, siger Jakob Stig Jørgensen, chef for Public Affairs i Djøf. Jannik Schack bliver som politisk chefrådgiver ansvarlig for det erhvervspolitiske område. ”Jeg glæder mig meget til at blive en del af holdet og være med til at synliggøre værdien af det arbejde, som Djøfs

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet