Djøf: Nødvendigt med ro om finansiering af uddannelserne

Finansloven for 2020 viderefører taxameterløftet til humaniora og samfundsvidenskab. Afgørende for at sikre kvaliteten af uddannelserne, siger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Måneders usikkerhed om finansieringen af uddannelserne for 85.000 studerede på de humanistiske og samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser er nu afløst sikkerhed for, at bevillingerne bliver ført videre på finansloven for 2020

- Det er godt og helt afgørende, at der bliver skabt ro om finansieringen af uddannelserne. Universiteterne har i gennem de senere år gennemgået meget store forandringer og både de studerende, underviserne og universitetsledelserne har et meget tiltrængt behov for ro om budgetterne, så de kan planlægge og udvikle undervisningen, så vi får dygtige og kompetente kandidater. Det har virksomhederne og samfundet brug for, siger Henning Thiesen, formand for Djøf.

- Vi er derfor meget tilfredse med, at der i forbindelse med finanslovsforliget for 2020 mellem regeringen og Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet er sat 290 millioner kroner af til at videreføre det ekstraordinære løft af taxametertilskuddet, samtidig med at omprioriteringsbidraget på uddannelserne bliver fjernet, fortsætter han.

Humaniora og Samfundsvidenskaberne har siden 2010, hvor det blev dokumenteret, at de var kraftigt underfinansierede, fået et ekstraordinært tilskud hver år.

- Det burde ikke være nødvendigt med denne diskussion hver år. Det skaber en enorm usikkerhed blandt de studerende og deres undervisere om de fremtidige rammer for undervisningen. Derfor vil vi opfordre regeringen og Folketinget til at sikre et permanent løft i bevillingerne, så man får mulighed for at fokusere på kerneopgaven om at sikre og øge kvaliteten i undervisningen, siger Henning Thiesen.

Han peger på, at det handler om helt basale forhold som mere dialog mellem undervisere og studerende, mere individuel vejledning, sparring og feedback på opgaver. Om systematisk at arbejde med at øge de studerende trivsel og engagement i undervisningen.

- Selvfølgelig skal universiteterne hele tiden have fokus på at uddanne de rigtige kandidater, der kan imødekomme de fremtidige behov på arbejdsmarkedet. Den udvikling er fuld i gang – bl.a. i kraft af dimensionering af uddannelserne og en tæt dialog mellem universiteterne og de private virksomheder og offentlige institutioner, der aftager kandidaterne. Men når man har optaget de studerende, skal kvaliteten af uddannelsen selvfølgelig være i top, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.