Djøf Advokat får ny formand

- Vi skal fortsætte med at italesætte udfordringerne i advokatbranchen og bidrage til at finde løsninger på stress, dårlig ledelse, lange arbejdsdage og ønsket om en bedre work/life balance, siger Rasmus Thingholm, ny formand for Djøf Advokat.
Rasmus Thingholm, formand for Djøf Advokat. Foto: Morten  Holtum
Rasmus Thingholm, formand for Djøf Advokat. Foto: Morten Holtum

De 2.700 medlemmer af Djøf Advokat får nu ny formand. Efter mere end 7 år på posten, har Mathias Krarup givet stafetten videre til den hidtidige næstformand, advokat Rasmus Thingholm, 32 år.

- Djøf Advokat har i mange år været en tydelig stemme i debatten om vilkårene i advokatbranchen. Vi kan se, at mange advokater overvejer at forlade branchen, og det bør give stof til eftertanke, siger Rasmus Thingholm og fortsætter:

- Det er selvfølgelig godt, at erhvervslivet kan se, at advokater og advokatfuldmægtige bidrager til at skabe værdi i deres organisationer. Men der er et stort behov for, at vi fortsætter dialogen i advokatbranchen om, hvordan man får løst de strukturelle problemer, der ligger til grund for, at mange erfarne advokater giver udtryk for, at de overvejer at forlade branchen.

Djøfs undersøgelser viser, at mange ansatte advokater og advokatfuldmægtige peger på faktorer som stress, dårlig ledelse, lange arbejdstider med ensidigt fokus på indtjening og mangel på fleksibilitet i dagligdagen, når de begrunder ønsket om at forlade advokatbranchen.

- Senest har vi også kortlagt, at mere end hver 3. advokat og advokatfuldmægtig har oplevet sexisme eller andre former for krænkelser i deres arbejdsliv. Det er nødvendigt med en dybdegående debat i branchen om, hvordan vi gør arbejdet og dagligdagen så attraktiv, at vi også kan holde på alle de dygtige medarbejdere. Det er ikke nok, at branchen er god til at rekruttere unge jurister. Branchen skal også kunne holde på de erfarne medarbejdere, pointerer Rasmus Thingholm.

Rasmus Thingholm har siden 2021 været ansat som advokat i NCC Property Development A/S. Han er uddannet cand.jur. fra Aalborg Universitet i 2015 og var fra 2015-2020 advokatfuldmægtig og advokat hos Plesner Advokatpartnerselskab og sidenhen advokat hos Accura Advokatpartnerselskab. Rasmus Thingholm er også medlem af Djøfs Jurapanel og medlem af bestyrelsen for Djøfs i alt 107.000 medlemmer. Han har været næstformand for Djøf Advokat siden 2015.

Ny næstformand for Djøf Advokat er Anna Cecilie Holmgaard Knudsen, advokat i Plesner Advokatpartnerselskab.

Rasmus Thingholm træffes for yderligere kommentarer på tlf. 20 63 57 28.

Foto af Rasmus Thingholm vedhæftet til fri afbenyttelse.

Rasmus Thingholm, formand for Djøf Advokat. Foto: Morten  Holtum
Rasmus Thingholm, formand for Djøf Advokat. Foto: Morten Holtum