Djøf: Fædre ønsker mere barsel

Fædrene er klar til at tage en større andel af barselsorloven, viser en ny undersøgelse fra Djøf. "Folketinget har en historisk mulighed for at fremme ligestilling på arbejdsmarkedet, når de skal fordele den øremærkede barsel til fædre og mødre", siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat og næstformand i Djøf.

En ny undersøgelse fra Djøf blandt erhvervsaktive djøfere i alderen 25-45 år viser, at fædrene er klar til at tage en større andel af barselsorloven.

"40 procent af mændene ville gerne have holdt mere orlov, mens det samme gælder 34 procent af kvinderne. Særligt de privatansatte mænd, som er dem der holder mindst orlov, ville gerne have haft mere orlov (47 procent)", forklarer Henrik Funder, formand for Djøf Privat og næstformand for Djøf, om undersøgelsen.

Undersøgelsen viser, at de offentligt ansatte holder længere orlov med deres børn end de privatansatte. 60 procent af de privatansatte mænd holder mere end to måneders orlov, mens det samme gælder 75 procent af de offentligt ansatte mænd. 32 procent af de privatansatte kvinder holder mere end ti måneders orlov, mens 40 procent af de offentligt ansatte kvinder har holdt mere end ti måneders orlov med deres yngste barn.

Hver anden kvinde svarer, at deres orlov har haft en lidt eller meget negativ indflydelse på deres karriere. 15 procent af mændene oplever det samme.

"Den skæve orlovsfordeling mellem mænd og kvinder har store konsekvenser for især kvinders løn- og karriereudvikling", siger Henrik Funder og fortsætter:

"Den skæve orlovsfordeling er en væsentlig forklaring på, at Danmark er så dårligt placeret internationalt, når det kommer til kvinders muligheder for at realisere en lederkarriere. Desuden er lovgivningen dybt forældet, da reglerne favoriserer kvinder og gør fædres orlov til en dyr omgang for familierne. Vi har brug for regler, der i langt højere grad ligestiller forældrene end i dag."

Henrik Funder er glad for, at FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) og DA (Dansk Arbejdsgiverforening) netop har spillet ud med et forslag til, hvordan man kan sikre en bedre fordeling af barselsorloven mellem forældrene med en øremærkning af 11 uger til hver forældre, mens resten frit kan fordeles mellem forældrene:

"Det nye oplæg fra FH og DA er et fint oplæg til de videre politiske forhandlinger i Folketinget. Det er positivt, at aftalen adresserer behovet for ligestilling af forældrene i forhold til orlovsmuligheder. Det er der brug for."

"Vi synes dog ikke, at aftalen er ambitiøs nok, da man jo ikke er gået videre end den minimumsimplementering, det nye EU-direktiv lægger op til. Vi går ind for 14 ugers øremærket orlov til hver forældrer."

"Samtidig opfordrer vi også Folketinget til at gribe den historiske mulighed for at forenkle lovgivningen. Danmark opererer med 4 typer orlov, hhv. graviditets-, barsels-, fædre- og forældreorlov. Det er unødigt kompliceret. Vi ved, at komplicerede regler på området er en selvstændig barriere for, at fædre tager orlov, og nu har vi chancen for at få en mere enkel og tilgængelig lovgivning", slutter Henrik Funder.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 30 77 00 38.

Hele undersøgelsen kan ses på her: https://www.djoef.dk/-/media/documents/djoef/p/paragraf_20_august_2021_a4_web.ashx

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf henter stærke profiler til public affairs16.8.2021 13:42:21 CEST | Pressemeddelelse

Djøf ansætter to nye, stærke navne, som skal være med til at styrke Djøfs politiske interessevaretagelse og dialog med omverden. Jannik Schack tiltræder som ny politisk chefrådgiver og Mathilde Torp Carlsen bliver ny SoMe-manager. ”I Djøf er det vores ambition at få Danmark til at finde sammen på tværs af forskelligheder og på tværs af fag og brancher. Jannik og Mathilde får afgørende roller i arbejdet med at vise, at samfundsvidenskabelige problemknusere som jurister og økonomer er en vigtig del af løsningen på vores samfunds udfordringer. De har begge veludviklet sans for politik og interessevaretagelse - og for at sætte dagsorden med den helt rigtige timing. Jeg er rigtigt glad for at byde Mathilde og Jannik velkommen”, siger Jakob Stig Jørgensen, chef for Public Affairs i Djøf. Jannik Schack bliver som politisk chefrådgiver ansvarlig for det erhvervspolitiske område. ”Jeg glæder mig meget til at blive en del af holdet og være med til at synliggøre værdien af det arbejde, som Djøfs

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet