DIY: Sådan bygger du din egen 1:14 lastbil

Her ses en af de 1:14-lastbiler, som blev bygget til kampagnefilmen 'Hver pant tæller'

RC Truckteam er en forening, hvor entusiastiske modelbyggere mødes og bygger deres køretøjer i skala 1:14. Da Dansk Retursystem skulle lave kampagnefilmen 'Hver pant tæller', hvor små modeller af virksomhedens lastbiler skulle køre rundt i den virkelige verden, var det RC Truckteam, der stod for at bygge lastbilerne.

Efterfølgende har der været stor interesse for de små 1:14-lastbiler, som var med i vores reklamefilm. Vi har derfor været med til klubaften hos drengene i RC Truckteam for at blive klogere på, hvor lang tid det tager at bygge sådan en lastbil, og hvad det koster.

Martin fra RC Truckteam fortæller, at sådan en lastbil ca. koster 2.200-2.800 kr. Derudover kommer sender, modtager, batteri og fartregulator, så det er ikke en billig hobby.

Man kan købe samlesæt i hobbyforretninger landet over. Man skal dog væbne sig med tålmodighed, før man går i gang med at samle. Forude venter op til en måned arbejde - alt efter hvor erfaren man er ud i modelbyggeriet. Men der er også 500-700 dele at holde styr på.

God byggelyst!

Hver eneste dag afleverer danskerne 4,5 millioner flasker og dåser, som Dansk Retursystem sørger for bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 178.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Pantstationen i Odense lukker og slukker15.3.2021 14:18:52 CET | Pressemeddelelse

Den sidste pantsæk er lagt i Odense pantstation for denne gang. Pantstationen, der i sin tid åbnede i en nedlagt køkkenbutik, adskiller sig noget fra de øvrige pantstationer, og det er grunden til, at Dansk Retursystem efter weekenden har været nødt til at lukke pantstationen på Egegårdsvej. Teknikken er ganske enkelt forældet og udstyret for slidt til, at der fortsat kan holdes åbent 13 timer dagligt ugens syv dage.