Djøf: 4 ønsker til en ny regering

Uanset hvordan en ny regering kommer til at se ud, venter der en lang række opgaver. Djøf har en ønskeseddel parat

Den netop overståede valgkamp om de 179 pladser i Folketinget viste en meget bred opbakning til, at der skal investeres i vores uddannelser.

- Det er helt afgørende for at imødekomme virksomhedernes og samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft – ikke mindst i en tid, hvor hele arbejdsmarkedet er under kraftig påvirkning af den teknologiske udvikling, siger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Han ser derfor frem til, at en ny regering – uanset hvordan den kommer til at se ud, indfrier løfterne fra valgkampen om at droppe kravet om besparelser på 2 pct. på alle uddannelser, fjerner uddannelsesloftet og viderefører taxameterløftet på de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser.

- Og der er akut brug for at sikre de studerende bedre muligheder for at få vejledning og feedback i undervisningen og reducere omfanget af stress. Der ligger også en stor opgave for en ny regering i at sikre en løbende efteruddannelse og opkvalificering af hele arbejdsstyrken, tilføjer Henning Thiesen.

Han hæfter sig ved, at valgkampen i høj grad har handlet om stigende pensionsalder og bedre muligheder for tilbagetrækning for nedslidte.

- En ny regering og hele Folketinget bliver også nødt til at kigge på arbejdsmiljøindsatsen. Mange år på arbejdsmarkedet forudsætter et sundt og udviklende arbejdsmiljø, så vi forebygger nedslidning – uanset hvilken faggruppe man tilhører, understreger Henning Thiesen.

Han ser derfor frem til, at arbejdsmarkedet parter bliver inviteret til drøftelser om både tilbagetrækningsmuligheder og arbejdsmiljøindsatsen.

- Det er nødvendigt, at hele fagbevægelsen – og dermed både de faglærte/ufaglærtes forbund såvel som de akademiske – bliver inddraget i disse forhandlinger. Antallet af akademikere udgør en stor og voksende del af arbejdsstyrken, og de skal naturligvis også høres i dette spørgsmål, påpeger Henning Thiesen. Han understreger, at målsætningen for nye ordninger til det eksisterende pensionssystem bør bero på ønsket om at hjælpe flest muligt reelt nedslidte – uafhængigt af uddannelse eller antal år på arbejdsmarkedet.

Et sidste punkt på Djøfs ønskeseddel handler om udviklingen af den offentlige sektor, hvor valgkampen ikke just har skortet på nye velfærdsløfter fra stort set alle partier:

- Lad os nu komme i gang med at omforme den offentlige sektor, så vi for alvor får gjort op med det unødvendige bureaukrati og sætter medarbejdernes faglighed i front. Jeg håber, at den kommende regering vil være mere lydhøre over for medarbejderne, som er de egentlige velfærdseksperter, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.