Djøf hjælper ukrainske flygtninge i arbejde

Krigen i Ukraine har gjort, at et stort antal flygtninge er kommet til Danmark. Mange ukrainere vil gerne i arbejde og mangler den fornødne hjælp til at blive klogere på, hvordan vi arbejder her i Danmark. Djøf er nu klar til at hjælpe ukrainske flygtninge bl.a. ved at give dem mulighed for at møde danske mentorer landet over.
Mentor Kristian Thomsen, partner i IT-konsulentvirksomheden AETY står her sammen med mentee Daria Dotsenko fra Ukraine. ”Jeg er begejstret for at lære mere om jobmulighederne i Danmark. Det er fantastisk at få noget hjælp, fordi jeg ønsker at vide, hvordan det er at være en god medarbejder her i Danmark. Jeg tror, at et møde med en mentor vil hjælpe mig”, siger revisoruddannede Daria Dotsenko.

Krigen raser i øjeblikket i Ukraine, og det betyder, at Danmark har taget imod tusindvis af ukrainske flygtninge. Flygtninge, der er klar til at arbejde og lære mere om, hvordan det er at arbejde i Danmark.

Derfor har Djøf lanceret en særlig mentorordning rettet mod ukrainske flygtninge, der har en uddannelse eller arbejde, der svarer til vores medlemmers.

”I Djøf vil vi gerne yde vores bidrag til, at Danmark som samfund håndterer flygtningekrisen på bedst mulige vis, og derfor vil vi gerne hjælpe de nye flygtninge sikkert ind på det danske arbejdsmarked. Mange Ukrainske flygtninge har ressourcer, som vi her i Danmark har brug for. Flygtninge, som eksempelvis er revisorer, økonomer og jurister,” siger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Den særlige mentorordning består af en række møder mellem mentor og mentee, og ordningen kan blive en vej ind på det danske arbejdsmarked for ukrainske flygtninge. Nogle af mentorens vigtigste opgaver er at sørge for, at den flygtede bliver klogere på de krav og forventninger, der er til en medarbejder på det danske arbejdsmarked.

”Vores mentorer kan blandt andet tilbyde rådgivning i forhold til at komme i job og fortælle om, hvordan det danske arbejdsmarked fungerer. Mentorerne kan trække på deres eget netværk. Og selvfølgelig kan mentorerne også fortælle om alle de uskrevne normer her i Danmark, som ukrainske flygtninge måske ikke kender til,” siger Henning Thiesen.

Et særligt medlemskab til ukrainere

På baggrund af flygtningekrisen i 2015 besluttede Djøf at tilbyde et flygtningemedlemskab som var særligt målrettet syriske flygtninge. Et medlemskab dengang kostede 1 krone. På baggrund af krigen i Ukraine er flygtningemedlemskabet justeret, så det omfatter følgende:

• Flygtningemedlemskabet omfatter alle flygtninge med en samfundsvidenskabelig eller erhvervsøkonomisk baggrund. Det er ikke et krav, at man søger asyl.
  • Medlemskabet er gratis det første år.
  • Man kan blive flygtningemedlem inden for de to første år efter ankomst til Danmark.

Et forløb består typisk af tre mentormøder og et afklaringsmøde. Det er typisk flygtningen, der bestemmer indholdet under forløbene, og en af mentorens vigtigste opgaver er at sørge for, at den flygtede bliver klogere på de krav og forventninger, der et til en medarbejder på det danske arbejdsmarked.

Henning Thiesen, formand for Djøf, tlf. 29 62 40 66

Else Iversen, chefkonsulent i Djøf Netværk og Arrangementer, tlf. 21 46 34 51