DIY: Sådan bygger du din egen 1:14 lastbil

Her ses en af de 1:14-lastbiler, som blev bygget til kampagnefilmen 'Hver pant tæller'

RC Truckteam er en forening, hvor entusiastiske modelbyggere mødes og bygger deres køretøjer i skala 1:14. Da Dansk Retursystem skulle lave kampagnefilmen 'Hver pant tæller', hvor små modeller af virksomhedens lastbiler skulle køre rundt i den virkelige verden, var det RC Truckteam, der stod for at bygge lastbilerne.

Efterfølgende har der været stor interesse for de små 1:14-lastbiler, som var med i vores reklamefilm. Vi har derfor været med til klubaften hos drengene i RC Truckteam for at blive klogere på, hvor lang tid det tager at bygge sådan en lastbil, og hvad det koster.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Martin fra RC Truckteam fortæller, at sådan en lastbil ca. koster 2.200-2.800 kr. Derudover kommer sender, modtager, batteri og fartregulator, så det er ikke en billig hobby.

Man kan købe samlesæt i hobbyforretninger landet over. Man skal dog væbne sig med tålmodighed, før man går i gang med at samle. Forude venter op til en måned arbejde - alt efter hvor erfaren man er ud i modelbyggeriet. Men der er også 500-700 dele at holde styr på.

God byggelyst!

Hver eneste dag afleverer danskerne 4,5 millioner flasker og dåser, som Dansk Retursystem sørger for bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 178.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Non-profit giver et højere formål med effektiviseringer18.8.2021 12:42:47 CEST | Pressemeddelelse

Anders Gaba er ny finansdirektør i Dansk Retursystem. Han ser frem til at skulle arbejde i en non-profit-virksomhed, hvor det at arbejde målrettet med effektiviseringer tjener et højere formål end økonomisk afkastoptimering. Med et stigende globalt fokus på den grønne agenda glæder han sig til at bidrage til Dansk Retursystems mål om at blive 100% cirkulær økonomisk.

Ny pantstation i Helsingør bliver den første af sin slags i Danmark15.6.2021 12:39:57 CEST | Pressemeddelelse

Den 23. juni lukker pantstationen på Prøvestenen i Helsingør, men allerede dagen efter åbner en ny type pantstation, som er den første af sin slags i Danmark og skal testes i Helsingør. I den nye pantstation skal glasflasker i en automat for sig selv, mens plastikflasker og dåser hældes direkte i en hurtigt tællende maskine med plads til langt mere end i dag. Det gør den nye pantstation mere miljøvenlig, og samtidig kan brugerne se frem til at få pantpengene sat ind på deres betalingskort samme dag.