Djøf: Alvorligt angreb på offentlig arbejdsplads

Som offentligt ansat skal man kunne færdes trygt på sin arbejdsplads og passe sit arbejde uden at frygte for liv og helbred, siger Djøf om angrebet ved Skattestyrelsen.

Eksplosionen ved Skattestyrelsen i København betegnes af politiet som et angreb, og skatteminister Morten Bødskov kalder det ”rimeligt åbenlyst” at nogen står bag.

- Det er dybt alvorligt, at politiet nu bekræfter, at der er sket et angreb på Skattestyrelsen og at det er sket med vilje. Og jeg er helt enig med politiet i, at det hverken kan eller vil vi acceptere. Det er meget alvorligt, når en offentlig arbejdsplads udsættes for den slags handlinger. Jeg priser mig lykkelig over, at ingen er omkommet og at der ikke er flere tilskadekomne, udtaler Hanne Fugl Eskjær, formand for Offentlige Chefer i Djøf.

- Som offentligt ansat skal man kunne færdes trygt på sin arbejdsplads og passe sit arbejde uden at frygte for liv og helbred. Vi har desværre set flere eksempler på overfald på medarbejdere i skat og andre offentlige myndigheder. Det skal vi som samfund ikke acceptere. Vi må ikke ende i en situation, hvor hensynet til ens sikkerhed afgør, om man vælger at arbejde i den offentlige sektor, siger Sara Vergo, formand for de offentligt ansatte medlemmer i Djøf og tilføjer:

- Medarbejderne i skat er naturligvis dybt berørte af situationen, og det er vigtigt, at ledelsen på Skatteministeriets område holder medarbejderne tæt informeret om sagen.

- Det er endnu for tidligt at spekulere i baggrunden for angrebet, men vi har fuld tiltro til, at politiet gør deres arbejde, og finder frem til den eller de skyldige og hvilke motiver, der ligger bag, siger de to formænd.

Skatteministeriets område er den største arbejdsplads blandt Djøfs medlemmer.

Yderligere kommentarer fås ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.