Disse ingredienser frygter nordiske forbrugere
YouGov har publiceret den årlige Food & Health-rapport, som i 15 år har målt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Rapporten viser blandt andet, at 3 ud af 5 i Norden bekymrer sig om indholdet af ingredienser i de fødevarer de køber og spiser. Det er særligt svenskere og finner, som bekymrer sig (66%). Mens andelen er lidt lavere i Norge 57% og betydeligt lavere i Danmark 49%.
Der er også regionale forskelle på, hvilke ingredienser vi er mest bekymrede for.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Palmeolie er den primære bekymring i Sverige, Finland og Norge og er også med på den danske top-5. Faktisk er en fjerdedel af forbrugerne i Norden bekymrede for at købe produkter med palmeolie. Dette hænger sammen med den øgede klimabevidsthed, som rapporten også beskriver, samt et øget fokus på beskyttelse af regnskov og skovrydning.
Genmodificerede ingredienser og antibiotika går også igen på top 5-listerne i de nordiske lande. Svenskerne og finnerne bekymrer sig i højere grad om kunstige sødestoffer end nordmænd og danskere. Nordmænd bekymrer sig til gengæld i højere grad om sukker.
Danskerne er generelt langt mindre bekymrede for udvalgte fødevarer og ingredienser sammenlignet med sine nordiske naboer.
Om Food & Health 2022
- En undersøgelse af nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed
YouGov har i 15 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food & Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.
Food & Health 2021 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Der er i alt foretaget 4000 interviews med 1000 interviews pr. land.
Data er indsamlet i marts 2022.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 15 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
YouGov
Best panel
Best data
Best tools
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum