Djøf: Hvorfor skal de unge igen betale den højeste pris

Regeringens udspil om en markant lavere dagpengesats for nyuddannede møder hovedrysten hos Djøf: - Hvorfor er det igen de unge nyuddannede, der skal holdes for, når man ønsker at lave nødvendige forbedringer andre steder i dagpengesystemet?, spørger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Han er kritisk over for forslaget fra regeringen om at sænke dagpengesatsen for nyuddannede til 9.500 kr. – en forringelse på omkring 4.000 kr. om måneden og samtidig halvere dagpengeperioden til et år.

- Det giver ikke mening, hvis politikerne ønsker at opretholde en stærk tilslutning til det samlede dagpengesystem. Nyuddannede er i den grad klar til at komme i gang med at arbejdeog tjene deres egne penge. I stedet for at presse dem økonomisk, bør Folketinget sætte langt mere aktivt ind med en indsats for at sikre et godt match mellem virksomhederne og de nyuddannede, pointerer Henning Thiesen.

Djøf er til gengæld positiv over for den del af regeringens udspil der handler om at lave forbedringer i det generelle dagpengesystem:

- Det er helt nødvendigt at se på den generelle dagpengesats, og en trappemodel med højere dagpenge i de første måneder af en ledighedsperiode, som regeringen foreslår, lyder interessant. Det er en model, vi gerne vil indgå i nærmere drøftelser om, siger Henning Thiesen.

Til debatten om at øge arbejdsudbuddet og sikre flere hænder på et buldrende arbejdsmarked foreslår Djøf, at regeringen i stedet kigger på incitamenter til folk, der lyst og kræfter til at blive på arbejdsmarkedet – også efter de har nået folkepensionsalderen.

- Det er fuldt ud forståeligt, at lønmodtagere med et meget langt og måske hårdt arbejdsliv vælger at benytte ”Arne-pensionen” og trække sig tidligere tilbage. Men der er heldigvis også mange, der har kræfter til at blive lidt længere tid på arbejdsmarkedet. Her kan Folketinget med fordel se på incitamenter som skattepræmier ved senere tilbagetrækning, mere fleksible muligheder for at kombinere arbejde med folkepension og bedre vilkår, hvis man udskyder sin folkepension, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer på tlf. 29 62 40 66.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf henter stærke profiler til public affairs16.8.2021 13:42:21 CEST | Pressemeddelelse

Djøf ansætter to nye, stærke navne, som skal være med til at styrke Djøfs politiske interessevaretagelse og dialog med omverden. Jannik Schack tiltræder som ny politisk chefrådgiver og Mathilde Torp Carlsen bliver ny SoMe-manager. ”I Djøf er det vores ambition at få Danmark til at finde sammen på tværs af forskelligheder og på tværs af fag og brancher. Jannik og Mathilde får afgørende roller i arbejdet med at vise, at samfundsvidenskabelige problemknusere som jurister og økonomer er en vigtig del af løsningen på vores samfunds udfordringer. De har begge veludviklet sans for politik og interessevaretagelse - og for at sætte dagsorden med den helt rigtige timing. Jeg er rigtigt glad for at byde Mathilde og Jannik velkommen”, siger Jakob Stig Jørgensen, chef for Public Affairs i Djøf. Jannik Schack bliver som politisk chefrådgiver ansvarlig for det erhvervspolitiske område. ”Jeg glæder mig meget til at blive en del af holdet og være med til at synliggøre værdien af det arbejde, som Djøfs

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet