Djøf: Hvorfor skal de unge igen betale den højeste pris

Regeringens udspil om en markant lavere dagpengesats for nyuddannede møder hovedrysten hos Djøf: - Hvorfor er det igen de unge nyuddannede, der skal holdes for, når man ønsker at lave nødvendige forbedringer andre steder i dagpengesystemet?, spørger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Han er kritisk over for forslaget fra regeringen om at sænke dagpengesatsen for nyuddannede til 9.500 kr. – en forringelse på omkring 4.000 kr. om måneden og samtidig halvere dagpengeperioden til et år.

- Det giver ikke mening, hvis politikerne ønsker at opretholde en stærk tilslutning til det samlede dagpengesystem. Nyuddannede er i den grad klar til at komme i gang med at arbejdeog tjene deres egne penge. I stedet for at presse dem økonomisk, bør Folketinget sætte langt mere aktivt ind med en indsats for at sikre et godt match mellem virksomhederne og de nyuddannede, pointerer Henning Thiesen.

Djøf er til gengæld positiv over for den del af regeringens udspil der handler om at lave forbedringer i det generelle dagpengesystem:

- Det er helt nødvendigt at se på den generelle dagpengesats, og en trappemodel med højere dagpenge i de første måneder af en ledighedsperiode, som regeringen foreslår, lyder interessant. Det er en model, vi gerne vil indgå i nærmere drøftelser om, siger Henning Thiesen.

Til debatten om at øge arbejdsudbuddet og sikre flere hænder på et buldrende arbejdsmarked foreslår Djøf, at regeringen i stedet kigger på incitamenter til folk, der lyst og kræfter til at blive på arbejdsmarkedet – også efter de har nået folkepensionsalderen.

- Det er fuldt ud forståeligt, at lønmodtagere med et meget langt og måske hårdt arbejdsliv vælger at benytte ”Arne-pensionen” og trække sig tidligere tilbage. Men der er heldigvis også mange, der har kræfter til at blive lidt længere tid på arbejdsmarkedet. Her kan Folketinget med fordel se på incitamenter som skattepræmier ved senere tilbagetrækning, mere fleksible muligheder for at kombinere arbejde med folkepension og bedre vilkår, hvis man udskyder sin folkepension, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer på tlf. 29 62 40 66.