Disse ingredienser frygter nordiske forbrugere
Mere end halvdelen af de nordiske forbrugere er bekymrede for udvalgte ingredienser og tilsætningsstoffer i de fødevarer de køber.

YouGov har publiceret den årlige Food & Health-rapport, som i 15 år har målt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Rapporten viser blandt andet, at 3 ud af 5 i Norden bekymrer sig om indholdet af ingredienser i de fødevarer de køber og spiser. Det er særligt svenskere og finner, som bekymrer sig (66%). Mens andelen er lidt lavere i Norge 57% og betydeligt lavere i Danmark 49%.
Der er også regionale forskelle på, hvilke ingredienser vi er mest bekymrede for.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Palmeolie er den primære bekymring i Sverige, Finland og Norge og er også med på den danske top-5. Faktisk er en fjerdedel af forbrugerne i Norden bekymrede for at købe produkter med palmeolie. Dette hænger sammen med den øgede klimabevidsthed, som rapporten også beskriver, samt et øget fokus på beskyttelse af regnskov og skovrydning.
Genmodificerede ingredienser og antibiotika går også igen på top 5-listerne i de nordiske lande. Svenskerne og finnerne bekymrer sig i højere grad om kunstige sødestoffer end nordmænd og danskere. Nordmænd bekymrer sig til gengæld i højere grad om sukker.
Danskerne er generelt langt mindre bekymrede for udvalgte fødevarer og ingredienser sammenlignet med sine nordiske naboer.
Om Food & Health 2022
- En undersøgelse af nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed
YouGov har i 15 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food & Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.
Food & Health 2021 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Der er i alt foretaget 4000 interviews med 1000 interviews pr. land.
Data er indsamlet i marts 2022.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 15 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
YouGov
Best panel
Best data
Best tools
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Danmarks stærkeste teknologimærker 202212.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov en årlig ranking over teknikmærker, der klarer sig særligt godt.
Who can challenge Netflix in the Nordics?20.4.2022 06:00:00 CEST | Press release
YouGov’s latest Global Media Report shows that video streaming services continue to captivate viewers in the Nordics and worldwide. They seem to be tightening their grip in the wake of the pandemic and are likely to register the most significant growth in consumption in the coming year.
Is Easter a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?11.4.2022 06:00:00 CEST | Press release
Easter is still seen as true to its roots across the West, although Britons and French people in particular are more cynical
Danmarks stærkeste bilmærker 20226.4.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en ranking over bilmærker, der klarer sig særligt godt.
Hvad betyder bæredygtighed for vores investeringer?30.3.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Globalt set vægter hver fjerde forbruger virksomhedens holdning til miljømæssig bæredygtighed, når de skal vælge en bank eller en ny finansiel virksomhed. Det viser YouGovs seneste rapport ’The future of financial services’, som udforsker det finansielle landskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum